در روز هوای پاک

آلودگی هوای استان متفاوت بود

نویسنده : مجتبی نوریان

شاید همین روز در سال و برخی روزها که بر شدت آلاینده ها افزوده می شود، نگاه ها متوجه آن شود، روزی که اغلب به حرکاتی نمادین ختم و مجدد روز از نو و روزی از نو!
29 دی ماه که فرا می رسد ذهن ها متوجه هوای پاک و لزوم برخورداری از این موهبت الهی می شود، کافی است در خبرها مروری داشته باشیم،  بخوانیم و بشنویم که در این روز کودکان فلان شهر با پلاکارد و ماسک و حرکت در مسیری، خواهان داشتن هوایی تمیز شدند یا این که در فراخوانی، عده ای از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکردند یا مسیر محل کار یا قسمتی از آن را پیاده، با دوچرخه و ... طی کردند.
اگرچه هنوز سیستان و بلوچستان و مرکز آن با آلودگی هوای ناشی از دود و آلاینده های سوختی عجین نیست و نمی توان اخباری که مردم بسیاری از کلان شهرها را با آن مواجه می کند درباره این استان شنید اما متاسفانه هوای این استان درگیر دیگر آلودگی هایی است که کمتر استانی آن را تجربه می کند.
این که  درکلان شهری چون زاهدان هنوز چتر آلودگی های ناشی از فعالیت های صنعتی بر آسمان آن سایه نیفکنده است و کمتر زمانی می توان غبار دود خودروها را بر پهنه آن دید به لحاظی جای بسی خوشحالی است اما متاسفانه گرد و غبارهایی که طی این سالیان و در بسیاری از روزها مردم استان به ویژه در منطقه سیستان را با مشکلاتی مواجه کرده است خود نوعی آلودگی محسوب می شود.
آلودگی هایی که با خشکسالی در منطقه بر شدت آن افزوده شده و حتی پارا از بادهای 120 روزه سیستان فراتر گذاشته است و هرازگاهی تنفس را بر مردمان این دیار سخت می کند. غلظت غبار چندین برابر حد مجاز که اتفاقا در روز گذشته به عنوان روز هوای پاک به 10 برابر حد مجاز رسید کمتر از آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی نیست.
شاید در موضوع آلودگی های مرسوم که گریبانگیر مردم بسیاری از مراکز استان ها و کلان شهرهاست با اقداماتی خودجوش چون استفاده نکردن از وسیله نقلیه شخصی یا بهره گیری از سیستم های تصفیه آلودگی در خروجی کارخانه ها بتوان از شدت آن کاست اما در جلوگیری از آلودگی های مرسوم در این خطه که ناشی از گرد و غبار در فضای استان است جز با اقدام های  دولتی، نمی توان به رفع آن امیدوار بود. کارهایی چون کمک به زنده شدن هامون، مالچ پاشی و ... که از عهده مردم این دیار خارج است و آنان بی صبرانه چشم و امیدشان به همت مسئولان است.
29 دی ماه، روز هوای پاک هم گذشت روزی که مردم سیستان و بلوچستان و به ویژه شمال استان مثل خیلی از روزهای دیگر، آلودگی ناشی از غبار، گرد و خاک را شاهد بودند و توفان های چند روز اخیر شرایط جوی منطقه را دگرگون کرد تا بدان جا که با کاهش شعاع دید، در سیستم حمل و نقل اختلال ایجاد کرد و حتی هجوم ماسه ها در ناوگان ریلی به عنوان یکی از امن ترین وسایل جابه جایی نیز مشکلاتی ایجاد کرد.
مسئولان و متولیان امر، سیستان و بلوچستان را به دلیل صنعتی نبودن از فهرست استان های آلوده حذف نکنند بلکه این استان را جزو مناطق ویژه با آلودگی خاص هوا مدنظر قرار دهند و برای رفع مشکلات ناشی از این آلودگی برنامه ریزی و اقدام کنند.