خبر
تعداد بازدید : 18
سرباز اسیر شده در حادثه تروریستی میرجاوه زنده است
گروه شهرستان ها- سرباز اسیر شده به دست اشرار مسلح در اردیبهشت ماه در هنگ مرزی میرجاوه زنده است و در سلامتی کامل به سر می برد.نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: حادثه ای که در اردیبهشت امسال برای فرزندان سلحشور و غیور مرزبان در روستای تهلاب نقطه صفر مرزی بخش ریگ ملک شهرستان میرجاوه اتفاق افتاد، در حالی بود که به دلیل شرایط نامساعد هوا و ریزگردها و توفان شن و تاریکی منطقه نیروهای ما در میان بوته ها و تپه های شن و ماسه غافلگیر شدند و همان موضوع موجب شد که گروهک جند الشیطان و حامیان آن ها که در نقطه صفر مرزی کمین کرده بودند، اقدام به تیراندازی کنند و منجر به شهادت تعدادی از مرزبانان کشور شد.به گزارش خانه ملت، «علی کرد» افزود: در این حادثه که یکی از سربازان مرزبان مجروح شده و نتوانسته بود خود را به جبهه نیروهای خودی برساند، اسیر این گروهک تروریستی شد و این گروهک با این ترفند قصد باج گیری و اخاذی از جمهوری اسلامی ایران داشت. با این که حیات این سرباز برای ما بسیار مهم است اما از بُعد اقتدار ملی و مردود شمردن اعمال زشت تروریستها و اشرار مسلح تاکنون هیچ گونه قولی به آن ها نداده ایم.وی ادامه داد: نیروهای مخلص در سپاه پاسداران و نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان(عج) همچنان در تلاش هستند که این سرباز رشید اسلام به آغوش گرم خانواده خود و میان ملت بزرگوار ایران بازگردد.وی بیان کرد: رایزنیهایی در آن سوی مرز ، توسط علما و معتمدان ، سران طوایف و اقوام دلسوز نظام جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و ضمن این که پرسنل سپاه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی به آنچه وظایف ذاتی آن ها بوده است در برقراری امنیت ،آرامش و اقتدار مرز و همچنین کوتاه کردن دست تجاوز اشرار مسلح عمل و تلاش کردند که امروز مرزهای جنوب شرقی کشور را با وجود شرایط نامساعد آب و هوایی و جغرافیایی، امن نگه دارند.وی خاطرنشان کرد: آنچه با اطلاع اعلام می کنم این است که سرباز رشید اسلام در سلامت کامل به سر میبرد و حتی جراحتی که در آن درگیری دیده بود برطرف شده است.فرمانده مرزبانی استان نیز با تایید خبر سلامت این سرباز ربوده شده گفت: تلاش مسئولان امنیتی، انتظامی، وزارت امورخارجه و علمای شیعه و سنی و سران طوایف منطقه برای آزادی مرزبان ربوده شده توسط تروریست ها در مرز میرجاوه ادامه دارد.به گزارش ایرنا، سردار «سعید کمیلی» ادامه داد: در حال رایزنی های دیپلماسی برای آزادی سعید براتی مرزبان ربوده شده در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان هستیم و او در سلامت کامل به سر می برد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرکل ستاد بحران استان :
تعداد بازدید : 29
آلودگی هوا در سیستان به اوج رسید
گروه شهرستان ها- افزایش سرعت باد با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت در سیستان سبب کاهش شعاع دید و لغو پروازها شد. همچنین شاخص کیفیت هوای زابل در سامانه پایش آلودگی هوای کشور «خطرناک» اعلام شد.مدیرکل ستاد بحران به خبرنگار ما گفت: بنابر گزارش هواشناسی استان شدت باد در روز گذشته در زابل به 90 کیلومتر بر ساعت و شعاع دید به 800 متر و در زهک به 600 متر و سرعت باد به 83 کیلومتر در ساعت رسید.«غلامرضا اربابی» افزود: از صبح یکشنبه تا دوشنبه گذشته 96 نفر به دلیل مشکلات تنفسی، ریوی، قلبی و چشمی به مراکز درمانی در سیستان برای درمان مراجعه کردند که از این تعداد 16 نفر بستری و 80 نفر دیگر به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.همچنین از سوی جمعیت هلال احمر 6 هزارو200 ماسک بین مردم منطقه سیستان توزیع شده است.وی تصریح کرد: با توجه به وزش باد و توفان شدید روز گذشته که سرعت آن به 90 کیلومتر بر ساعت و غلظت آلودگی هوا نیز در منطقه سیستان به اوج خود رسید آن دسته از کارکنان اداراتی که دارای بیماری های تنفسی، چشمی، قلبی و ریوی هستند با هماهنگی و تشخیص مدیر دستگاه مربوطه از آمدن سرکار معاف شدند حضور نیافتن آنان در محل کار به معنای غیبت یا مرخصی محسوب نمی شود.وی خاطرنشان کرد: در شمال استان و به دلیل توفان های شدید 120 روزه اخیر خوشبختانه هیچ خسارتی به تأسیسات و زیرساخت های منطقه سیستان گزارشی نشده و فقط در بخش کشاورزی خسارتی گزارش شده است که در دست بررسی است و به زودی توسط مسئولان جهادکشاورزی استان اعلام خواهد شد.
لغو پروازهای تهران -زابل
مسئول روابط عمومی فرودگاه های استان به خبرنگار ما گفت: پرواز شماره 1085 تهران به زابل روز گذشته به دلیل شدت باد و ریزگرد ها در منطقه پس از دقایقی تاخیر سرانجام مهرآباد را به سمت زابل ترک کرد اما با رسیدن بر فراز فرودگاه این شهرستان به دلیل سرعت بالای باد و شدت ریزگردها شعاع دید به حدی نبود که خلبان قادر به فرود در این فرودگاه باشد.
«حمیدرضا پارسا» افزود: این پرواز که مقرر بود مقارن ساعت 7:30 صبح در فرودگاه زابل به زمین بنشیند به دلیل شدت مشکلات جوی با تغییر برنامه رو به رو شده و مقارن ساعت 8:10 سرانجام در فرودگاه بین المللی زاهدان به زمین نشست.وی ادامه داد: پس از فرود هواپیما در زاهدان مسافران هواپیما پیاده شدند و سپس برنامه ریزی شد پس از بهتر شدن شرایط جوی سیستان این پرواز زاهدان را به مقصد زابل ترک کند اما به دلیل ادامه ناپایداری جوی در آن محدوده پرواز تهران به زابل سرانجام لغو شد.وی خاطرنشان کرد: پس از پرواز مسافرانی که تمایل به ادامه مسیر از طریق خطوط زمینی داشتند در زاهدان ماندند اما این پرواز با دو مسافر فرودگاه زاهدان را به مقصد مهرآباد تهران ترک کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«سیستان و بلوچستان» از یک محله زاهدان گزارش می دهد
تعداد بازدید : 34
محله پیربخش پیر از بی مهری مسئولان
ارباب افضلی- ضعف در ساختار فضاهای زندگی، ناکارآمدی برنامه ریزی شهری و فضایی، بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی در شهری مانند زاهدان موجب شده است تا شرایط زندگی در برخی محلات برای آنان سخت و طاقت فرسا باشد. خیابان پیربخش زاهدان که به گفته ساکنان به 20 متری دام نیز معروف است از جمله محله هایی است که با وجود قرار داشتن در حاشیه زاهدان و در محدوده قانونی شهر اما با این حال رنگ و روی شهری ندارد و آن گونه که باید خدمات شهری در آن دیده نمی شود.
نابه سامانی کوچه ها
ساعت از 10 صبح گذشته و گرمای هوا رو به افزایش است نابه سامانی کوچه های این خیابان دنیایی از سردرگمی و حیرانی را پیش روی تازه واردها قرار می دهد. یک کوچه آسفالت و دیگری خاکی است. بوی فاضلاب و زباله های انباشته ماندن را سخت و طاقت را طاق می کند. اما گویی این شرایط برای ساکنان این خیابان بهاجبار طبیعی شده است به طوری که حتی بازی کودکان با این فاضلاب و زباله ها عجین شده است!مشاهده انواع مغازه ها و فروش به اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمیزاد تداعی کننده نوعی «خودمختاری» در منطقه است. خیابان پیربخش طولانی تر از آن است که فکرش را می کردم. از ابتدا تا انتهایش همه چیز موجود است گویا این جا هر کس، هر جا، هر شغلی بخواهد می تواند داشته باشد. فروش علوفه دام و یا حتی خود دام در کنار فروشگاه مواد غذایی یا میوه فروشی نشان از آن دارد که یا نظارتی وجود ندارد یا محدودیتی در این جا قابل تصور نیست.به میانه خیابان رسیده ام اما هنوز بوی فاضلاب مشام را آزار می دهد. جلوتر که می روم فروش آب شرب با تانکر در کوچه های این خیابان خبر از بی آبی می دهد.
جیره بندی آب
با یکی از ساکنان که هم کلام می شوم دردش با بسیاری از اهالی دیگر زاهدان مشترک است چرا که می گوید در طول فصل گرما روزها آب نداریم و فقط از ساعت 19 تا فردا صبح می توانیم آب مورد نیازمان را ذخیره کنیم و آب شرب خود را نیز از تانکرهای فروش آب تهیه می کنیم.
تفاوت های از ابتدا تا انتهای خیابان
هر چه مسیر خیابان پیربخش را ادامه می دهم تفاوت ها بیشتر می شود. خانه های این خیابان یکی در میان کاخ و کوخ است. گویا هر کس هر طور که دلش خواسته خانه ساخته است خبری از نظم و ساختار اصولی در معماری خانه ها و مغازه های این خیابان نیست. حتی تناقض درباره مشکل بی آبی نیز از ابتدا تا انتهای این خیابان وجود دارد که حضور مامور آب و فاضلاب و تلاشش برای ترمیم لوله شکسته دلیلی می شود بر تایید این تناقض!
به گفته این مأمور لوله آب در انتهای خیابان پیربخش به دلیل فشار بالای آب و نزدیکی ایستگاه پمپاژ آب به این خیابان شکسته است. این در حالی است که اهالی ابتدا و اواسط این خیابان از قطع آب گله مندند. با وجود همه این تناقض ها و تفاوت ها آن چه از ابتدا تا انتهای این خیابان تغییری نمی کند بوی فاضلاب و زباله های انباشته شده زیر نورخورشید است!
فاضلاب همیشه جاری
وجود همیشگی فاضلاب و بسته شدن جوی آب به واسطه زباله ها از دیگر مشکلات است. یکی از کسبه این خیابان می گوید: بارها از ماموران شهرداری خواسته ایم تا لای روبی جوی را انجام دهند اما می گویند این کار وظیفه آن ها نیست. به ما پیشنهاد داده اند زباله های موجود در جوی را جدا کنیم تا آن ها جمعشان کنند. فاضلاب هم که باید به حال خودش رها شود.وی ادامه می دهد: اکثر خانه های این خیابان بدون چاه جذبی برای فاضلاب است و از در هر خانه فاضلاب وارد کوچه ها و در نهایت به خیابان سرازیر می شود. من از تجمع فاضلاب و زباله جلوی مغازه ام ناراحتم اما نمی توانم وظیفه جمع آوری زباله ای را که دیگران ریخته اند هر روز برعهده بگیرم.من از ابتدا تا انتهای این خیابان را آمدم اما نمی دانم مسئولان شهرداری، بهداشت، پلیس اماکن هم این خیابان و بسیاری از خیابان های زاهدان را تا انتها می روند یا نه؟ نمونه خیابان پیربخش در کلان شهر زاهدان بسیار است. تافته های جدابافته این شهر که در سایه نبود برنامه ریزی شهری و فضایی شکل گرفته است و حالا چاره ای جز ادامه زندگی ساکنانشان در آن ها وجود ندارد. زندگی ای که محرومیت صفت همیشگی آن است.
«پیربخش» در محدوده قانونی شهر است
مدیرشهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی به خبرنگار ما می گوید: خیابان پیربخش از جمله محلاتی است که در محدوده قانونی شهر وجود دارد اما از آن جایی که این خیابان جزو پلاک 2830 است برخی از املاک آن هنوز فاقد سند مالکیت است.«عطاءا... اکبری» با بیان این که عرصه زمین های پلاک 2830 در مالکیت شهرداری زاهدان است، می افزاید: افرادی که در این خیابان هنوز برای دریافت سند اقدام نکرده اند باید با مراجعه به شهرداری برای پرداخت هزینه و دریافت سند اقدام کنند در غیر این صورت هرگونه ساخت و ساز تصرف محسوب می شود.وی خاطرنشان کرد: با این وجود از آن جایی که این خیابان در محدوده قانونی شهر است ساکنان آن باید از خدمات شهری بهره مند شوند.
هرشب نظافت می شود
سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری در این باره به خبرنگار ما می گوید: مأموران شهرداری هر شب به طور مرتب کار نظافت خیابان پیربخش را انجام می دهند.سید «مجید طباطبایی» ادامه می دهد: کار نظافت این خیابان در طول شب انجام می شود و تا ساعت 7 صبح هیچ اثری از زباله مشاهده نمی شود بنابراین زباله های مشاهده شده در این خیابان به احتمال خیلی زیاد از ساعت 7 صبح به بعد جمع آوری شده است.وی برای بازدید بدون هماهنگی از این خیابان اعلام آمادگی می کند و می گوید: کار نظافت در این محله همیشه در جریان است.
خطر شیوع بیماری
کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان به خبرنگار ما می گوید: زندگی در کنار فاضلاب و زباله به طور مستقیم و غیر مستقیم زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری ها را برای ساکنان فراهم می کند.«کاظمی» عنوان می کند: وجود فاضلاب و زباله در طولانی مدت منجر به جمع شدن حشرات و تخمگذاری آن ها و ایجاد پشه های ناقل بیماری و شیوع مواردی مانند مالاریا می شود. از طرفی بازی کردن کودکان در این محیط و برخورد مستقیم با زباله و فاضلاب موجب بروز بیماری های گوارشی خطرناک خواهد شد که همه این موارد سلامت و بهداشت عمومی جامعه را تهدید می کند.وی عنوان می کند: ماموران بهداشت محیط از این محلات بازدید و به صاحبان خانه هایی که فاضلاب خود را در محیط رها می کنند براساس قانون اخطار می دهند. مالکان مجبورند ظرف مدت 2 هفته بعد از اخطار اقدام به ایجاد چاه جذبی در حیاط خانه برای دفع فاضلاب کنند. در صورتی که این اقدام انجام نشود امتیاز آب این افراد قطع خواهد شد.وی خاطر نشان کرد: شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه مشکل بهداشتی در محیط محل زندگی خود با سامانه کشوری 190 تماس بگیرند و مشکلات را گزارش کنند. این گزارش ها در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت شده و در نهایت ظرف 24 ساعت به مرکز بهداشت شهرستان ارسال می شود و ماموران بهداشت محیط برای رفع آن اقدام می کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 19
پیکر 2 شهید تیراندازی تروریست ها در سراوان تشییع شد
گروه شهرستان ها- پیکر دو شهید تیراندازی تروریست ها در مرز سراوان روز گذشته تشییع شد.
فرماندار سراوان به خبرنگار ما گفت: روز گذشته با حضور فرمانده سپاه شهرستان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، جمعی از علمای شیعه و سنی و اقشار مختلف مردم پیکر مطهر دو شهید حادثه تروریستی مرز سراوان از مقابل ساختمان سپاه تا مسجد علی ابن ابیطالب(ع) این شهرستان تشییع شد.«درویش نارویی» افزود: پیکر شهیدان «غلام جان نقیبی» و «عتیق نقیبی» که در تیراندازی تروریست ها از داخل خاک پاکستان در منطقه مرزی روستای کوهک سراوان به شهادت رسیدند پس از تشییع در روستای کوهک سراوان به خاک سپرده شد.وی خاطرنشان کرد: این دو شهید کارگر بومی منطقه کوهک سراوان بودند که شنبه گذشته در تیراندازی عوامل گروهک تروریستی از آن سوی مرز به شهادت رسیدند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از سوی اتحادیه جهانی بانوان مسلمان انتخاب شد
تعداد بازدید : 18
قصرقند میزبان برگزاری مراسم روز دختر در کشور
ریگی- قصرقند به عنوان یکی از 3 شهر ایران برای برگزاری مراسم گرامیداشت روز دختر، از سوی اتحادیه جهانی بانوان مسلمان انتخاب شد.به گزارش«سیستان و بلوچستان» فرماندار قصرقند روز گذشته در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان که با دستور کار اشتغال و اوقات فراغت و با عنوان «جوانان باوری، جوانان یاوری» گفت: با توجه به نزدیک شدن روز دختر و انتخاب قصرقند به عنوان یکی از سه شهرستان کشور در برگزاری و گرامیداشت این روز با همکاری اتحادیه جهانی زنان مسلمان، سه شنبه آینده این مراسم برگزار خواهد شد. در همین راستا برنامه هایی در حال تدارک است که فرصت خوبی برای نشان دادن حضور و شایستگی دختران هنرمند این منطقه در عرصه های مختلف و تقدیر از زحمات آن ها محسوب می شود.«حمیرا ریگی» افزود: کمیته تخصصی اشتغال شهرستان باید متشکل از 6 اداره شامل، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی تشکیل شود و برای ترغیب جوانان و مردم منطقه به سمت اشتغال و ارائه طرح هایی که در منطقه قابلیت تولید کار و اشتغال دارد اقدام های موثری انجام دهند. همچنین در این راه از امامان جماعت محلات یاری بگیرند.به گفته وی، کمیته امداد امام خمینی(ره) موظف است تا در راستای تشویق گروه تئاتر نوجوانان منطقه و در حمایت از این گروه، شرایط شرکت در اردو های این نهاد در خارج از استان را فراهم کند.وی تصریح کرد: همه ادارات شهرستان موظف هستند با فعال کردن فعالیت های ورزشی در میان کارکنان خود نشاط و شادابی را در بین آن ها فراهم و نیز اطلاعات لازم از جوانان این شهرستان را جمع آوری و سپس آن را در بانک اطلاعات ورزش و جوانان قصرقند ثبت کنند.وی افزود: دستگاه های اجرایی این شهرستان و در راس آن، اداره ورزش و جوانان موظف به ترغیب و تشویق بیشتر بانوان به ورزش هستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 21
هنر دست زنان بلوچ زیر چرخ ماشینی شدن
ذوالفقاری- هنر، تلاشی برای معنا بخشیدن به زندگی و کمالات انسانی است، هنر قدیم ایران هم هنر بود و هم صنعت. سوزندوزی یا نخدوزی یکی از هنرها و روشهای دیرینه آرایش جامه است که به ویژه در میان زنان بلوچ رواج داشت و دارد. سوزندوزی اصیل بلوچ علاوه بر این که یک هنر است در گذشته منبع درآمد خوبی برای بسیاری از خانوادههای بلوچ محسوب می شد که به تازگی تحت تاثیر توسعه و ماشینی شدن قرار دارد به گونه ای که حتی می تواند سبب رکود هنر دستان زنان بلوچ شود.یکی از استادان فرهنگ و زبان های باستانی در این باره می گوید: سوزن دوزی نقوشی است که بیشتر به صورت اشکال هندسی با استفاده از پارچه و نخ به وسیله سوزن ایجاد شده است و بیشتر برای تزیین لباس زنان و دختران استفاده می شود، این هنر به قدری در بلوچستان رایج است که به آن بلوچی دوزی هم می گویند.
«موسی محمودزهی» با بیان این که سوزن دوزی را می توان یکی از مهم ترین شاخصه های هنر بلوچستان قلمداد کرد می افزاید: بخشی از سوزن دوزی بلوچی ریشه در سوزن دوزی های ایرانی دارد در هند و چین قدیم هم جامه های زربفت تولید و به سرزمین های مختلف به عنوان هدیه یا کالاهای تجاری صادر می شد و می توان حدس زد که این ارتباط تجاری بر هنر سوزن دوزی بلوچی موثر بوده است.وی ادامه می دهد: بلوچستان صحنه عبور بسیاری از جهان گشایان و خط جداکننده میان ایران و شبه قاره هند بود و این موقعیت جغرافیایی در وضعیت سوزن دوزی آن به طور قطع موثر بود، سوزن دوزی امروزی نیز یکی از رودوزی های منحصر به فرد محسوب می شود و هنری برخوردار از ظرافت دوخت و تنوع رنگ است که بیانگر ذوق، سلیقه، ابتکار و استعداد قابل تحسین سنت و هنر منطقه بلوچستان است.
ریشه در تاریخ و فرهنگ قومی
به گفته وی بن مایه های این هنر هم مطابق با زندگی ساده مردم این منطقه بوده است و ریشه های این هنر را می توان در لایه های زیرین تاریخ و فرهنگ قومی مردم این سامان جست و جو کرد. سوزن دوزی با زندگی روزمره زنان بلوچستان درآمیخته بود و در گذشته هر دختری به موازات آموزش اصول زندگی، سوزن دوزی را نیز فرا می گرفت و آن را از ضروریات زندگی خود تلقی می کرد، دختران از سنین خردسالی این هنر را از مادران یا اطرافیان خود فرا می گرفتند گاهی یک زن مجرب سوزن دوز دیگران را آموزش می داد این خود عاملی برای انتقال فرهنگی از نسلی به نسل دیگر بود. سوزن دوزی یک هنر زنانه بود و زنان بلوچ در همه زمینه ها از جمله طراحی و دوزندگی به هنرنمایی می پرداختند.در این هنر نوع طرح ها، نقوش و پارچه براساس سن افراد و با توجه به اقتصاد خانواده متفاوت بود گاه همه سطح پارچه سوزن دوزی می شد و پارچه سوزن دوزی شده با پولک و مهره و مروارید بیشتر مزین می شد.وی اظهار می کند: سوزن دوزی امروزی دارای چندین شاخه است از جمله سوزن دوزی زنانه بلوچی، پولک، آیینه، سکه، پریوار، منجوق و خامه دوزی، به نظر می آید که سوزن دوزی زنانه بلوچی از اصیل ترین و معروف ترین انواع سوزن دوزی است گمان می رود که این هنر قبل از استفاده از زیورآلات زرین و سیمین مورد استفاده بوده است.
وی با اشاره به انواع این هنر می گوید: از نظر روش کار سه نوع سوزن دوزی به صورت های پرکار، میان کار و کم کار قابل شناسایی است که برحسب میزان کاری که روی پارچه انجام می شود این نام ها به آن ها داده شده، در این باره نوع پارچه برای هر کار نیز متفاوت است.
سبقت دستگاه ها از هنر دست زنان بلوچ
در گذشته سوزن دوزی هنری کاملاً دستی بود و ماشین در آن نقشی نداشت اما امروزه به مدد ماشین نمونه هایی از سوزن دوزی بلوچی به صورت انبوه تولید می شود هر چند که کار ماشین به هیچ وجه قابل مقایسه با کار سوزن دوزی دستی نیست اما بیم آن می رود که کم کم این هنر ظریف و زیبا از اختیار زنان بلوچ خارج شده و ماشینی شدن سبب رکود در کار سوزن دوزی این هنر معروف بلوچستان شود.
وی تصریح می کند: امروزه نمونه های سوزن دوزی قدیمی در روستاها بیشتر قابل ملاحظه است در شهرها به نمونه های جدید بیشتر توجه می شود و در بازارهای فروش نیز تنوع بیشتر است. این هنر در زابل، بم، نرماشیر، رودبار، جیرفت و هرمزگان هم رواج دارد که با سوزن دوزی بلوچی ارتباط مستقیمی دارد.بسیاری از مردم افغانستان هم در اثر مهاجرت به بلوچستان این هنر را آموخته و با خود به کشورشان برده اند و اکنون در بخش هایی از این منطقه هم زنان به کار سوزن دوزی می پردازند سوزن دوزی بلوچی امروزه شهرت جهانی یافته و لازم است که با نوآوری هایی در کنار آن چه از گذشته مانده به غنای هنری، فرهنگی و وجه اقتصادی آن افزوده شود.به گفته محمودزهی سوزن دوزی بلوچی با طرح و الگو و دستان هنرمندی خاص انجام می پذیرد و استادکار خبره می طلبد، همه دوخت ها در این هنر هر چند ریز و کوچک باشد، دارای نام است. قبل از رواج پارچه های خارجی به صورت انبوه، بخشی از پارچه مورد نیاز بلوچستان توسط پارچه بافان محلی به نام جولاهگی ها با مواد اولیه بومی تهیه می شد زنان و مردان در تهیه پارچه با هم همکاری کرده و افراد جولاهگی خود پارچه ها و نخ ها را رنگ می کردند.وی با بیان این که زمان آغاز هنر سوزن دوزی به دلیل نبود منابع به درستی مشخص نیست اما از قدمت بالایی برخوردار است تصریح می کند: همه زنان و دختران لباس سوزن دوزی با درجات ارزشی مختلفی می پوشیدند. نقش های نمادین با عقاید، طبیعت و معیشت مردم مرتبط بود و از لحاظ فرهنگی، سوزن دوزی روی لباس زنانه نزد مردم قوم دارای ارزش خاصی است. وی ادامه می دهد: نارنجی و سرخ به عنوان رنگ های اصلی، سبز و سفید، سیاه و قهوه ای به عنوان رنگ های فرعی به کار می رفت. برای سوزن دوزی موضوع انتخاب رنگ ها خیلی مهم است و از موضوع های خیلی مهمی مانند هیجانات و حالات روحی و روانی مردم بلوچ و به خصوص زنان حمایت می کند، امروزه نوع و ترکیب رنگ ها در شهرها و روستاها تا حدودی متفاوت است و همچنین از گذشته تا حال گرایش از رنگ های روشن به رنگ های تیره بیشتر شده است. در گذشته به جز لباس های زنانه گاهی بعضی از قسمت های دستارها، پیراهن، شلوارها، کفش و کلاه های مردانه هم سوزن دوزی می شد.
وی اظهار می کند: برای نخ سوزن دوزی در گذشته بیشتر از ابریشم و با ظرافت خاصی استفاده می شد اما امروزه به دلیل گرانی قیمت نخ ابریشم و سختی کار با آن بیشتر از نخ کاموا استفاده می شود. در گذشته مردان برای همکاری با زنان گلوله های بزرگ نخ را جدا می کردند و برای سهولت در کار به صورت گلوله های کوچک در می آوردند که به آن گرهنگ می گفتند گاهی این گلوله ها خیلی کوچکتر بود که به هر کدام یک لیک می گفتند.
ارزش های هنر دست زنان بلوچ
وی با اشاره به ارزش های این هنر بیان می کند: بیان احساسات نسبت به ارزش زیبایی، ارضای ذوق هنری، بومی و خودمانی دانستن این هنر، تأمین بخشی از نیازهای معیشتی این هنر یکی از راه های کسب درآمد برای زنانی بود که نمی توانستند برای کار از خانه خارج شوند. آن گاه زنان به صورت دسته جمعی سوزن دوزی می کردند، با هم مراوده داشتند و در اثر این مراودات و کار دسته جمعی سرگرم می شدند و مشکلات خود را فراموش می کردند.
دختران خردسال و جوان چون از همان ابتدا کار سوزن دوزی را یاد می گرفتند در این کار احساس مسئولیت می کردند. گاهی به صورت دسته جمعی و در کنار یکدیگر برای امر خاصی مانند آماده کردن لباس عروس سوزن دوزی می کردند به این کار جمعی هشر می گفتند از این طریق حس همکاری در میان آن ها تقویت می شد.این استاد فرهنگ و زیان باستانی می گوید: سوزن دوزی هنری ارزشمند، سبک و تمیز بود و مواد اولیه آن به راحتی در دسترس قرار می گرفت، انجام آن در خانه هم امکان پذیر بود و زنان بلوچ که در کارهای دیگر امکان رشد نداشتند در زمینه این هنر توان و استعداد خود را به درستی به نمایش می گذاشتند. جلوه ها زیبایی هنر سوزن دوزی در ادبیات بلوچی هم تأثیرگذاشته و بسیاری از شاعران در آثار خود زیبایی این هنر را به تصویر کشیده اند.وی خاطرنشان می کند: به تازگی تعدادی از بلوچ ها که در کشورهای دیگر زندگی می کنند در راستای معرفی این هنر تا حدی همت گذاشته اند که این تلاش ها در مقابل ارزش هنر سوزن دوزی بلوچی بسیار کم مایه است و لزوم تلاش های بیشتر احساس می شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 21
فرماندار:900 میلیون به تنها موزه زنده سفال جهان اختصاص یافت
روستای کلپورگان کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی
شاهی- روستای کلپورگان کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی است و امسال 900 میلیون تومان اعتبار به معرفی این روستا اختصاص یافته است.
به گزارش «سیستان و بلوچستان» فرماندار سراوان در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان که با حضور مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دیگر اعضا در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد گفت: سراوان یکی از نقاطی است که با وجود قرار گرفتن در حاشیه، دارای حوزه تمدنی بسیاری است و بیش از 400 اثر و ابنیه تاریخی در این شهرستان وجود دارد.«درویش نارویی» با اشاره به باغ شهرها و قلعه های بخش جالق این آثار را نشانی از تمدن دیرینه این منطقه دانست.وی با اشاره به معرفی استان به عنوان مقصد گردشگری بیان کرد: روستای کلپورگان سراوان می تواند در زمینه معرفی این شهرستان و استان نه تنها به کشور بلکه به همه دنیا نقش بسزایی داشته باشد. معرفی درست ظرفیت های گردشگری استان و شهرستان موجب زایش اقتصادی در همه حوزه ها می شود. وی اعتبارات پیش بینی شده در حوزه میراث فرهنگی شهرستان را برای امسال یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سهم روستای کلپورگان به عنوان تنها موزه زنده سفال جهان از این مبلغ 900 میلیون تومان است که برای ایجاد زیر ساخت های جذب گردشگر و معرفی روستای کلپورگان در نظر گرفته شده است.نارویی همچنین اعتبار کمپ گردشگری ناهوک را 600 میلیون تومان اعلام کرد و افزود : ناهوک یکی از روستاهای هدف گردشگری سراوان است که در این راستا اقدام های قابل توجهی در این روستا انجام شده است.وی ادامه داد: سراوان در روزهای آینده میزبان شورای جهانی صنایع دستی خواهد بود که هدف از حضور اعضای این شورا بازدید از وضعیت روستای کلپورگان است و باید مسئولان و مردم با مشارکت یکدیگر برای آماده سازی روستای کلپورگان تلاش کنند. وی بیان کرد: برای آماده سازی فضای روستای کلپورگان به منظور بازدید کارشناسان خارجی تیمی متشکل از ادارات به سرپرستی بخشدار مرکزی مدیریت این کار را بر عهده خواهند داشت.
ناظران بین المللی هفته آینده در کلپورگان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه گفت: از آنجایی که سفالگری در کلپورگان از قدمت بسیاری زیادی برخوردار است به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری در سال گذشته مطالعات زیادی انجام شده است.«کامبیز مشتاق گوهری» افزود: با توجه به ویژگی های منحصر به فرد سفال کلپورگان، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی به شورای جهانی صنایع دستی معرفی شده است که ناظران بین المللی سازمان جهانی صنایع دستی هفته آینده از این روستا بازدید می کنند و در صورت تایید آن ها این روستا به ثبت جهانی می رسد.وی از افزایش اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و گفت: این اداره کل آمادگی مرمت بناها به صورت مشارکتی با بخش خصوصی را دارد.وی با برشمردن نیازمندی های روستای کلپورگان از آمادگی کامل دستگاه های مرتبط و فراهم ساختن امکانات لازم برای ثبت جهانی کلپورگان خبر داد و بیان کرد: این روستا با حفظ هویت سبب هویت بخشی به سیستان و بلوچستان می شود.در پایان این جلسه «حمزه ندرت زهی» به عنوان رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سراوان معرفی شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پزشک خانواده
تعداد بازدید : 24
بی خوابی های شبانه
مدتی است که دچار بیداری های طولانی مدت شبانه شدم. اگرچه احساس خستگی می کنم اما نمی توانم بخوابم. آیا دلایل روانی و عصبی دارد؟
دکتر محدثه شهرکی، پزشک عمومی: بی خوابی یا کم خوابی یک علامت است که فرد به طور مستمر به خواب نمیرود. به عبارتی دیگر مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر در خلال شب همراه با ناتوانی یا اشکال به خواب نرفتن مجدد، بیدار شدن خیلی زود در صبح و خوابی که سبب تجدید قوا نشود را بی خوابی می گویند.کم خوابی معمولاً ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است از دیگر دلایل کم خوابی میتوان احساس نداشتن امنیت، ترس از تنهایی، افسردگی و مصرف کافئین را نام برد.استرس یک عامل مهم برای بی خوابی تلقی میشود اضطراب به طور مستقیم سیستم عصبی مرکزی را دچار اختلال میکند که در این صورت تغییرات جزئی در بیوشیمی بدن و سیستم نوروشیمی باعث خواب و بیداری میشود. مجموعه این تغییرها به طور مستقیم مراحل خواب را تحت تأثیر قرار میدهد. اضطراب موجب میشود خواب تکه تکه باشد و ورود به مرحله عمیق و نیروبخش مشکل خواهد بود به علاوه مغز این نگرانی را به شکلی تفسیر میکند که سعی میکنیم از آن فرار کنیم. احساس هشدار موجب بیدار شدن ناگهانی پس از چند ساعت خواب میشود. درمان بی خوابی به روشهای غیردارویی مانند مناسب کردن بستر، مطالعه قبل از خواب، اصلاح عادت های غذایی و روشهای دارویی مانند مصرف زولپیدم انجام می شود. توصیه می کنم برای خواب بهتر و کاهش استرس به طور منظم حتی 10 دقیقه در روز ورزش کنید. پیاده روی 10 دقیقه ای بعد از صرف شام نیز کمک بزرگی برای رفتن به خواب عمیق است.تحقیقات انجام شده نشان داده است که ورزش، وضعیت خواب مبتلایان به بی خوابی مزمن را در روزهایی که یک ورزش هوازی با شدت متوسط (مانند راه رفتن) انجام میدادند در مقایسه با روزهایی که ورزش نمیکردند تعدیل می کند و سبب می شد زودتر به خواب بروند و مدت طولانی تری بخوابند. طبق تحقیقات ورزشهای هوازی شدید مانند دویدن یا بلندکردن وزنه وضعیت خواب این افراد را بهبود نمی بخشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 16
خسارت 150 میلیارد ریالی سیل به کشاورزان ایرانشهر
گروه شهرستان ها- سیل چند روز اخیر 155 میلیارد و 360 میلیون ریال به بخش کشاورزی ایرانشهر خسارت وارد کرد.مدیرجهاد کشاورزی ایرانشهر به خبرنگار ما گفت: سیل چند روز گذشته 155 میلیاردو360 میلیون ریال به بخش های کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد که براین اساس 6 مرغداری، 15 جایگاه دام، 3 کیلومتر جاده های بین مزارع دچار خسارت شد.«حسن شاه ولی بر» افزود: در این سیل هزارو300 هکتار از نخیلات خرما و 50 هکتار از مزارع یونجه و... و کانال های آبرسان به طول 3 کیلومتر خسارت دید.همچنین براثر این سیل 50 رشته قنات در این شهرستان نیز دچار خسارت شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.