یک سال از گزارش «سیستان و بلوچستان» گذشت

سرانه ورزش سیب‌وسوران، همچنان در حد صفر

نویسنده : راشکی

مشکلات ورزشی در هر نقطه از استان به نوعی خودنمایی می کند، برخی از مناطق سالن استاندارد چند منظوره، بعضی ها زمین چمن و بسیاری هم استخر ندارند، اما در این میان سیب‌وسوران از وجود هیچ کدام از این امکانات بهره ای نبرده است و زمین های خاکی شهر به بهترین مکان برای ورزش جوانان شده است و آبگیر های منطقه را هم بهترین گزینه برای شنا می شناسند، با وجود این هنوز متولیان ورزش استان نتوانسته اند برای بهبود شرایط ورزشی در این منطقه حساس نزدیک به مرز اقدام قابل توجهی انجام دهند. شرایط نابه سامان ورزشی و پایین بودن سرانه ورزش در این شهرستان سبب نارضایتی بسیاری از شهروندان و علاقه مندان ورزش در منطقه شده بود و در تماس ها با تحریریه «سیستان و بلوچستان» خواهان پیگیری کمبودهای ورزشی سیب‌وسوران بودند. این روزنامه نیز موضوع را در شهریور سال گذشته در گفت و گو با رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بررسی و او اعلام کرد: در سیب و سوران بیش از هفت هزار ورزشکار فعالیت ورزشی می کنند، از این تعداد فقط سه هزار نفر ساکن مرکز شهرستان هستند و دیگر ورزشکاران در روستاها زندگی می کنند که این به معنای توجه بالای روستاییان به ورزش است اما میزان سرانه ورزشی شهرستان برای این تعداد ورزشکار صفر است. با وجود این تعداد ورزشکار زیرساخت های ورزشی منطقه بسیار نامطلوب است به گونه ای که فقط دو سالن ورزشی برای استفاده آن ها در شهرستان وجود دارد و از این دو نیز فقط یک سالن استاندارد است و سالن دیگر برای تمرین تیم های ورزشی استفاده می شود که این دو سالن جواب‌گوی هفت هزار ورزشکار شهرستان نیست. یک سال از پیگیری های «سیستان و بلوچستان» درباره وضعیت سرانه ورزشی سیب‌وسوران گذشت، اما طی این مدت چندان دستخوش تحولات ورزش استان نشده است و گلایه های سال گذشته همچنان به قوت خود باقی است، به گونه ای که می توان گفت طی یک سال اخیر سرانه ورزشی این شهرستان از حول محور صفر درجه خارج نشده است.
سرانه ورزشی سیب‌وسوران هنوز در حد صفر
رئیس اداره ورزش و جوانان سیب‌وسوران در پی پیگیری های خبرنگار ما، می گوید: این شهرستان به دلیل فاصله از مرکز در قسمت های مختلف با مشکلات فراوانی رو به روست که حوزه ورزش هم از آن در امان نمانده و کمبودهای ورزشی در شهرستان ملموس است، به گونه ای که هنوز در این منطقه سالن ورزشی مناسب احداث نشده است. «عبدالسلام دهواری» می افزاید: در قسمت فضاهای ورزشی از شهریور ماه سال گذشته اقدام هایی انجام شد که از ایجاد دو زمین مینی چمن مصنوعی می توان نام برد اما با توجه کمبود های ورزشی در شهرستان و آمار بالای ورزشکاران می توان گفت ایجاد آن تغییرچندانی در سرانه ورزشی سیب‌وسوران ایجاد نکرده است. وی بیان می کند: این شهرستان به فضاهای ورزشی بیشتری نیاز دارد تا بتواند در ورزش اقدام مناسبی انجام دهد. با وجود افتتاح زمین مینی چمن باید اعلام کرد که هنوز هم سرانه ورزش شهرستان در حد صفر است و برای خارج شدن از این حالت باید طرح های بیشتری در منطقه به بهره برداری برسد.
 افتتاح طرح ها در هفته تربیت بدنی
وی می گوید: برای توسعه ورزش در شهرستان قرار بود چند طرح ورزشی از جمله سالن چند منظوره، خانه ورزش روستایی و زمین مینی چمن مصنوعی در نقاط مختلف افتتاح شود اما این طرح ها به دلایلی از جمله ناتمام ماندن به بهره برداری نرسید و افتتاح آن به هفته تربیت بدنی موکول شد. وی می افزاید: در میان طرح های این هفته سالن ورزشی سیب و سوران هم وجود داشت که تکمیل شده بود اما کف پوش های آن جانمایی نشد و برنامه ریزی شد تا کف پوش مناسب آن تهیه و نصب شود و با انجام آن، این سالن هم در هفته تربیت بدنی به بهره برداری خواهد رسید. به دنبال آن هستیم با ایجاد فضاهای ورزشی مناسب و کاربری، سرانه ورزشی سیب‌وسوران از وضعیت صفر فاصله بگیرد چرا که امسال تعداد افراد ورزشکار و سازمان یافته شهرستان نسبت به سال گذشته نیز افزایش پیدا کرده، بنابراین فضاهای ورزشی بیشتری برای شهرستان مورد نیاز است. وی می افزاید: با توجه به کمبود فضای ورزشی در شهرستان بررسی هایی انجام شد که بر اساس آن باید گفت که سیب‌وسوران حداقل در سه ناحیه به وجود سالن چند منظوره استاندارد نیاز دارد و حداقل باید تعدادی زمین مینی چمن مصنوعی در شهرستان احداث شود از طرفی هم باید برای هر روستا حداقل یک خانه ورزش روستایی ساخت و تجهیز کرد. وی می گوید: در ورزش روستایی، شش خانه ورزش روستایی برای سیب‌وسوران هدف گذاری شد که از این میان سه خانه در هفته دولت به بهره برداری رسید و سه خانه دیگر نیز در هفته تربیت بدنی افتتاح می شود، با این اقدام سرانه ورزشی در روستاهای منطقه افزایش پیدا می کند.
ورزشکاران بیمه نمی شوند
به گفته رئیس اداره ورزش و جوانان سیب‌وسوران، آمار ورزشکاران سازمان یافته این منطقه در سال گذشته به بیش از هفت هزار نفر رسید اما این آمار فقط مربوط به افرادی بود که برای بیمه خود اقدام کردند، تعداد بسیاری به دلیل شرایط مالی نامناسب و ناتوانی در پرداخت حق بیمه اقدام نکردند، در حالی که این اقدام می توانست آمار واقعی ورزشکاران شهرستان را نشان دهد. وی می افزاید: با توجه به یک ساله شدن اعتبار بیمه ورزشی باید گفت امسال آمار ورزشکاران چندان تغییر نخواهد کرد اما این فقط درباره افراد بیمه شده است و بسیاری از جوانان و روستاییان بدون بیمه ورزشی فعالیت می کنند، اما با این وجود وضعیت بیمه شده های امسال نسبت به سال قبل بهتر ارزیابی می شود. وی بیان می کند: بر خلاف سرانه ورزشی در یک سال گذشته علاقه جوانان و بانوان شهرستان به ورزش بیشتر و سبب شده است تا سیب و سوران بتواند برای اولین بار به رقابت های قهرمانی استان در رشته ووشو اعزام ورزشکار داشته باشد، در صورت فراهم شدن زیرساخت های تیم های بیشتری از شهرستان به رقابت‌ها اعزام می شوند.
تحول در ورزش بانوان
وی می افزاید: با توجه به شرایط منطقه، ورزش بانوان چندان نتوانسته است توسعه پیدا کند، که به عنوان یکی از مشکلات ورزش در این منطقه قلمداد می شود، سال گذشته اقدام هایی در این حوزه انجام شد که تاثیر مثبتی به همراه داشت و به نوعی می توان گفت ورزش بانوان در شهرستان را متحول کرد. به گفته دهواری، برای توسعه ورزش بانوان به ویژه در جنوب استان باید اقدام های فرهنگی زیادی انجام شود و ورزش استان باید به دنبال تغییر دیدگاه ها به ورزش بانوان باشد، چرا که در میان بانوان ورزشکار استان استعدادهای فراوانی وجود دارد که به دلیل نداشتن شرایط لازم برای ورزش از بین می رود با این وجود شرایط در حال بهبودی است.