ایستگاه‌های عاشقی

گروه جامعه

این روزها و به ویژه شب های محرم، فضای شهر حال و هوای دیگری پیدا کرده و عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان چهره شهر را نیز دست خوش تغییراتی از جنس عاشقی و معنویت کرده است.
در گوشه گوشه شهر شور عزاداران حسینی موج می زند، زن و مرد، دختر و پسر، پیر و جوان، شیعه و سنی هر یک به گونه ای ارادات خود را به ساحت ابا عبدا... (ع) نشان می دهند. فضای شهر حال و هوای وصف نشدنی دارد، از هر سلیقه، قوم و مذهب در کنار یکدیگر یک دل و یک صدا نوای «لبیک یا حسین (ع)» سر می دهند. چه گوش نواز است صدای مداحان برای امام حسین (ع)، و چه لذت بخش است تعزیه خوانی،
سینه زنی، زنجیر زنی، همراه با بوی اسپند و صحنه های نذری دادن چون چای داغ فضای شهر را متفاوت کرده است. در این میان افرادی در معابر با راه اندازی ایستگاه هایی صلواتی از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند، ایستگاه هایی که توسط دل های عاشق برپا شده است، دل هایی که عشق به امام حسین (ع) را این گونه تعریف می کنند، در هر گوشه ای از شهر که قدم بگذاری، می توانی مشتاقانی را ببینی که با دل و جان از عزاداران سرور و سالار شهیدان با چای، خرما، شیرکاکائو ، شربت و حتی آب سرد پذیرایی می کنند. در این میان چه زیباست همکلام شدن با کسانی که هر سال کیلومترها راه را از دیگر استان ها می پیمایند تا نذرشان را در مرکز سیستان و بلوچستان ادا کنند.
از بهترین خدمت ها
یکی از بانیان برپایی ایستگاه های صلواتی در خیابان مصطفی خمینی زاهدان می گوید: حدود سه سال است که این ایستگاه را برپا می کنم، امسال نیز از شب دوم محرم خدمت رسانی به عزاداران حسینی (ع) را آغاز کردیم که تا شب تاسوعا ادامه دارد. و امیدوارم بتوانیم این ایستگاه را در سال های آینده هم پرشورتر بر پا کنیم. «محمد رضا خمر» ادامه می دهد: امسال برای در یافت مجوز برپایی ایستگاه، نهادها با ما همکاری کردند و مشکل خاصی نداشیم که جای تقدیر دارد. هر کسی احساس می کند که می تواند چنین خدمتی که به نظرم از بهترین خدمت ها در این ایام است انجام دهد، کافی است لبیک یا حسین (ع) بگوید و شروع به کار کند.
به نیت خدمت رسانی
یکی دیگر از متولیان برپایی ایستگاه صلوتی می گوید: دومین سال برپایی این ایستگاه است، دو سال قبل با دوستم درباره ایجاد ایستگاه صلواتی صحبت کردیم و همان زمان جرقه ایجاد آن در ذهن مان زده شد از طرفی با توجه به این که در شب های محرم مغازه ام بسته است، می توانم در مقابل مغازه این ایستگاه را بر پا کنم. «یاسر سرگزی» می افزاید: همین گفت و گوی ساده با نیت خدمت رسانی و نذری دادن به مردم، با کمک و یاری امام حسین(ع) سبب شد برای دومین سال پذیرای عزادارن حسینی باشیم، امید که این کار خیر در سال های آینده هم ادامه داشته باشد.
شور حسینی در زاهدان
یکی از شهروندان کرمانی که در خیابان شهید بهشتی زاهدان ایستگاه صلواتی دایر کرده است، می گوید: چند سال قبل در زاهدان دانشجو بودم، محل کارم تهران است و هر سال برای برپایی ایستگاه صلواتی به مدت 10 شب به زاهدان می آیم، به پیشنهاد یکی از دوستانم برای ایجاد ایستگاه صلواتی اقدام کردم، در دوران دانشجویی اشتیاق و شور دلدادگی مردم این شهر برایم جالب بود، در هیچ نقطه ای چنین شوری ندیده بودم. «حسین گله داری» ادامه می دهد: مردم زاهدان تا پاسی از شب به سینه زنی و عزاداری مشغول هستند، این موضوع انگیزه ای شد تا بتوانم نذر خودم را در زاهدان ادا کنم، چهار سال است که این ایستگاه را راه اندازی کردم که از اول تا دهم محرم با کمک دوستانم و نذورات مردم پذیرای عزاداران ابا عبدا... (ع) هستیم.

«دانیال دهمرده» از بانیان ایستگاه های صلواتی در تقاطع خیابان مصطفی خمینی و امیرالمومنین (ع)
می گوید:11 سال پیش با یکی از دوستانم به عشق امام حسین (ع) تصمیم به بر پایی ایستگاه صلواتی گرفتیم، و طی این سال ها هر شب از اول محرم تا شب عاشورا به مردم عزادار خدمت رسانی می کنیم، مردم نیز استقبال خوبی می کنند چرا که نذری امام حسین(ع) را دوست دارندو این خود به ما انگیزه بیشتری می دهد.
به یاد یک شهید
یکی از مسئولان ایستگاه های صلواتی که سالیان زیادی در این کار خیر فعال است می گوید:30 سال پیش این ایستگاه در خیابان شریعتی به نیت شهید جعفری که از ساکنان همین منطقه است، برپا شد، در ایام محرم خانواده این شهید از هیئت های عزاداری پذیرایی می کردند و هنوز هم این کار ادامه دارد. «علی اصغر نهنگ» ادامه
می دهد: در این ایستگاه از شب ششم محرم خدمت رسانی می کنیم و پذیرایی از عزاداران تا شام غریبان ادامه دارد.یکی از سرپرستان ایستگاه صلواتی در خیابان آزادی هم بیان می کند: چهار سال است که این ایستگاه را برپا کردیم، همه افرادی که در این ایستگاه خدمت رسانی می کنند از دوستان، اقوام و اعضای خانواده هستند و می توانم بگویم این ایستگاه خانوادگی است و هر شب اعضای خانواده در ایستگاه حضور دارند و همه از این فضای معنوی بهره می بریم. «رسولی» می گوید: هر سال از شب سوم ماه محرم ایستگاه فعال است و اعضای حاضر برای اربعین به کربلا مشرف می شوند، خادمی امام حسین (ع) افتخار بزرگی است که نصیب ما شده است.