printlogo


اخبار

سرپرست راه آهن جنوب شرق کشور:
افزوده شدن قطار زاهدان – اصفهان اولویت راه آهن استان است
ارباب افضلی-ایجاد قطار مسافربری زاهدان به اصفهان یکی از اولویت های اصلی راه آهن استان است.
سرپرست راه آهن جنوب شرق کشور به خبرنگار ما گفت: اضافه شدن قطار زاهدان به اصفهان در کنار قطار زاهدان به تهران یکی از نیازهای مهم و اساسی راه آهن در زمینه مسافربری است.
«مجید ارجونی» افزود: با توجه به حجم بالای مسافران کرمان، یزد و اصفهان و همچنین نبود پرواز از زاهدان به این مقصدها، قطار فعلی زاهدان به تهران پاسخگو نیست، زیرا در این مسیر تعداد محدودی بلیت برای مقصدهای بین راهی تعریف شده است. وی تأکید کرد: یزد از جمله مقصدهایی است که بیشترین تعداد مسافر را از زاهدان به خود اختصاص می دهد به طوری که براساس مطالعات انجام شده توسط اداره کل راه آهن روزانه بیش از 400 مسافر از طریق پایانه های مسافربری از زاهدان به یزد مسافرت می کنند که اکثر آنان به منظور انجام اقدامات درمانی به این شهرستان مراجعه می کنند.
وی ادامه می دهد: شهرستان های اصفهان و کرمان نیز هر کدام دارای تعداد مسافران خاص خود هستند که اکثر مسافران این مقصد را دانشجویان تشکیل می دهند. ارجونی تصریح می کند: در صورتی که برای این مسیر قطار مستقلی تعریف شود متقاضیان می توانند با استفاده از قطار و هزینه پایین تری نسبت به قطار زاهدان – تهران این مسیر را طی کنند، زیرا اگر تعداد مشخص شده سهمیه بلیت یزد در مسیر زاهدان به تهران تمام شده باشد و فرد قصد رفتن به یزد را داشته باشد باید بهای کامل مسیر زاهدان به تهران را پرداخت کند. وی خاطرنشان می کند: با پیگیری های انجام شده از طرف راه آهن جنوب شرق، راه آهن جمهوری اسلامی با قطار مستقل زاهدان به کرمان موافقت کرده است اما از آنجایی که هدف اصلی و نیاز مبرم مسافربری استان مقصد یزد است، رایزنی های این اداره کل برای اخذ مجوز قطار زاهدان – اصفهان و یا حداقل زاهدان – یزد و متعاقباً درخواست واگن برای این مسیر ادامه دارد.


مدیر کل بنادر و دریانوردی:
قرارداد با هندی ها هوشمندانه ترین مدل در فضای تجارت منطقه ای است

گروه اقتصاد- قرارداد سرمایه گذاران هندی (BOT) در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار هوشمندانه ترین مدل قراردادی در فضای تجارت منطقه ای است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی با بیان این که یکی از دغدغه های مدیران صنعت کشورهای در حال توسعه حل مشکلات تامین مالی پروژه هاست، گفت: داشتن منابع زیرزمینی مانند نفت و گاز و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمی کند بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه ای که بتواند سرمایه گذاران بین المللی را برای اجرای پروژه ها جذب و دانش و تکنولوژی وارد کشور کند، موثر و تعیین کننده است. «بهروز آقایی» افزود: جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدل های متنوع قراردادی است که یک نوع آن قرارداد ساخت و بهره برداری و انتقال (B.O.T) نام دارد که مورد استقبال سرمایه گذاران هندی قرار گرفته است و دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسک پروژه است، به طوری که بیشترین ریسک های قرارداد به سرمایه گذار منتقل می شود، به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی هستند و آستانه تحمل پذیری و ریسک بسیار پایینی دارند،  به این نوع قراردادها تمایل زیادی نشان می دهند.
وی ادامه داد: در این نوع قرار داد در طول مدت بهره برداری از پروژه، بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحوه مناسبی با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات هزینه های ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت کند، مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد. وی اظهار کرد: با توجه این موارد و این که بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو آیورا، افغانستان و آسیای میانه است نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای عضو آیورا از منظر تجارت دریایی، خشکی و امنیتی محسوب می شود.
آقایی گفت: ارزش تبادلات تجاری 5/17 میلیارد دلاری هندوستان با این کشورها در سال 2015 و پیش بینی ترانزیت 5/16 میلیون تنی کالا تا سال 2020 میان بنادر هندوستان و این کشورها و نقش و موقعیت بی نظیر بندر چابهار در این تبادلات از مهم ترین دلایل سرمایه گذاری هندی ها در چابهار است.  وی تصریح کرد: همچنین با توجه به وجود معادن با کیفیت در افغانستان که بیش از دو میلیارد تن است و قراردادهای دو کشور هند و افغانستان در خصوص بهره برداری از این معادن این نوع مدل سرمایه گذاری و تفاهم نامه های سه جانبه را توجیه پذیر تر می کند.
وی ادامه داد: با توجه به این دلایل قرارداد سرمایه گذاری با مدل B.O.T باهندی ها برای طرح توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار (85میلیون دلار) و اختصاص خط اعتباری از سوی اگزیم بانک هند به میزان 150 میلیون دلار به مدت 10 سال صورت پذیرفت که هوشمندانه ترین مدل قراردادی در فضای تجارت منطقه ای است.
به گفته وی چابهار مناسب ترین بندر به منظور عملیات ترانشیپی کالا در منطقه است که توافق نامه هندوستان– ایران و افغانستان نقش کلیدی آن را به عنوان بندری کم هزینه و امن در مسیر ارتباطی به خوبی مشخص کرده است، براساس روند سرمایه گذاری پیش بینی می شود تا سال 2020 میلادی در کشورهای حوزه خاورمیانه و جنوب غربی آسیا برای طرح های توسعه بنادر حدود 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود، در کشورهای آسیای میانه مانند روسیه، اوکراین، قزاقستان و تاجیکستان پیش بینی ترانزیت 40 میلیون تنی از مسیر ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و شرق آفریقا به عنوان کوتاه ترین، کم هزینه ترین و امن ترین مسیر، آینده درخشانی را برای شکوفایی بنادر ایران و اقتصاد دریا محور رقم می زند.