در برخی ازجایگاه های سوخت صورت می گیرد

بازی با کارت‌های‌سوخت

 با نزدیک شدن به ایام نوروز بسیاری از خانواده ها پیش از شروع تعطیلات سفرهای خود را با خودروی شخصی آغاز می کنند و در این میان برخی سیستان و بلوچستان را مقصد گردشگری خود قرار می دهند اما به دلیل نبود جایگاه های CNG در استان این مسافران مجبور هستند طی روزهای سفرشان از بنزین استفاده کنند در حالی که به دلیل نداشتن کارت سوخت در جایگاه ها با مشکلات زیادی مواجه می شوند.
برخلاف سیستان و بلوچستان در استان های دیگر علاوه بر جایگاه های CNG جایگاه های بنزین نیز فعالیت دارد اما در سیستان و بلوچستان فقط جایگاه های بنزین به چشم می خورد از طرف دیگر به جز این استان در نقاط دیگر کشور جایگاه های سوخت به تعداد پمپ هایشان کارت سوخت دارند و مسافران می توانند هنگام سوخت گیری از کارت های هر پمپ استفاده کنند که به این ترتیب نیازی به کارت سوخت خودرو نیست، این موضوع گاهی مسافران و گردشگرانی را که به استان سفر می کنند برای ادامه سفر نگران می کند.
سرگردانی طولانی برای یک کارت سوخت
مسافری که از خراسان شمالی وارد استان شده است می گوید: امسال تصمیم گرفتیم برای تعطیلات نوروز جنوب شرق ایران را به عنوان مقصد سفرمان انتخاب کنیم، به همین منظور از مسیر نهبندان وارد سیستان و بلوچستان شدیم و پس از طی مسافتی برای سوختگیری خودرو به یکی از پمپ های زاهدان رفتیم اما چون کارت سوخت نداشتیم و متصدی پمپ هم کارت نداشت نتوانستیم بنزین بزنیم. «فرشاد حیدری» می افزاید: از این جایگاه خارج شدیم و به جایگاه دیگری رفتیم اما در آن جا هم، کارت سوخت نبود و پس از مدتی سرگردانی یکی از شهروندان زاهدان رسم مهمان نوازی را ادا کرد و کارت سوخت خورویش را به ما داد تا بنزین بزنیم و این موضوع سبب شد از الان استرس بنزین زدن دوباره در استان با ما همراه باشد که آیا در جایگاه های دیگر می توان کارت سوخت یافت یا خیر؟!
به گفته وی، مدت هاست در رسانه های جمعی برای جذب گردشگر به سیستان و بلوچستان برنامه های مختلفی پخش می شود اما بهتر است قبل از پخش این برنامه ها زیرساخت های لازم برای رضایت مسافران در استان فراهم شود.
کارت های سوخت جایگاه ها برای سوداگران مرگ
یکی از شهروندان می گوید: برخلاف استان های دیگر در سیستان و بلوچستان در جایگاه های سوخت معمولا به مسافران و راننده ها کارت سوخت داده نمی شود اما در برخی از همین جایگاه ها به کرات دیده شده است که قاچاقچیان سوخت با کارت جایگاه که سهمیه مردم است جاسازهای خودرویشان را پر می کنند. «سرابندی» می افزاید: از طرفی دیگر وقتی خودروهای سوخت کش برای سوخت گیری وارد جایگاه ها می شوند زمان طولانی را به خود اختصاص می دهند و صفی از مسافران را منتظر می گذارند که این موضوع برای مسافران نوروزی و شهروندان رضایت بخش نیست و سبب گلایه آنان می شود. وی تصریح می کند: به نظر می آید باید در شرکت نفت برای برخورد با متصدیان جایگاه های سوختی که این چنین از سهمیه مردم استفاده می کنند برخورد مناسبی شود تا حداقل مسافران نوروزی شاهد چنین صحنه هایی نباشند چرا که می تواند نگاه آن ها به استان را تغییر دهد.
سوخت دهی کمتر از 20 لیتر ممنوع
یکی دیگر از مهمانان استان می گوید: تامین سوخت خودروی شخصی از لازمه های سفر است به همین دلیل به یکی از جایگاه های سوخت رفتم تا باک خودرویم را پر کنم. متصدی ابتدا میزان سوختی را که نیاز داشتم پرسید و پس از آن که متوجه شد 10 تا 15 لیتر بنزین درخواست دارم اعلام کرد برای کمتر از 20 لیتر کارت تعلق نمی گیرد! «مصطفی فیروزآبادی» بیان می کند: هر چه برای سوختگیری اصرار کردم نتیجه ای نداشت و متصدی پمپ اعلام کرد که به گفته مسئول جایگاه فقط برای بالاتر از 20 لیتر کارت سوخت ارائه می شود، به همین دلیل مجبور شدم به جایگاه دیگری مراجعه کنم اما آن جا کارت سوخت نداشت و به ناچار از فردی کارت سوخت او را قرض گرفتم.
سهمیه کافی برای خودروها نداریم
متصدی یکی از جایگاه های سوخت هم در این باره می گوید: بدون تردید همه جایگاه های سوخت برای سوخت گیری خوروهای شخصی کارت سوخت دارند اما مسئولان جایگاه ها به دلیل محدود بودن سهمیه کارت ها اجازه این کار را نمی دهند و می گویند در موارد ضروری فقط به برخی از خودرو ها کارت داده شود. وی بیان می کند: کارت ها محدودیت سهمیه دارند و این محدودیت سبب شده است تا مسئولان جایگاه ها نخواهند مردم از آن استفاده کنند در حالی که استفاده از این سهمیه حق مردم و مسافران است بنابراین نمی توان متصدی پمپ را مقصر شناخت چرا که نیروی آن هاست که دستورها را اجرا می‌کند.
هر جایگاه 3 کارت 30 هزار لیتر سوخت
مدیر شرکت فراورده های نفتی استان در این باره می گوید: بر خلاف استان های دیگر، سیستان و بلوچستان شرایط خاصی دارد، چرا که استان های مرزی در کارت های سوخت محدودیت هایی دارند که این استان نیز با آن رو به روست به گونه ای که برای هر کارت و هر پمپ محدودیتی در نظر گرفته شده است تا از قاچاق سوخت پیشگیری شود. «کوروش بالادست» می افزاید: در استان های دیگر به دلیل وجود گاز CNG میزان مصرف بنزین کمتر است و خودروهایی که دو گانه نیست بنزین استفاده می کنند اما در این استان به دلیل نبود گاز، سوخت خودروها بنزین است و این موضوع میزان مصرف آن را در استان افزایش داده به اندازه ای که اگر به پمپ های استان به ویژه مناطقی چون سراوان و خاش لوله کشی بنزین انجام شود باز هم نیاز استان برطرف نمی شود. وی بیان می کند: در میان جایگاه های سوخت استان به طور میانگین با توجه به مصرف آن ها یک تا سه کارت سوخت تعلق گرفته است که در هر کارت 10 هزار لیتر سوخت منظور شده اما با توجه به مصرف بالای بنزین در استان پمپ ها نمی توانند کارت های سوختی را که سهمیه محدودی دارند به همه رانندگان بدهند بنابراین نیاز است تا مردم استان نیز کارت سوخت داشته باشند و در صورت نیاز مشکلی برای آن ها به وجود نیاید.
هر کارت فقط 253 بار استفاده در روز
وی می افزاید: کارت های سوخت واگذار شده به جایگاه های سوخت علاوه بر میزان لیتر در تعداد مصرف نیز محدودیت دارد به نوعی که هر کارت را می توان در روز 253 تا 257 بار استفاده کرد، اگر سوختگیری از این تعداد بیشتر شود دیگر کارت پاسخ نمی دهد و از ساعت 24 دوباره برای مصرف بعدی شارژ می شود که در این صورت مجدد امکان استفاده خواهد داشت. وی ادامه می دهد: این محدودیت ها را می توان دلیل اصلی ارائه نشدن کارت سوخت در جایگاه ها دانست و هر چند منطقی است اما قابل پذیرش نیست، چرا که کارت ها برای مسافران و شهروندان به جایگاه ها تعلق گرفته است و باید در اختیار افراد قرار گیرد. وی درباره ارائه نشدن کارت به خودروهایی که کمتر از 20 لیتر سوخت نیاز دارند می افزاید: این موضوع قانونی نیست و جایگاهی که این اقدام را انجام داده تخلف کرده است اما درباره جایگاه ها برای این که تعداد دفعات استفاده از کارت افزایش پیدا نکند به خودرو سرویس می دهند اما کارت را از کارتخوان پمپ خارج نمی کنند تا خودروی بعدی استفاده کند و با این روال میزان دفعات مصرف کارت افزایش پیدا نمی کند.
برخورد با جایگاه های متخلف
مدیر شرکت فرآورده های نفتی استان می گوید: جایگاه‌ها حق ندارند از کارت های سهمیه آزادی که برای خودروهای شخصی و مسافران به آن ها واگذار شده است برای سوخت گیری خودروهای سوخت کش استفاده کنند و این اقدام تخلف است، بنابراین اگر شهروندی شاهد چنین تخلفی بود می تواند مراتب را به این شرکت یا ناظران نوروزی اطلاع دهد که در این صورت دوربین های مدار بسته جایگاه ها کنترل می شود و در صورت مشاهده تخلف به طور قانونی با جایگاه دار برخورد خواهد شد. به گفته وی، در هفته های اخیر تخلف هایی از این دست گزارش شده است که بازرسان شرکت به همراه بازرسان تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت موضوع را مورد بررسی قرار دادند و پس از تایید شدن تخلف صورت جلسه بعد از تنظیم برای پیگیری به مراجع ذی صلاح ارائه شد و این روال در طول تعطیلات نوروزی نیز ادامه خواهد داشت.