دورخیز برای مسابقات آسیایی سپک تاکرا

نویسنده : ذوالفقاری

 ورزش نوپای سپک تاکرا طی سال های اخیر جای خود را در میان دیگر ورزش های توپ و تور باز و ورزشکاران زیادی را به خود جذب کرده است، این رشته که در واقع می توان آن را ترکیبی از رشته های فوتبال، والیبال، ژیمناستیک و بدمینتون دانست در استان علاقه مندان و استعدادهای زیادی دارد، به گونه ای که تعدادی از آن ها عضو تیم ملی هستند و برخی هم سابقه کسب نشان در عرصه های فراملی دارند. این ورزش مفرح و زیبا سال ۸۷ در استان راه اندازی شد و طی این 10 سال توانست استعدادهای خوبی را پرورش دهد اما این ورزش هم مانند دیگر رشته ها با وجود استعدادهای فراوان مشکلاتی دارد، به گونه ای که سبب شده است برخی از ورزشکاران استان که در عرصه آسیایی مدال آوری کرده اند با آن فاصله بگیرند اما دیگر امیدهای این رشته همچنان با کمبودها مبارزه می کنند و مسابقات آسیایی را نشانه گرفته اند.
استعدادهای استان؛ امیدهای ایران
یکی از ورزشکاران سپک تاکرای استان که عضو تیم ملی است می گوید: وضعیت سپک تاکرا در استان از نظر داشتن استعداد نسبت به برخی از استان ها و رشته ها بسیار خوب است، این ورزش به ویژه در رده سنی پایه، استعدادها و ورزشکاران بسیار خوبی دارد که می توانند در عرصه های فراملی حرفی برای گفتن داشته باشند و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآورند. «علی سرابندی» ادامه می دهد: ورزشکاران استان در آخرین مسابقات کشوری که با عنوان المپیاد استعدادهای برتر برگزار شد، موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی شدند، در این رقابت ها 32 تیم شرکت کرد و سیستان و بلوچستانی ها با فاصله کمی از تیم قهرمان در رده دوم ایستادند، این نشان دهنده سطح خوب این ورزش در استان به ویژه رده سنی پایه است. به گفته وی، به طور قطع این ورزشکاران در مسابقات بعدی آسیایی می توانند حضور پر رنگی داشته باشند. ورزشکاران سپک تاکرای استان در رده های نوجوانان، جوانان و بزرگ سالان، مدعی قهرمانی هستند و چند ورزشکار در تیم های ملی عضویت دارند. وی با اشاره به تمرینات این رشته اظهار می کند تمرینات ورزشکاران سپک تاکرا در سالن ورزشی دهکده المپیک زاهدان برگزار می شود و از نظر تجهیزات نیز تا حدودی با مشکل مواجه هستیم اما رئیس هیئت انجمن های ورزشی همیشه در کنارمان بوده است و به ورزشکاران برای ادامه فعالیت دلگرمی می دهد. وی تصریح می کند: البته همیشه زمان اعزام گرفتار مشکلاتی هستیم، چرا که گاهی تا شب قبل از اعزام نمی دانیم، می توانیم در مسابقات شرکت کنیم یا خیر، در حالی که ورزشکار نباید غصه رفتن به مسابقات را بخورد بلکه باید مسئولان امر این شرایط را برای آن ها فراهم کنند. به گفته این قهرمان، حمایت مسئولان از ورزشکاران به آن ها دلگرمی می دهد و سبب می شود که بیشتر از گذشته برای ادامه فعالیت انگیزه داشته باشند. این ورزش در استان از سال 87 قدمت دارد و یکی از مربیان پر تلاش استان که سرمربی تیم ملی نیز است با تمام وجود آموزش و هدایت ورزشکاران سپک تاکرا را بر عهده دارد و این موضوع سبب شده است از نظر آموزش مشکلی نداشته باشیم و ورزشکاران با استعدادی در استان داشته باشیم.
مشکل اعزام
یکی دیگر از ورزشکاران این رشته  می گوید: با توجه به این که این ورزش از نظر مالی ورزشکاران را تامین نمی کند، آن ها مجبور هستند برای مخارجشان نیز کار کنند، از طرفی از نظر تجهیزات، وضعیت مناسب نیست، ورزشکاران نیاز به حمایت دارند که این موضوع نیز رضایت بخش نیست. «ناصر میر» ادامه می دهد: بیشترین مشکل ورزشکاران سپک تاکرا برای اعزام به رقابت های کشوری است، انتظار می رود همان طور که سطح این ورزش در استان نسبت به دیگر استان ها بهتر است، از نظر رفاه، آسایش، امکانات و ... نیز شرایط مهیا شود. به گفته وی، این در حالی است که بیشتر ورزشکاران محصل هستند، می طلبد حمایت ها افزایش یابد. البته با همه این مشکلات ورزشکاران سپک تاکرا تمرینات خود را ادامه می دهند و آرزوی حضور در مسابقات فراملی و کسب عنوان در این رقابت ها را دارند.
آمادگی برای حضور در مسابقات آسیایی
مسئول کمیته سپک تاکرای هیئت انجمن های ورزشی هم اظهار می کند: این ورزش از سال ۸۷ فعالیت رسمی خود را در استان آغاز کرده است، ورزشکاران این رشته جزو برترین های کشور هستند. «مجتبی کیخا» ادامه می دهد: سال گذشته 21 نفر از این استان در اردوی تیم ملی جوانان حضور داشتند که نشان دهنده وجود استعدادهایی در این ورزش است. به گفته وی، تمرینات ورزشکاران سه روز در هفته به مدت چهار ساعت انجام می شود، از آن جایی که مسابقات آسیایی پیش روست همه عزم خود را برای حضوری موفق در این رقابت ها جزم کرده اند. وی بیان می کند: سپک تاکرا با مشکلاتی رو به روست که البته در شرایط فعلی بسیاری از هیئت ها گرفتار آن هستند، تنها حامی ما نیز اداره ورزش و جوانان است.
پرداخت هزینه اعزام ها
مدیرکل ورزش و جوانان نیز می گوید: سپک تاکرا یکی از رشته های هدف استان است و برای همه اعزام ها از ورزشکاران این رشته حمایت و هزینه رفت و آمد آن ها پرداخت می شود. «ادهم کرد» ادامه می دهد: آخرین مسابقاتی که ورزشکاران این رشته اعزام شدند، المپیاد استعدادهای برتر بود که هزینه های اعزام به طور کامل پرداخت شد و قرار است 14 بهمن ماه از ورزشکاران این رشته که نایب قهرمان کشور شدند، تجلیل کنیم.