آشپزی

کلوچه خرمایی سیستان

کلوچه خرمایی یکی از شیرینی های مخصوص و محلی که پخت آن از قدیم در میان سیستانی ها رواج داشته است.هرسال با فرا رسیدن اسفند و نوروز، اغلب سیستانی ها طبق رسمی دیرینه کلوچه محلی پخت و برای پذیرایی مهمانان از آن استفاده می کنند اما این تنها مختص اسفند نیست و در روزهای دیگر سال هم پخت می شود.
 مواد لازم : آرد -روغن-خمیر مایه -سیاه دانه، رازیانه و خرما
طرز تهیه:ابتدا خمیر مایه را در نصف لیوان آب ولرم حل کرده سپس در یک ظرف آب، روغن و خمیر مایه را حل کنید رازیانه و سیاه دانه را به آن بیفزایید و آرد را به آن اضافه کنید و ورز دهید. توجه داشته باشید که آرد باید به اندازه ای اضافه شود که خمیر به دست نچسبد. روی خمیر پارچه تمیزی بگذارید و خمیر را به مدت 3-2 ساعت در هوای اتاق قرار دهید، البته پس از یک ساعت خمیر را دوباره با روغن ورز دهید.
از طرفی روغن را در ظرفی داغ و هسته های خرما را جدا کنید و خرماها را در روغن سرخ کنید، وقتی خمیر آماده شد تکه هایی به اندازه دلخواه از آن جدا و گرد کنید، چونه های خمیر را به مدت کوتاهی کنار بگذارید سپس آن ها را با وردنه پهن کنید و خرما را وسط آن بگذارید و لبه های خمیر را در حالت مثلث یا اشکال دلخواه دیگر روی  هم بگذارید و روی آن را با شانه ای تمیز یا چنگال چند ردیف سوراخ ایجاد کنید، پس از آن کلوچه آماده پخت است.