تراژدی توزیع نامناسب سوخت

نویسنده : ریگی
  هر سال هوا که سرد می شود گلایه های شهروندان زاهدانی از توزیع نا مناسب نفت به اوج خود می رسد، با وجود این که مسئولان از ذخیره کامل سوخت به ویژه نفت سفید خبر می دهند اما هنوز بسیاری از مردم اظهار می کنند سهمیه نفت خود را دریافت نکرده و در هوای سرد شب های زاهدان دچار مشکل شده اند.
دغدغه های مردم 
یکی از شهروندان زاهدانی به خبرنگار ما می گوید: متاسفانه برخی نمایندگی های فروش نفت سفید نسبت به توزیع نفت اقدام نمی کنند و هنگام مراجعه مردم اظهار می کنند «نفت ندارند اما کالا برگ آن ها را می خرند»! اگر شهروندی کالابرگش را در اختیارشان بگذارد، سهمیه نفت اش را با قیمت بالاتری به قاچاقچیان سوخت می فروشند. «سرگزی» اضافه می کند: مسئولان امر باید نظارت بیشتری بر کار نمایندگی های توزیع نفت سفید در مناطق مختلف داشته باشند تا مردم در فصول سرما با کمبود نفت رو به رو نشوند. یکی دیگر از شهروندان نیز می گوید: انتقال گاز به زاهدان و وعده های مسئولان مبنی گازکشی سریع در همه محله ها و انتقال آن به خانه ها سبب خوشحال خیلی ها شد، اما هنوز هم بسیاری از مردم این کلان شهر از نعمت گاز شهری بی بهره و برای تهیه سهمیه سوخت خود با مشکل رو به رو هستند. «ریگی» با بیان این که برای این که نوزادمان سرما نخورد مجبور هستیم او را مدام در پتو بپیچیم ادامه می دهد: بارها با نمایندگی فروش نفت سفید محله مان تماس گرفتیم، اما وی توزیع نشدن سهمیه نفت را بهانه و امروز و فردا می کند، در حالی که بارها مشاهده شده نفت را در اختیار برخی که احتمال دارد آشنایان او باشند قرار می دهد. شهروندی دیگر می گوید: سودجویان سهم قابل توجهی از سود حاصل از تجارت سوخت را به خود اختصاص داده اند، برای ممانعت از گسترش قاچاق فراورده های نفتی انتظار می رود اقدام هایی در سطوح مختلف انجام شود، لازم است عملیات خرید و فروش و حمل مواد نفتی دقیق تر کنترل شود تا علاوه بر رفع مشکل سوخت در استان از قاچاق آن جلوگیری شود. «نارویی» تصریح می کند: هر سال با فرا رسیدن فصول پاییز و زمستان مردم در تامین سوخت خود با مشکل روبه رو می شوند، در حالی که مسئولان اعلام می کنند کمبودی وجود ندارد. یکی از مشکلات مردم، توزیع نامناسب توسط مراکز و نمایندگی های عرضه نفت سفید است، بسیاری از شهروندان به دلیل توزیع نشدن به موقع سوخت مدت زیادی با سرما دست و پنجه نرم می کنند و از طرفی شاهد قاچاق نفت نیز هستیم.
پاسخ مسئول
مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفت منطقه ای زاهدان درباره توزیع نادرست نفت سفید توسط نمایندگی ها به خبرنگار ما می گوید: این موضوع پیگیری و تعدادی فروشنده متخلف شناسایی شدند و برای آن ها پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند و منتظر حکم هستند، یکی از برنامه ها کنترل و بررسی تعداد خانوارهای تحت پوشش نمایندگی هاست، در صورتی که بیش از تعداد اعلام شده دوره های قبل باشد با متخلفان برخورد می شود، با ایجاد فروشندگی های سیار این مشکل مردم رفع و از فعالیت متخلفان جلوگیری می شود. «بالا دست» می افزاید: 500 هزار خانوار در منطقه از نفت سفید استفاده می کنند، با اعلام هر کالا برگ به تامین 100 میلیون لیتر نفت برای شهروندان نیاز داریم که به دلیل بالا بودن حجم آن و وسعت منطقه برای توزیع در مدت زمان کوتاه با مشکل روبه رو می شویم، با تمهیدها و اجرای طرح هایی به دنبال رفع این مشکل هستیم، با افزایش و جایگزینی فروشندگی های سیار این مشکل رفع خواهد شد.