رئیس هیئت دو و میدانی:

رقابتی پویا در اولین لیگ پویا

گروه ورزش

اولین لیگ پویای دو و میدانی در استان برنامه ریزی شد و قرار بود زاهدان میزبان این لیگ باشد که ورزشگاه الغدیر مجموعه ورزشی دهکده المپیک میزبان این رقابت ها بود. به محل برگزاری رفتیم، در قسمتی از ورزشگاه مسئولان برگزار کننده در جایگاه خود مستقر و در قسمت دیگر دوندگان به همراه مربیان شان مشغول تمرین و آماده کردن خود برای رقابت بودند و در میانه میدان و پیست تارتان هم برخی از شرکت کنندگان رقابت می کردند.  شاید سرمای این روزها و هوای ناپایدار زاهدان دلیلی بر استقبال کم تماشاچیان از مسابقات بود اما استقبال ورزشکاران از این رقابت ها را می شد فوق العاده دانست و استعدادهایی نو را میان این دوندگان دید، دوندگانی که در سنین پایه بودند و از نقاط مختلف استان برای معرفی خود به مسئولان ورزشی راهی زاهدان شدند و بیشتر آنان برخلاف سن و جثه کم، سقف آرزوهایشان بلند بود.
اعزام تیم های استعدادیابی
رئیس هیئت دو و میدانی استان به خبرنگار ما می گوید: دو و میدانی در استان، استعدادهای فراوانی دارد و در مناطق دور افتاده و روستاها افرادی هستند که با وجود توانایی بالا و استعداد بالقوه هنوز شناسایی نشده اند و پهناوری استان هم شناسایی این افراد را با مشکل رو به رو کرده است به همین دلیل پس از تقسیم استان به سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تیم های استعدادیابی تشکیل شد و استعدادها برای شناسایی به این مناطق اعزام می شوند. «ایرج رستم زهی» می افزاید: طی روزهای اخیر در فضای مجازی فیلمی کوتاه از نوجوان چابهاری منتشر شد که بنا به گفته منتشر کنندگان فیلم، این دانش آموز نوجوان فاصله 60 متری عرض حیاط مدرسه را در مدت زمان 7 ثانیه طی کرده در حالی که رکورد جهانی این ماده در اختیار دونده آمریکایی «موریس گرین» با رکورد 6 ثانیه و 39 صدم ثانیه است و پس از آن طلا منصور، دونده قطری با رکورد 6 ثانیه و 51 صدم ثانیه در جایگاه دوم است و این نشان می دهد استعدادهای استان می توانند در ابعاد بین المللی افتخار آفرین باشند.
وی بیان می کند: هر چند صحت این فیلم تایید نشده است و استعدادیابان برای شناسایی این نوجوان و انجام تست های لازم به چابهار اعزام شدند اما درصورت تایید شناسایی و پرورش این دونده می تواند یکی دیگر از استعدادهای استان را در بعد ملی معرفی کند که این موضوع تغییر نگاه ها به سیستان و بلوچستان را در بر خواهد داشت بنابراین اجرای طرح های استعداد یابی و معرفی ورزشکاران توانمند در بعد ملی اهمیت زیادی دارد.
نونهالان دختر برتر
وی می افزاید: با توجه به نگاه توسعه ورزش قهرمانی در استان و شناسایی بهتر استعدادهای دو و میدانی لیگ پویا دو و میدانی در رده های سنی نونهالان و نوجوانان دختر و پسر برنامه ریزی و در روزهای گذشته اولین دوره این لیگ به عنوان گرامی داشت شهدای عزت و امنیت وطن برگزار شد و در بخش دختران و 120 دونده در دو رده سنی نونهالان و نوجوانان برای کسب مدال رقابت کردند. وی بیان می کند: این مسابقات در 7 ماده برگزار شد و در ماده 100 متر رده سنی نونهالان حنانه دهمیری از چابهار، زهرا آسوده از خاش و مبینا رامین از چابهار، در 400 متر، سوگند شایسته فر از چابهار، هانیه منصور بستانی از زاهدان و نازنین امرایی فر از چابهار و در ماده 200 متر حنانه دهمیری از چابهار، محدثه کشتگر از زاهدان و مبینا رامین از چابهار رده های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. به گفته رئیس هیئت دو و میدانی استان در رقابت های 800 متر این رده سنی زهرا کوچهی از چابهار قهرمان شد و حلیمه سپاهی از سراوان به نایب قهرمانی رسید و حدیثه صوفی راه از زابل بر سکوی سوم ایستاد. در ماده هزار و 500 هم پس از قهرمانی سوگند شبان فیض آباد از زاهدان و نایب قهرمانی حلیمه سپاهی از سراوان، مهلا امیریان از چابهار بر سکوی سوم ایستاد در پرش طول سوگند شایسته فر از چابهار، نیلوفر دامنی از ایرانشهر و زهرا آسوه از خاش اول تا سوم شدند و ماده پرتاب وزنه هم با قهرمانی فاطمه غفران از زابل، نایب قهرمانی محدثه درک زهی از خاش و سومی مهدیس رئیسی از سراوان خاتمه یافت.
برترین های نوجوانان
وی می افزاید: ماده 100 متر رده سنی نو جوانان اسما نعمتی از سراوان، نگار خوش خواهش از خاش و زینب نواب از چابهار اول تا سوم شدند و در ماده 200 متر اسما نعمتی از سراوان، زینب نوابی از چابهار و ناهید فولادی از زاهدان روی سکو ایستادند. در ماده 400 متر پس از قهرمانی شقایق رحیمی از چابهار و نایب قهرمانی یلدا زربافتی از زابل، زهرا دکالی از ایرانشهر سوم شد و فاطمه ارباب از سراوان، اسما شیردل از خاش و فاطمه میر از زاهدان هم رده های اول تا سوم ماده 800 متر را به خود اختصاص دادند. رستم زهی بیان می کند: در ماده هزار و 500 متر، فاطمه ارباب از سراوان بر سکوی قهرمانی ایستاد و فرزانه جهان بین از ایرانشهر دوم شد و سومی این ماده به اسما زراعتی از ایرانشهر رسید و در ماده پرش طول هم پس از قهرمانی فاطمه نارویی از ایرانشهر، شقایق رحیمی از چابهار و اسما زراعتی از ایرانشهر دوم و سوم شدند. در نهایت رقابت های پرتاب وزنه هم با قهرمانی فرته میر بلوچ از خاش، نایب قهرمانی ساجده یوسفی از زاهدان و سومی کوثر شیخ مولایی از سراوان خاتمه یافت. وی می افزاید: در قسمت تیمی مسابقات در رده سنی نونهالان تیم چابهار با کسب پنج طلا و سه برنز عنوان قهرمانی استان را به خود اختصاص داد و زاهدان با یک طلا و دو نقره نایب قهرمان شد و تیم زابل هم با کسب یک طلا و یک برنز سوم شد اما در رده سنی نوجوانان سراوانی ها با کسب چهار طلا و یک برنز به قهرمانی رسیدند و چابهار با یک طلا، دو نقره و یک برنز نایب قهرمان و تیم خاش هم با یک طلا و دو نقره سوم شد.
3 دونده استان در فهرست تیم ملی
رئیس هیئت دو و میدانی استان می گوید: دوندگان استان در رده سنی بزرگ سالان هم موفقیت های قابل توجهی را به دست آورده اند و بنابر اعلام فدراسیون، امید امیریان، عبدالرحیم در زاده و بهار جهان تیغ، سه دونده استان به ترکیب تیم ملی ایران برای حضور در رقابت های دو و میدانی بین الملی جام فجر دعوت شده اند.