شاهی- لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان دیروز در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان و 6 منطقه آزاد تجاری و صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی در کشور دیروز در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد. «دهمرده» افزود: لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی مجلس بار دیگر به صحن علنی مجلس راه یافت. وی بیان کرد: لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان در دوره قبلی مجلس نیز به صحن علنی راه یافت اما از سوی نمایندگان مجلس رأی نیاورد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شاهی- شدت وزش باد و توفان در سیستان دیروز به 90 کیلومتر بر ساعت رسید که این شدت وزش باد سبب شد شعاع دید به 2 کیلومتر کاهش پیدا کند. سامانه پایش آلودگی هوای محیط زیست کشور نیز روز گذشته کیفیت هوای سیستان را ناسالم برای گروه های حساس اعلام کرد. این در حالی است که با نزدیک شدن به فصل باد های 120 روزه در سیستان دستگاه سنجش غبار ایستگاه پایش هواشناسی زابل خراب است. کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی استان به خبرنگار ما گفت: وزش باد شدید همراه با گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا و در نقاط مستعد توفان گردوخاک تا امروز در شمال استان تداوم دارد و از امروز بعدازظهر از شدت وزش باد کاسته خواهد شد. «فرجی» افزود: طی این مدت در نواحی مرکزی، نوار شرقی و مرز غربی افزایش غبار، وزش باد در پاره ای نقاط گردوخاک خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: از روز پنجشنبه افزایش تدریجی دما برای نیمه شمالی استان پیش بینی می شود. وی بیان کرد: با توجه به خراب بودن دستگاه سنجش غبار هوا در سیستان آمار دقیقی از میزان غبار هوای این منطقه در دست نیست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه شهرستان ها- دولت افغانستان اخیرا معاهداتی را با کشور های مختلف برای ایجاد سد های انحرافی مانند سد کجکی 2 بر روی رودخانه هیر مند انجام داده است که این امر خشکسالی بیشتر و مهاجرت مردم را در پی خواهد داشت. رئیس مجمع نمایندگان استان با انتقاد از این که افغانستان با سد سازی های گسترده از پرداخت حق آبه قانونی رودخانه هیر مند سرباز زده است نسبت به احداث سد کجکی دو بر روی هیر مند هشدار داد و گفت: علی رغم توافق بین دو کشور و معاهدات امضا شده درباره تقسیم آب رودخانه هیرمند، کشور افغانستان از دهه 40 هجری شمسی با ساخت دو سد مانع ورود آب هیر مند به ایران شد. به گزارش خانه ملت «محمدنعیم امینی فرد» با انتقاد از این که سد سازی های گسترده افغانستان بر روی هیر مند خشکسالی سیستان و بلوچستان و مهاجرت مردم را به دنبال داشته است، افزود: این کشور در این زمینه به تعهدات خود عمل نکرده است و همچنان به دنبال سد سازی برای جلوگیری از ورود آب به هامون است که خشکی تالاب مذکور شیوع ریزگرد ها در این استان را به همراه داشته و به گونه ای حیات و زندگی هامون به عملکرد دولت افغانستان وابسته است. نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری این که هامون مرز مشترک آبی میان ایران و افغانستان است و افغانستان در فصول خشک از ورود آب به هامون جلوگیری می کند، گفت: افغانستان طی سال های اخیر از پرداخت حق آبه قانونی رودخانه هیر مند سرباز زده است، این در حالی است که بر اساس معاهده تقسیم آب رودخانه هیرمند، حق آبه باید به صورت لحظه ای و در تمام طول سال در رودخانه جریان داشته باشد و هیچ لحظه ای نباید قطع شود اما در سال های اخیر فقط سیلاب ها در چند ماه از سال به ایران وارد می شود. وی با بیان این که دولت افغانستان اخیرا معاهداتی را با کشور های مختلف برای ایجاد سد های انحرافی مانند سد کجکی 2 بر روی هیر مند داشته است، افزود: در این زمینه وزیر امور خارجه ایران در دو نوبت به کشور افغانستان سفر و از این کشور درخواست کرد به تعهدات خود عمل کند. امینی فرد ادامه داد: اگر دولت افغانستان خواهان این است ایران حسن همجواری را با این کشور به عنوان همسایه مسلمان داشته باشد باید نسبت به تحقق مطالبات ایران توجه اساسی داشته و از ورود آب به تالاب هامون جلوگیری نکند. نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به دیپلماسی فعلی که دولت ایران تاکنون در پیش داشته اخبار غیررسمی حاکی از آن است که سند و پیش نویس هایی برای تامین حقابه هامون میان دو کشور تهیه شده و چنانچه این موضوع واقعیت داشته باشد می توان به تامین حقابه تالاب امیدوار بود. وی ادامه داد: در این رابطه مجمع نمایندگان استان، کمیسیون امنیت ملی و همچنین وزیر امور خارجه پیگیری لازم را برای تامین حق آبه هامون از سوی کشور افغانستان داشته اند بنابراین با توجه به الزامات بین المللی که در این گونه ارتباطات وجود دارد دولت افغانستان باید مطالبات جمهوری اسلامی ایران را برآورده کند. وی با بیان این که تنها بخشی از تالاب هامون آبگیری شده است، تصریح کرد: یک سری حوضچه های طبیعی به شکل چاه نیمه وجود دارد که آبگیری شده و وضعیت تالاب تا حدودی مناسب است. این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر این که افغانستان باید به تعهدنامه ها عمل کرده و حق آبه تالاب هامون را تامین کند، گفت: علاوه بر پیگیری های همه جانبه از سوی دستگاه های مسئول برای دریافت حق آبه تالاب هامون، معتمدین سیستان و بلوچستان نیز سال های گذشته مذاکراتی را با طوایف افغانستان انجام داده و بر لزوم تامین حق آبه تالاب تاکید کردند که به دنبال این مذاکرات مقداری از حق آبه تالاب تامین شد. نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بنابراین علاوه بر دیپلماسی رسمی می توان از دیپلماسی عمومی برای تامین حقابه تالاب هامون از سوی کشور افغانستان نیز بهره برد. امینی فرد خاطرنشان کرد: طوایف متعدد بلوچ در دو طرف مرز زندگی می کنند و با هم نسبت خویشاوندی دارند بنابراین می توان با استفاده از رایزنی طوایف بلوچ نسبت به پیگیری حق آبه هامون از سوی کشور افغانستان اقدام کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه شهرستان ها- هزار و 208 روستای استان به صورت سقایی یا سیار آب رسانی می شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی به خبرنگار ما گفت: هزار و 208 روستای استان با استفاده از 150 دستگاه تانکر آبرسانی می شود که سهم روزانه هر نفر 15 لیتر است. مهندس «عبدالاحد ریگی» افزود: با توجه به گرمای شدید هوا در استان که باعث خشک شدن و کاهش شدید سطح سفره های آبی استان شده است کف شکنی و لایه روبی 72 فقره چاه آب شرب در 18 شهرستان و حفر 15 حلقه چاه جدید در 5 شهرستان انجام شد. وی تصریح کرد: تعویض 47 دستگاه الکتروپمپ در 19 شهرستان، تعویض 23 دستگاه ترانس برق در 15 شهرستان، تعویض 36 دستگاه تابلوی برق و تعویض 12 هزار متر کابل برق در 16 شهرستان دچار بحران نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است که تا حدودی مشکلات آبی روستاییان را برطرف کرده است. وی خاطرنشان کرد: در همه شهرستان های استان تاکنون 42 کیلومتر خط انتقال آب اجرا و برای 66 کیلومتر شبکه توزیع آب نیز توسعه، ترمیم و باز سازی انجام شد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
قسمت اول
ذوالفقاری- کهن دیار سیوستان پدر فرهنگ ایران زمین و بلوچستان فرزند راستین دیار پارس دارای آیین ها، عادات و رسومی ریشه دار است که در فرهنگ گرانقدر این کهن بوم در کنار دیگر ظرفیت های فرهنگی سیستان و بلوچستان از قابلیت های آن به شمار می رود، فرهنگی که به هزاره های دوم و سوم قبل از میلاد باز می گردد، فرهنگ معنوی گران بهایی که در سینه مردمان این دیار می درخشد دارای تاریخی کهن است و همانند گنجینه ای به یادگار از بزرگ مردان و بانوان، نیاکان و بزرگان این قوم سینه به سینه از نسل های گذشته در یادها به امانت مانده است. آیین های مختلفی در سیستان وبلوچستان وجود دارد که هرکدام دنیایی از سخن است و در همه نقاط این مرز و بوم و در ایام و مناسبت های گوناگون اجرا می شود، با توجه به این که در مهربان ترین ماه حضرت حق قرار داریم به همین منظور گوشه هایی از فرهنگ و میراث معنوی سیستان وبلوچستان را در این ماه مبارک مرور می کنیم تا بتوانیم ارزش های ناب فرهنگی این استان را به مردم معرفی کنیم، چرا که این سرزمین ناشناخته با توجه به شرایط خاصش از ظرفیت های فراوانی برخوردار است که یکی از این ظرفیت ها تنوع قومی و مذهبی مردمان این دیار است، سنت ها و آیین های متفاوت و جالب اقوام، طوایف و مذاهب مختلف این استان در ماه مبارک رمضان یکی از این زیبایی هاست که این روزها شور و حال خاصی را به مناطق مختلف استان هدیه داده است. این روزها مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با وحدت و همدلی برای بهره گیری از برکات ماه مبارک رمضان در تلاش هستند.
مهمانی سفره خداوند
یکی از کارشناسان میراث فرهنگی می گوید: مردم سیستان و بلوچستان هر سال با آداب خاص خود وارد ماه مهمانی می شوند، تعمیر و غبارروبی مساجد، اهدای فرش به مکان های مذهبی، کمک به نیازمندان، تهیه اقلام خوراکی برای سفره های افطار و سحر و خیرات دادن از جمله برنامه های پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در این استان است.
«محمدعلی ابراهیمی» ادامه می دهد: قبل از شروع ماه مبارک رمضان مردم خود را برای حضور در مهمانی سفره خداوند آماده می کنند و اصطلاح سررجب و نیمه شعبان را که ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی آنان دارد انجام می دهند و با روزه گرفتن در روز اول ماه رجب و مراسم ویژه نیمه شعبان یعنی نذر مخصوص که در شب پانزدهم ماه شعبان می دهند و با توزیع غذای محلی مخصوص و حلوای خرما برای اطعام فقرا در مسجد محل، ثواب آن را برای اموات و مردگان خود از خداوند طلب می می کنند و معتقدند که در شب نیمه شعبان یعنی شب پانزدهم ماه شعبان، نذر مخصوص مردگان در این شب معمول است.وی اضافه می کند: روزه گرفتن اول رجب و مراسم نیمه شعبان در واقع یک نوع تمرین و آماده شدن برای حضور در مهمانی خداوند است که در ماه مبارک رمضان مسلمانان مهمان این سفره سراسر رحمت و خوان گسترده معرفت و معنویت هستند.
سحرخوانی؛ سنتی مهم و ماندگار
به گفته وی ماه مبارک رمضان در سیستان و بلوچستان با توجه به آداب و رسوم ویژه مردم این استان از شور و حال ویژه ای برخوردار است، با وجود برخی از تفاوت ها بسیاری از رسوم مردم این خطه کهن از شمال تا جنوب بسیار شبیه هم است، به عنوان مثال آیین سحرخوانی در این استان دارای قدمتی بیش از هزار سال است. این آیین که ممکن است نام آن در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان متفاوت باشد تقریبا در همه نقاط استان در حوالی سحر برقرار است، حتی این روزها که تکنولوژی پیشرفت داشته باز هم در برخی از نقاط استان و به ویژه روستاها همچنان به صورت سنتی ادامه دارد.
وی تصریح می کند: سحر خوانی از سنت های مهم و ماندگار منطقه است که جلوه ای زیبا به ماه مهمانی خدا در این خطه از ایران داده است، در آیین سحر خوانی با توجه به رشد تکنولوژی و وجود وسایل سمعی بصری باز هم فریاد ریش سفیدان شنیده می شود.وی با بیان این که در گذشته هنگام سحر با کمک دهل زدن و یا سحر خوانی مردم را برای خوردن سحری و نماز بیدار می کردند اظهار می کند: این آیین که بیش از هزار سال پیش یعنی از اوایل اسلام، نزد ساکنان استان مرسوم بوده است، با این نیت انجام می شده تا مردم از خواب بیدار و آماده روزه گرفتن شوند. در گذشته اشخاص مورد اعتماد هر محله یا روستا روی پشت بام می رفتند و اقدام به سحر خوانی می کردند، این افراد با توجه به وجود رصد خانه در استان در سالیان قبل با استفاده از علم نجوم و ستاره شناسی زمان سحر را تشخیص می دادند و با ضربه زدن به دُهلی خاص و با خواندن اشعار دینی و عرفانی مردم را از خواب بیدار می کردند. پس از آن که مردم بیدار می شدند با ذکر سروده ای خاص به استقبال اذان صبح می رفتند تا این که موقع اذان صبح آن را با صدایی بلند به مردم اعلام می کردند، این افراد همواره در حال رصد سه ستار، ستاره زهره و هفت برادران بودند و در نهایت اقدام به خواندن اشعاری در وصف خداوند و مدح پیامبر و حضرت علی (ع) می کردند.وی می افزاید: در بسیاری مواقع با ایجاد سروصدا در هنگام سحر با ابزاری که در اختیار داشتند و یا کوبیدن درب منازل فانوس به دست و یا با چاوشی کردن فرارسیدن هنگام سحر را به همدیگر اطلاع می دادند که تا سال های متمادی به دلیل نبود رسانه و یا وسایل ارتباط جمعی این شیوه مورد توجه بود، چاوشی با خواندن اشعاری با مضامینی خاص با صدای بلند و گروهی صورت می گرفت به گونه ای که یک نفر که صدای رساتری داشت اشعاری را میخواند و دیگران وی را همراهی میکردند و در کوچه های روستا میگشتند تا همه مردم را از فرارسیدن هنگام سحر مطلع کنند.وی می افزاید: در بلوچستان نیز سال ها قبل از این که وسایل ارتباط جمعی وارد زندگی مردم شود از نوعی دهل برای بیدار کردن مردم در سحرگاهان استفاده می شد و شخصی که مسئولیت دهل زدن را بر عهده داشت در سه مرحله این کار را انجام می داد، دهل زن در مرتبه اول دهل را برای بیدار کردن مردم می نواخت و در مرتبه دوم نوازنده برای هشدار کسانی که خواب مانده بودند یکبار دیگر دهل را در کوچه های شهر یا روستا به صدا در می آورد و در مرتبه سوم برای یادآوری زمان اذان دهل نواخته می شد.این کارشناس می گوید: در این آیین، هنگام سحر اشخاصی که زودتر بیدار می شدند برای اطلاع دیگران و همسایه ها به درب منازل می رفتند و آن ها را بیدار می کردند، در گذشته به طور معمول در هنگام سحر تعدادی از بزرگان و ریش سفیدان با رفتن بر روی بام فریاد می زنند «پاد آیت، پاد آیت» (به معنای بیدار شوید، بیدار شوید) و تا بیدار شدن همه به صدا زدن ادامه می دادند، اما امروزه با وجود وسایل مختلف ارتباط جمعی، دیگر شاهد چنین مراسمی در سیستان وبلوچستان نیستیم و مراسم دهل زنی در این منطقه به طور کامل به فراموشی سپرده شده است. وی تصریح می کند: از دیگر سنت های این خطه می توان به نذور پس از افطار اشاره کرد که مردم در حد توان، قوت خود را با دیگران تقسیم و روزه خود را باز می کنند.
رمضونیکه؛ نماد نوع دوستی
ابراهیمی می گوید: یکی از سنتهای زیبای مردم سیستان در ماه مبارک رمضان، سنت رمضانخوانی است که در گویش محلی به آن «رمضونیکه» میگویند. به گفته برخی اجرای مراسم رمضونیکه در ماه مبارک رمضان با خواندن اشعاری خاص توسط گروهی از ساکنان محله و روستا همراه بود و هر شب در محله ها اجرا می شد اما آنچه می توان در این زمینه عنوان کرد و بیشتر عمومیت دارد این که رمضونیکه در شب های ۱۴ و۱۵ ماه مبارک رمضان مصادف با ولادت کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) اجرا می شود.وی می افزاید: تعدادی از جوانان نیازمند به قصد کمک به مستمندان گروهی تشکیل می دهند و کیسه ای به خود می بندند و هنگام افطار به در خانه های مردم می روند، از روز سیزدهم تا نوزدهم ماه مبارک رمضان این گروه مقابل در خانه هایی که پسر جوان یا دختر جوانی دارند با خواندن شعری پس از تعریف و تمجید از فرزند اهل آن خانه، «این سرا از کنه که رو و باده پسره داره که نو دوماده (این منزل از کیست که رو به باد است پسری دارد که تازه داماد است) رمضو ا... ا... رمضو، رمضو آمده میمانش کنه گو و گوساله ره قربانش کنه (رمضان آمده مهمانش کنید گاو و گوساله را قربانش کنید)، رمضو ا... ا... رمضو، رمضو ا... خوشنوم خدا (رمضان نام خوش و ماه خوب خداست)»را می خوانند.مردم مناطق مختلف سیستان و بلوچستان در ماه مبارک رمضان، آداب و رسوم متفاوتی دارند که ادامه آن در شماره بعدی منتشر می شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ثبت 13 اثر در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به استاندار سیستان و بلوچستان ابلاغ شد.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خبرنگار ما گفت: مراتب ثبت شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار و 12 میراث ناملموس دیگر در نامه ای از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار ابلاغ شد.«کامبیز مشتاق گوهری» افزود: شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار در فهرست آثار ملی حاملان میراث فرهنگی ناملموس کشور و مهارت پخت نان وری، بازی کپگی نیکشهر، پلی واردوزی، ساخت ساز سنتی غژک، جُل ندان (شروع مراسم سنتی عروسی در بلوچستان)، گواتی (موسیقی منطقه سرحد)، بِجار (کمک به امر ازدواج)، گدام یا سیاه چادر، لیکوخوانی (اشعار شفاهی)، مهارت سواس (نوعی کفش در بلوچستان)، توتن بافی سیستان (مهارت آثار چوبی) و مهارت پخت نان سنتی تافتون در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مهریه بیش از ۱۱۰ سکه چگونه وصول میشود؟
علی مرادیان، حقوقدان: در ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده چنین آمده است که هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی است. چنانچه مهریه، بیش از این میزان باشد، در خصوص مازاد فقط توانایی زوج ملاک پرداخت است. همچنین رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.توجه به چند نکته در خصوص این ماده ضروری است. اول آنکه اگر مهریه تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی و یا هر چیزی که معادل بهای روز ۱۱۰ سکه بهار آزادی باشد، فرض آن است که مرد ملائت و توانایی پرداخت آن را دارد و اگر نداشته باشد به درخواست زوجه تا زمان تادیه حبس می شود. البته باید توجه داشت که قانون حمایت خانواده در سال ۹۱ به تصویب رسید و پس از آن قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی در سال ۹۴ تغییر پیدا کرد و ماده ۳ قانون فعلی ملاک عمل برای دادگاه ها، در خصوص اعمال مقررات مربوط به حبس است. اما در خصوص مهریههای مازاد بر میزان ذکر شده، برخی تصور کرده اند که با تصویب این قانون، اگر زنی مهریه خود را بیش از ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن قرار دهد، امکان وصول آن از زوج وجود ندارد. در مهریههای مازاد بر میزان فوق اصل آن است که نسبت به مازاد مرد متمکن از پرداخت نیست. یعنی تا ۱۱۰ سکه را میبایست پرداخت کند و اصل بر دارایی اوست، اما تمکن مالی مرد نسبت به مازاد آن را زن باید از طرق پیش بینی شده در قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی مثل شهادت شهود و بررسی حسابهای بانکی و ... ثابت کند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
باد های موسمی سیستان و بلوچستان معروف است و همه می دانند.تا آن جا که یکی از همکارانم دیروز پرسید از باد های موسمی سیستان و بلوچستان چه خبر؟ گفتم بنا به گزارش هواشناسی در راه رسیدن به استان است.اما جالب است اکنون که این توفان با سرعت 90 کیلومتر و شعاع دید 2 کیلومتر به استان رسیده متاسفانه دستگاه غبار سنج خراب است. آقای استاندار دلیل این که دستگاه غبار سنج خراب است یعنی چه؟ این نشان از آمادگی دستگاه ها دارد یا این که سهل انگاری را می رساند؟ چگونه است که در استان های دیگر دولت ستاد حوادث غیرمترقبه را موظف کرده برای حوادث احتمالی آماده باشند ولی در استان ریزگرد ها هجوم آورده و در شهرستان ها شرایط اضطراری اعلام شده و شعاع دید به 2 کیلومتر رسیده ولی دستگاه غبار سنج خراب است. این چه مفهوم و چه معنایی دارد و چقدر با آمادگی استان در خصوص مقابله با این پدیده همخوانی دارد. آقای استاندار، افکار عمومی انتظار دارند اقدامات انجام شده در خصوص باد های موسمی را که هرسال دریغ از سال گذشته اتفاق می افتد بدانند. بدیهی است تلاش دستگاه های اجرایی اگر به اطلاع مردم برسد بر اعتماد و مشارکت مردم می افزاید.آقای استاندار یادمان نرفته است در سال قبل برخی از حادثه دیدگان به یک بیل و کلنگ هم راضی شده بودند ولی در همین حد هم به آن ها امداد رسانی نشده بود. جان کلام این که توفان به استان رسید و دستگاه غبار سنج خراب است.افکار عمومی توقع دارند که بدانند این سهل انگاری و یا طبیعی است و دیگر این که دستگاه های دولتی چه میزان آمادگی برای مقابله با این حادثه را دارند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.