گرمای هوا و شرجی بودن کنارک

سالن‌های ورزشی که‌سوناست!

این روزها هوا در برخی نقاط استان به اندازه ای گرم است که حتی تحمل آن از توان بومیان منطقه خارج است، ولی با این شرایط علاقه‌مندان به ورزش، میدان ها و سالن های ورزشی را فراموش نمی‌کنند و در ساعات مشخص به سالن های ورزشی مراجعه می کنند. البته خیلی ها به دلیل این مشکل از ورزش فاصله گرفته اند، در حوزه جنوب استان علاوه بر دمای بالای هوا، شرجی بودن منطقه نیز شرایط را سخت می کند و حتی ایستادن در فضای باز سبب تعریق در افراد می شود اما با وجود این شرایط جوی ورزشکاران کنارک مجبور هستند در سالن هایی ورزش کنند که از هیچ سیستم سرمایشی برای خنک کردن آن ها استفاده نشده است. در شش ماه پاییز و زمستان دو شهرستان چابهار و کنارک به دلیل گرمای هوا بهترین روزهای سال را دارد و بهاری ترین منطقه ایران است اما در این روزها که گرمای هوا بالاست باید از سیستم های سرمایشی برای خنک شدن استفاده کرد اما هنوز متولیان ورزش استان برای نصب این سیستم ها در سالن های ورزشی اقدام نکرده اند در حالی که به تازگی سرپرست اداره کل ورزش و جوانان استان اعلام کرد برای سرمایش سالن‌های ورزشی تجهیزات و اعتبارات لازم در اختیار است.
کناره گیری از ورزش به دلیل شدت گرما
یکی از ورزشکاران کنارک می گوید: سال هاست که برای ورزش به سالن های مختلف می رویم اما هیچ کدام از این سالن ها سیستم سرمایشی ندارد و همیشه در بدترین شرایط ممکن تمرین و بازی کردیم، این مشکل حتی سلامت ورزشکاران منطقه را هم تهدید می کند ولی هنوز متولیان ورزش استان اقدامی برای رفع انجام نداده اند. «مسعود ریگی» می افزاید: برای حضور در یک دوره رقابت منطقه ای به یکی از سالن های ورزشی ادارات رفتیم که از بهترین تجهیزات سرمایشی برخوردار بود اما استفاده از آن برای عموم امکان پذیر نیست و فقط در اختیار کارمندان مجموعه یا تیم های ورزشی قرار می گیرد، در حالی که هیچ کدام از سالن های اداره ورزش و جوانان در شهرستان سیستم سرمایشی ندارد یا این که خراب است و کار نمی کند. وی می افزاید: با توجه تهدید سلامت در سالن های ورزشی گرم تصمیم گرفتم دیگر برای ورزش به سالن نروم، به همین دلیل گاهی شب ها با خنک شدن هوا به همراه جمعی از دوستان برای ورزش به خیابان‌های اطراف یا سواحل ماسه ای منطقه می رویم.
انتخاب شب ها برای ورزش
یکی دیگر از شهروندان کنارک می گوید: کنارک در برخی از روزهای سال به عنوان گرم ترین نقطه ایران معرفی می شود، گاهی رطوبت این منطقه بسیار بالاست که افراد بدون هیچ تحرکی عرق می کنند، به همین دلیل توان افراد برای انجام امور روزانه کاهش پیدا می کند، از طرفی این شرایط سبب می شود تا هر فرد بیش از حد نرمال به مایعات و به ویژه آب نیاز پیدا کند. «سهیل سرابندی» می افزاد: به طور قطع با توجه به چنین شرایط جوی نمی توان در فضای آزاد ورزش کرد و سالن های ورزشی مسقف بهترین مکان برای این کار است، اما این سالن ها هم اگر سیستم سرمایشی نداشته باشد استفاده از آن نمی تواند چندان مورد استقبال ورزشکاران قرار گیرد، به همین دلیل اغلب به دنبال سالن هایی هستند که سیستم سرمایشی داشته باشد. وی اذعان می کند: متاسفانه سالن های ورزشی شهرستان به سیستم سرمایشی مجهز نیست و برخی نیز فقط یک یا دو اسپیلت دارد که آن هم یا خراب است یا نمی تواند نیاز ورزشکاران را برطرف کند، به همین دلیل اغلب ورزشکاران علاقه دارند شب ها و خنک شدن هوا سالن اجاره کنند و به ورزش بپردازند که این سبب می شود به دلیل نبود ساعت خالی در شب ها، گاه میان متقاضیان سالن جدال ایجاد شود.
درد مشترک ورزشکاران شمال و جنوب
ورزشکار دیگری هم می گوید: به دلیل شرایط شغلی سال ها در منطقه سیستان مشغول به کار بودم و برای حفظ سلامتی به ورزش منظم نیاز داشتم، به همین دلیل چند بار به همراه دوستان به سالن های بدنسازی منطقه و پس از آن به سالن های ورزشی برای فوتبال و والیبال مراجعه می کردیم اما به دلیل گرمای هوای سیستان در دو فصل بهار و تابستان امکان تحمل دمای بالای سالن‌ها وجود نداشت، به همین دلیل اغلب، شب ها را برای پرداختن به ورزش انتخاب می کردیم. «دهمرده» می افزاید: پس از مدتی به منطقه کنارک منتقل شدم و در این شهر هم طبق روال گذشته برای پرداختن به ورزش اقدام کردم اما همه مشکلاتی که از نظر سیستم سرمایشی در منطقه سیستان وجود داشت، در این منطقه هم به چشم می خورد، باید گفت که تبدیل شدن سالن های ورزشی به سونا درد مشترک ورزشکاران شمال و جنوب استان است ولی متولیان ورزشی برای رفع آن هنوز دست به کار نشده اند. به گفته وی، به دلیل گرمای شدید سالن های ورزشی بسیاری از علاقه مندان به ورزش ترجیح داده اند در خانه مکانی را مختص ورزش ایجاد کنند و عده ای هم دیگر علاقه ای به آن ندارند و اگر این شرایط پیش رود افراد بیشتری به دلیل گرمای سالن های ورزشی و احتمال وجود بیماری ها در فضاهای ورزشی به دلیل رعایت نشدن بهداشت از سوی برخی، آن را ترک کنند. 
نبود اعتبار برای خرید سیستم سرمایشی 
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان در این باره می گوید: مشکل سرمایشی سالن های ورزشی کنارک موضوعی است که بر هیچ کس پوشیده نیست و این اداره شهرستان هم به طور کامل در جریان این مشکلات و عواقب آن است اما از سوی اداره کل ورزش و جوانان هیچ اعتباری برای خرید سیستم سرمایشی سالن های ورزشی اختصاص نیافته است. «لعل بخش امیری» می افزاید: با توجه به مشکلات سرمایشی سالن های ورزشی شهرستان بارها برای اختصاص اعتبار و فراهم کردن سیستم های سرمایشی با اداره کل ورزش و جوانان مکاتبه انجام شده اما هنوز به سرانجام مطلوبی نرسیده است. طی روزهای اخیر هم این مکاتبه ها مجدد انجام شد و در انتظار نتیجه از سوی این اداره کل هستیم. وی بیان می کند: سالن‌های ورزشی برخی از روستاهای کنارک هیچ گونه لوازم و تجهیزات سرمایشی ندارد، اسپیلت برخی از سالن ها هم به دلیلی فرسودگی خراب شده است که تعدادی از این اسپیلت ها تعمیر شد.
اختصاص احتمالی اعتبار به کنارک
به گفته وی، گلایه و ناراحتی ورزشکاران شهرستان از نبود سیستم سرمایشی است و به دلیل محدودیت‌های اعتباری هنوز پابرجا مانده است، در حالی که هنوز هیچ تجهیزاتی به اداره ورزش و جوانان شهرستان واگذار نشده و به عبارتی اعتباری به این اداره تعلق نگرفته است. وی می افزاید: اعتبارات خرید تجهیزات سرمایشی با اداره کل ورزش و جوانان است، برای تعمیر اسپیلت‌های معیوب اعتباراتی تعلق گرفت و برخی تعمیر شد ولی با توجه به این که اعتبارات تجهیزات به صورت اسناد خزانه است یکی از مشکلاتی که شهرستان ها را با چالش رو به رو کرده نقد کردن آن است. وی تاکید می کند: برای خرید تجهیزات سرمایشی هیچ گونه اعتبارت نقدی یا اسناد خزانه به اداره ورزش و جوانان تعلق نگرفته اما اعلام شده است شاید طی روزهای آینده به این اداره هم اعتبار لازم تخصیص یابد. وی می گوید: با توجه به اهمیت ورزش در میان روستاییان و علاقه مردم منطقه به ورزش سه خانه ورزش روستایی در روستاهای تنگ و بیر در بخش مرکزی و دو خانه در روستاهای کهری کاروان و همت آباد زرآباد به بهره برداری رسیده است که مورد استقبال روستاییان نیز قرار گرفت. با توجه به مشکلات اعتیاری در حوزه ورزش، پروژه جدید تعریف نمی شود اما تکمیل پروژه های ناتمام هدف گذاری شده است و مراحل تکمیل زمین فوتبال کنارک مجدد با مشخص شدن پیمانکار آغاز شد.