مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی:
جای فیلم سازی حرفه ای در استان خالیاست
ذوالفقاری- جای فیلم سازی حرفه ای در سیستان و بلوچستان خالی است و نیاز به حمایت و توجه جدی دارد.به گزارش «سیستان و بلوچستان»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم فجر که با حضور معاون استاندار و جمعی از مسئولان و هنرمندان در تالار اشراق مجتمع فرهنگی هنری ارشاد زاهدان برگزار شد گفت: سینمای ایران با بهره گیری از تمدن غنی، زبان گویای جامعه است که سیستان و بلوچستان از این مهم بی بهره نیست.«حسین مسگرانی» با بیان این که جای فیلم سازی حرفه ای در این استان خالی است افزود: کمک به فیلم سازان و هنرمندان جوان و به ویژه فیلم سازان حرفه ای از ضروریاتی است که حمایت همه جانبه را طلب می کند. وی جشنواره فیلم فجر را یک فرصت برای توجه به زیرساخت های صنعت سینما و تقویت و توسعه فضای کالبدی استان دانست و اظهار کرد: داشتن سینمای خوب و مناسب یک ضرورت است که نیاز به حمایت همه جانبه دارد. وی ادامه داد: دلیل استفاده از سالن اشراق برای برگزاری جشنواره فیلم فجر این بوده است که مردم استان ما هم از این فرصت بهره مند باشند و بتوانند فیلم های فجر را از پرده سینما تماشا کنند.این مسئول با بیان این که امیدوار بودیم سالن سینمای هلال احمر زاهدان برای فیلم فجر امسال آماده شود که با وجود پیگیری های مکرر این اتفاق صورت نگرفت ادامه داد: با توجه به نیاز مردم زاهدان به داشتن سینما، این سالن با حمایت مسئولان هر چه سریع تر راه اندازی شود تا بتوان بخشی از نیاز های این حوزه را در کوتاه مدت رفع کرد.وی تصریح کرد: بخش خصوصی برای راه اندازی سالن سینما متقاضی است اما چند سال طول می کشد تا عملی شود به همین دلیل انتظار می رود که سالن هلال احمر که برای راه اندازی سالن سینما مناسب است هر چه زود تر به بهره برداری برسد تا مردم فرهیخته این استان از سینما بهره مند شوند.مسگرانی بیان کرد: با توجه به نیاز همه شهرهای استان به سینما طرح سینمای سیار با جدیت در حال پیگیری است و در این زمینه اقداماتی نیز صورت گرفته و تجهیزاتی خریداری شد.معاون سیاسی، اجتماعی استانداری نیز گفت: نقش هنرمندان در ترسیم رویدادهای فجر و بازگو کردن اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی بسیار تأثیر گذار است و هر کسی نمی تواند این رویدادها را به زیبایی هنرمندان به نمایش بگذارد.«علی اصغر جمشیدنژاد» افزود: برای رفع مشکلات و نیازهای جامعه فرهنگی سیستان و بلوچستان تلاش خواهیم کرد، البته در این رابطه گام های زیادی برداشته و توفیقات خوبی حاصل شده است.وی ادامه داد: فرهنگ حیطه بسیار وسیع و گسترده ای دارد که محدود به دولت نیست و دولت بخشی از موضوع مربوط به مسئولیت های فرهنگی را انجام می دهد اما مردم متولیان اصلی فرهنگ هستند.به گزارش خبرنگار ما، در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم فجر خانواده شهید محسن خزائی خبرنگار مدافع حرم، عباسعلی حدادی نویسنده، کارگران و فیلمبردار با سابقه استان و جمعی از فعالان حوزه هنر و سینمای استان تجلیل شدند.
سیمرغ بهترین کارگردانی مستند فجر بر دوش مستند ساز استان
گروه فرهنگ- مراسم پایانی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد که سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند نیز به یاسر خیر برای مستند آهستگی تعلق گرفت.به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، «خیر» در این مراسم گفت: همیشه این مراسم را از تلویزیون میدیدم و امشب حال خوبی دارم که اینجا هستم و خوشحالم که جایزه را گرفتم. امسال فیلم های خوبی را در جشنواره دیدیم که همه آنها می توانست مخاطب را جذب کند. از عوامل فیلم تشکر میکنم که سه سال من را همراهی کردند و باید از شخصیت های فیلم که اجازه دادند من وارد زندگی شان شوم هم تشکر کنم.این کارگردان ادامه داد: با سینماست که حال خوبی دارم و امیدوارم فیلمهای مستند هم از سالهای بعد در بخش اصلی جشنواره دیده شوند و استانداردهایی دارد که فکر میکنم این بخش از سینما قابلیت دیده شدن و اکران و در میان مخاطب رفتن را دارد.وی اظهار کرد: این فیلم برای خانواده های ایرانی ساخته شده است و یکی از چالش هایش این است که نقاط تاریکی از زندگی زناشویی را به تصویر می کشد که در سینمای ایران تاکنون به آن پرداخته نشده است.«یاسر خیر» مخاطب اصلی فیلمش را خانوادههای ایرانی معرفی کرد و گفت: دغدغه من برای ساخت این مستند، نمایش روایتی از مسائل روابط انسانی و بنبستهای زندگی بود.وی ادامه داد: معتقدم هنر، تاباندن نور بر نقاط تاریکی است که تا به حال گفته نشده است و یا فردی جرأت بیان آن را ندارد. ما هم اگر موفق شدیم در چنین فضای خانوادگی فیلم بسازیم، تنها از سر دلسوزی و محبت خانوادهای بود که فعال اجتماعی است و به دلیل همین دغدغهها حاضر شد به قیمت در معرض نمایش گذاشتن زندگی خصوصی شان، یک معضل اساسی اجتماعی برای مردم بیان شود.این مستندساز متولد قائم شهر که سالها در سیستان و بلوچستان زندگی کرده است درباره چگونگی شکلگیری ایده اولیه برای ساخت این مستند بیان کرد: مشغول ساخت فیلمی در زاهدان بودم که به انجمن خیریهای دعوت شدم. در این انجمن با فردی به نام رضا دُرانی؛ رئیس انجمن آشنا شدم. زمانی که متوجه شدم در پشت صحنه زندگی خصوصی رضا، اتفاقاتی متفاوت از آنچه به نظر میرسد، میافتد، جذب ساخت مستندی درباره زندگی او شدم. با هزینه شخصی و در طول سه سال، چکیده 26 سال از چالشهای زندگی خانوادهای را نشان دادم که نتیجهاش حتی بر زندگی شخصی خودم و دیگر عوامل سازنده فیلم تاثیر گذاشت. با نگاه اول به این مستند، به نظر میآید فیلمی درباره بیماری ام اس است اما در لایههای بعدی از فیلم متوجه میشویم که این بیماری تنها قلهای از یک کوه یخی است که با ظاهر شدنش، تازه ابعاد جدیدی از مشکلات زندگی یک زوج نمایان میشود.وی افزود: اتفاقاتی که در زندگی این خانواده میافتد به آهستگی بر شخصیتها تاثیر میگذارد و آنها را در شرایطی قرار میدهد که در روابط خود مستأصل میشوند. مخاطب در 83 دقیقه به «آهستگی» با داستان زندگی خانوادهای همراه میشود که او را در یک فضای احساسی عمیق قرار میدهد.کارگردان مستند «آهستگی» در بخش دیگری از صحبت هایش بر چالشها و موانع قرار گرفته بر سر راه ساخت یک مستند حرفهای تاکید کرد و گفت: تصمیم گرفتن در لحظه و در نتیجه ساخت مستند خوب کار دشواری است. به دلیل آن که کارگردان مستند موظف است با واقعیت صحنه، مسیر قصهگویی را تغییر دهد و در نتیجه مستند کاملا چریکی و در لحظه ساخته میشود. از طرف دیگر مستندساز به هیچ وجه نباید جلوی آزادی شخصیتهایش را بگیرد و باید اجازه دهد آنها زندگی شخصی خود را داشته باشند و او هم در این میان قصه خود را بسازد.وی ادامه داد: سکانسهایی هرچند درخشان در فیلم وجود داشت که حذف کردم، چرا که به نظرم میرسید ممکن است به اعتبار و آبروی خانواده لطمه بزند.