فرماندار: هر سال هزار نفر در سرباز از تحصیل باز می مانند

نویسنده : ذوالفقاری

  هر سال در سرباز هزار نفر از تحصیل باز می مانند به گونه ای که طی دو سال گذشته دو هزار نفر از تحصیل بازماندند. روز گذشته این نکته را فرماندار این شهرستان در جلسه شورای آموزش و پرورش مطرح کرد.به گزارش «سیستان و بلوچستان»، نماینده ولی فقیه در استان در این نشست گفت: در گذشته دختران امکان حضور در مدارس را نداشتند که خرسندیم شرایط تغییر کرده است و پوشش تحصیلی پسر و دختر در استان برابر است.آیت ا... «عباسعلی سلیمانی» افزود: هر چند ممکن است از نظر ایجاد زیرساخت های آموزشی هنوز استانداردهای لازم را نداشته باشیم اما تحول خوبی را از نظر فکری، تحصیلی و رویکرد دانش آموزان به تحصیل مواجه هستیم.
ارائه رشته ها متناسب با توسعه
استاندار هم با بیان این که در استان مشکلات زیادی وجود دارد گفت: آموزش مفهومی نیست، بلکه قالبی است در صورتی که مفهومی بودن اهمیت زیادی دارد.
سید «دانیال محبی» افزود: انتظار می رود رشته های آموزشی متناسب با توسعه استان ارائه شود، موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد این  است که قطع برق در مدارس و دانشگاه ها اتفاق نیفتد.
افزایش 55 هزار نوآموز
مدیرکل آموزش و پرورش نیز گفت: در جلسه گذشته مصوب شد با توجه به موضوع شعار سال و اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای از ظرفیت دیگر دستگاه ها برای مهارت آموزی استفاده کنیم، به همین منظور هشت مرکز آموزش فنی و حرفه ای با همه امکانات طی توافق نامه ای با سازمان برنامه و بودجه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت که با استفاده از ظرفیت های خرید خدمت از این مراکز استفاده می شود.«علیرضا نخعی» افزود: شش هزار و ۶۰۰ مدرسه و ۴۰ هزار نیرو برای سال تحصیلی جدید آماده و سامان‌دهی شده است. ۶۹۲ هزار دانش آموز در مدارس ثبت نام شدند که پیش بینی می شود به ۷۲۰ هزار نفر برسد و نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۵۵ هزار نوآموز خواهیم بود که برای این تعداد و با توجه به استقرار نظام جدید هزار و ۷۰۰ کلاس درس آماده شد.وی بیان کرد: هزار مدرسه زیر ۲۰ نفر در استان وجود دارد و سعی داریم به سمت تراکم پیش برویم، سنجش دانش آموزان در ۴۰ پایگاه انجام شد که پوشش آن ۸۵ درصد است و باید طرح سنجش برای نوآموزان تکمیل شود اما هنوز این شرایط کامل ایجاد نشده است.به گفته وی، برای سال تحصیلی جدید ثبت نام دانش آموزان ۱۰۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد پیدا کرده و سامان‌دهی نیروی انسانی نیز انجام و وضعیت نقل و انتقال متعادل شده است. هفت هزار نیروی دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان، استخدام آزاد، نیروهای مدارس غیر دولتی، سرباز معلم و سه هزار و ۲۴۰ نیروی خدمات آموزش در سال تحصیلی جدید آغاز به کار می کنند.وی با بیان این که ۹۶ درصد کتب تامین و توزیع شده است خاطرنشان کرد: امسال هفت میلیون جلد کتاب با ۲۵ میلیارد تومان تامین شد که به صورت رایگان توزیع می شود. ۳۷ هزار دانش آموز با سرویس تردد می کنند که می طلبد نظارت بیشتری انجام  شود. همچنین در خصوص بدهی آب و برق مدارس دولت بر اساس قانون بودجه مکلف به تامین آن شده است.
تحویل 4.6 هزار مدرسه در 6 سال
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هم گفت: از سال ۹۰ تا ۹۶، چهار هزار و ۶۶۶ کلاس تحویل آموزش و پرورش شده که هزار و ۸۲۶ کلاس با مشارکت خیران احداث شده و ساخت هزار و ۸۴۰ کلاس درس نیز در دست اجراست.«علیرضا راشکی» افزود: سال گذشته ۲۶۶ مدرسه با ۸۰۹ کلاس درس تحویل شد، امسال هم ۲۵ مدرسه توسط دولت و ۱۱۸ مدرسه با مشارکت خیران احداث شده بنابراین استان جزو برترین ها در تحویل کلاس های درس است.
خروج 4 معلم به ازای یک معلم
فرماندار سرباز نیز بیان کرد: هر سال در سرباز هزار نفر از تحصیل باز می مانند به گونه ای که طی دو سال گذشته دو هزار نفر از تحصیل بازماندند، امسال چهار هزار و 50 نفر وارد مقطع ابتدایی می شوند اما در کنار آن شاهد خروج هزار نفر هستیم.«بیجارزهی» افزود: با توجه به این که این منطقه استراتژیک و حساس است می توان به عنوان ظرفیت ویژه به آن توجه کرد، خروج هزار نفر در هر سال از تحصیل یک چالش جدی است که یکی از دلایل آن شبانه روزی است، می طلبد مدارس شبانه روزی در این شهرستان توسعه پیدا کند.وی ادامه داد: از طرفی بالاترین نرخ دانش آموزی با 8/7 درصد متعلق به سرباز است و این شهرستان بالاترین نرخ موالید را به خود اختصاص داده است.
به ازای هر معلم در راسک دو نفر خروجی داشتیم، در بخش سرباز که بزرگ ترین بخش کشور است به ازای هر معلم چهار معلم خروجی داشتیم که انتظار می رود سهمیه ویژه ای از دانشگاه فرهنگیان به این شهرستان مرزی تعلق بگیرد.