فرود فعالیت «کانگو جامپ» در استان

نویسنده : راشکی

«کانگو جامپ» از ورزش های نوپای فعال در کشور شناخته می شود که به ایروبیک بسیار نزدیک است با ورود به ایران به دلیل جذابیت حرکتی و تحرکات دلنشین مورد توجه بسیاری از ورزشکاران قرار گرفت. کانگو جامپ از کفش های مخصوصی که ساختار متفاوت و فنری در کف دارد، بهره می برد و تنها ابزار این ورزش جدید و بسیار مهیج است، این کفش از مواد ویژه ای ساخته شده است که حالت ارتجاعی و فنر مانند دارد و انجام انواع حرکات پلیومتریک را بسیار لذت بخش می کند. این ورزش نو ظهور در ابتدا توسط یک ورزشکار اوکراینی در سوئیس ابداع شد و پس از معرفی توانست در  بیشتر کشورها طرفداران زیادی را پیدا کند، به گونه ای که مسابقات آن در سبک ها و گروه های سنی مختلف برگزار می شود. از اواخر سال 95 هم این رشته توسط یکی از بانوان وارد استان شد و فعالیت خود را در شرایطی نابرابر آغاز کرد. کفش های کانگو جامپ تنها ابزار این رشته ورزشی است اما قیمت بالای آن سبب شده است همه علاقه مندان توانایی خریدش را نداشته باشند. این مشکل به نوعی مانع رونق بیشتر این ورزش در استان شد، به گونه ای که می توان گفت کانگو جامپیست ها و ورزش کانگو جامپ در استان زمین گیر شده است و مانند ماه های ابتدای ورودش فعالیت چندانی ندارد.
موانع رونق کانگو جامپ
یک ورزشکار می گوید: این ورزش مدت ها پیش وارد استان شد و در چندین همایش ورزشکاران آن به اجرای نمایش پرداختند، این موضوع مورد توجه بسیاری قرار گرفت به همین دلیل برای پرداختن به آن و ورود فرزندم به این ورزش پیگیر شدم تا این که افرادی درباره آسیب های آن گفتند که مانع ادامه فعالیت فرزندم در کانگو جامپ شد. «شهرکی» می افزاید: ورزش های جهشی بیش از دیگر رشته ها مورد توجه نسل های جدید است و جهش های این ورزش سبب جذب نوجوانان شده اما با توجه به مطالبی که درباره آسیب های جهش در کانگو جامپ گفته می شود بسیاری از خانواده ها از روی آوردن فرزندشان به این رشته جلوگیری می کنند. به گفته وی، شاید مطالب اعلام شده درباره آسیب های این ورزش صحیح نباشد اما بدون تردید معرفی نامناسب این ورزش در استان را می توان یکی از دلایل اصلی تمایل نداشتن خانواده ها به حضور فرزندشان در این رشته دانست که این موضوع نشان دهنده اهمیت معرفی صحیح ورزش ها به علاقه مندان و خانواده هاست و در حوزه ورزش استان این خلا به شدت احساس می شود.
نبود مکانی برای آموزش کانگو جامپ
یکی از شهروندان می گوید: سال گذشته در یکی از رسانه های استان مطلبی درباه ورزش کانگو جامپ مطالعه کردم و چون در گذشته ژیمناستیک و ایروبیک کار می کردم، این رشته برای من و خانواده ام جذاب به نظر
می رسید اما پس از مدتی هرچه پیگیر شدیم مکان یا باشگاهی بتوانیم در آن، ورزش فوق را انجام دهیم، پیدا نکردیم. «صالحی» می افزاید: به دلیل شرایط کاری مدتی است که در استان حضور دارم و شرایط ورزش این خطه را بررسی می کنم تا فرزندانم را به سمت بهترین رشته هدایت کنم، برای کودک نوجوانم، کانگو جامپ را به عنوان بهترین گزینه انتخاب کردم چرا که پیش از این در مشهد بارها از نزدیک شاهد فعالیت ورزشکاران این رشته بودم و این سبب شد در زاهدان هم پیگیر آن باشم. به گفته وی، هیچ ورزشی دور از خطر و آسیب نیست، اگر گفته می شود کانگو جامپ آسیب می زند، باید گفت که پیاده روی هم آسیب هایی به همراه دارد، شنا هم می تواند برای ورزشکار آسیب ایجاد کند، پس مهم ترین موضوع پرداختن به ورزش با روش صحیح است و اگر قرار باشد به دلیل آسیب، فردی ورزش نکند هیچ رشته ورزشی فعال نمی ماند.
کانگو جامپ زمین گیر شد
مسئول کمیته کانگو جامپ استان نیز می گوید: کانگو جامپ یکی از رشته های ورزشی نو ظهور است که به دلیل زیبایی حرکات و تاثیر بسزا در چربی سوزی توانست جای خود را به سرعت در میان اقشار مختلف جامعه پیدا کند، به گونه ای که بعد از گذشت مدت زمان محدودی از معرفی آن حتی در ایران هم مسابقات آن برنامه ریزی و برگزار می شد ولی در استان شرایط به خوبی پیش نرفت و جامپیست ها زمین گیر شدند. «سهیلا مژدهی» می افزاید: این ورزش به سرعت جای خود را در دنیا پیدا کرد و از همان سال اول کشورهای مختلف این رشته را وارد کردند، حتی مسابقاتی برای آن برنامه ریزی شد که ایران هم از این دسته بود اما شرایط به دلایل مختلف از جمله بالا بودن هزینه های کفش کانگو جامپ ، افراد کمتری به سمت این رشته سوق پیدا کردند. وی بیان می کند: شرایط پیش آمده سبب شد در استان هم تعداد افراد علاقه مند کاهش پیدا کند و پس از حداقل یک سال فعالیت پر رنگ، رشته نو پای کانگو جامپ قبل از اوج گرفتن در استان زمین گیر شود، این شرایط، فقط مختص سیستان و بلوچستان نیست زیرا در مراکز استان های دیگر مانند اردبیل، مشهد و حتی در برخی مناطق تهران هم این ورزش غیر فعال شد و در اغلب استان ها زمین گیر شده است.
باورهای اشتباه و هزینه های بالا
به گفته وی، یکی از موضوع هایی که سبب شد این رشته در استان نتواند رونق پیدا کند، باورهای غلطی بود که از سوی برخی افراد نا آگاه در این رشته رواج پیدا می کرد، چون اغلب فعالان این ورزش در استان بانوان بودند مطالبی مبنی بر آسیب رساندن جهش های کانگو جام به مهره های کمر، گردن و زانو ها مطرح می شد که هیچ کدام واقعیت نداشت اما این موضوع سبب کم شدن علاقه بانوان به این رشته شد. وی بیان می کند: این در حالی بود که فعالیت بانوان و حضور آن ها در همایش های مختلف سبب شده بود تعدادی از آقایان ورزشکار استان به سمت این رشته گرایش پیدا کنند و درخواست هایی برای فعالیت آن ارائه شد اما به دلیل نبود مربی آقا در استان این موضوع محقق نشد و حضور مربی در دوره های آموزشی کانگو جامپ هم چند میلیون هزینه در برداشت. وی می افزاید: هزینه کفش کانگو جامپ هم از موانع دیگر توسعه این ورزش در استان بود به گونه ای که خرید حتی یک جفت کفش فیک بین 500 تا یک میلیون تومان هزینه در بر دارد، طبق اعلام فدراسیون کفش های اصل باید از فدراسیون تهیه شود که برای هرکدام باید بالای دو میلیون تومان هزینه پرداخت شود که در توان ورزشکاران استان نیست.
فعالیت فقط در مرکز استان
مسئول کمیته کانگو جامپ استان می گوید: با توجه به هزینه های بالای کفش کانگو جامپ فقط یک باشگاه در زاهدان توانست این ورزش را در استان فعال کند که آن هم حدود یک سال فعالیت داشت و پس از آن به دلایل مختلف از جمله هزینه های بالای نگهداری و تهیه کفش کانگو جامپ فعالیت آن در حالت تعلیق قرار گرفت و اکنون فعالیتی ندارد، در حالی که سال گذشته توسط این باشگاه «وجیهه گنجعلی» به اولین دوره مربیگری بین المللی کانگو جامپ در کشور اعزام شد و بانوان زیادی مشتاق پرداختن به این ورزش بودند. «مژدهی» ادامه می دهد: تنها وسیله مورد استفاده در این ورزش کفش کانگو جامپ است و هزینه آن در توان باشگاه داران و ورزشکاران نیست، بنابراین اداره کل ورزش و جوانان باید برای توسعه و حفظ این رشته دست به کار می شد که حمایتی انجام نشد و کانگو جامپ مانند چند استان دیگر در سیستان و بلوچستان هم از بین رفت. به گفته وی، برای رونق این ورزش در استان نسبت به مناطق دیگر کشور هزینه های آموزش پایین تری در نظر گرفته شده بود و کفش آن هم توسط باشگاه در اختیار ورزشکاران قرار می گرفت که سبب شده بود پیش از غیر فعال شدن در استان حداقل 50 بانوی علاقه مند به این ورزش روی آورند و فعالیت داشته باشند.