استارت با پاهای پر آبله

عبدالرحیم درزاده: اگر کفش حرفه ای داشتم امروز قهرمان کشور بودم

ذوالفقاری - «عبدالرحیم» نایب قهرمان مسابقات دو و میدانی کشور و از نوجوانان باانگیزه ای است که تمرینات خود را نه در پیست های آنچنانی بلکه در ریگزارهای بمپور دنبال کرد. به گفته خودش کلاس پنجم ابتدایی در مسابقات دوومیدانی یکی از آموزشگاه ها شرکت کرد و موفق به کسب مقام شد.
این افتخار چراغ هدایتی شد تا با انگیزه بیشتر و امیدوارتر به رشته دوومیدانی آورد و این ورزش را به عنوان رشته اصلی و پایه خود انتخاب کند.
«عبدالرحیم درزاده» آن چنان سرمست از اولین پیروزی ورزشی خود بود که تنها انگیزه اش رسیدن به موفقیت های بزرگ تر در این رشته بود و هیچ گاه خود را در حلقه بسته نبود امکانات محصور نکرد و روز به روز بر تمریناتش اضافه می کرد وبر فشار کاری خود افزود. شاید اطرافیان عبدالرحیم هم هرگز فکر نمی کردند روزی او بتواند به سرعت پله های ترقی را طی کند و به مدارج بالای ورزشی دست یابد.
پرداختن به رشته سخت دوومیدانی آن هم در بمپور، شهری با آب وهوای گرم و دارای تابستانی طولانی که میانگین دمای آن در تابستان از ۴۰ درجه سانتی گراد هم بیشتر می شود کار هر کسی نیست اما هرگز این گرمای طاقت فرسا باعث نشد تا عبدالرحیم دست از تلاش بکشد و مایوس شود.
آری او؛ زاده خطه سیستان و بلوچستان است. سرزمینی که عنوان جوان ترین استان کشور را یدک می کشد و جوانانش بارها و بارها ثابت کرده اند که فقر امکانات و دوری از پایتخت دلیلی بر عقب ماندگی نخواهد بود. جوانان این استان با اراده، تلاش و کنار گذاشتن عذر و بهانه های واهی بر اکثر مشکلات فائق آمدند و «خواستن توانستن است» را به اثبات رساندند. امروز عبدالرحیم درزاده نمونه ای از همین جوانان خوش آتیه و موفق به حساب می آید.
 جوانی که با درخشش خود با وجود کمبود امکانات و حتی بدون داشتن ابتدایی ترین لوازم اصلی ورزشی که همان کفش حرفه ای است بار دیگر نام سیستان وبلوچستان و دیگر قهرمانان این خطه  همچون «ماشاء ا... باراج» و «یوسف دهمیری» را زنده کرد.
40 مقام استانی و کشوری
این ورزشکار که هفته گذشته موفق شد در مسابقات کشوری برگ زرین دیگری بر کارنامه افتخارات جوانان سیستان و بلوچستان بیفزاید در بدو ورود به زادگاهش در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ما گفت:
بیش از 2 سال است که در این رشته به صورت حرفه ای فعالیت می کنم و تاکنون موفق به کسب 30 عنوان استانی و 10 مقام کشوری شده ام که از جمله آن می توان به کسب مقام دوم و سوم مسابقات قهرمانی نونهالان کشور و سوم در ماده 3 هزار متر به میزبانی تهران و نایب قهرمانی در رقابت های دوی صحرانوردی نوجوانان کشور اشاره کرد.از زمانی که وارد رده سنی نوجوانان شده ام، فدراسیون به دلیل موفقیت هایم در مسابقات کشوری برای شرکت در اردوی تیم ملی دعوت شد. تاکنون نیز 7 دوره اردو را پشت سرگذاشته ام و در تمام تست های آن موفق بوده ام، در استان نیز در رده نوجوانان رقیب ندارم.در مسابقات قهرمانی دوی صحرانوردی نوجوانان کشور نیز که دوشنبه گذشته به میزبانی سمنان برگزار شد، با کسب عنوان نایب قهرمانی بار دیگر به اردوی تیم ملی راه یافتم، که از سال آینده تمرینات آماده سازی خود را برای شرکت در مسابقات آسیایی 2016 انجام خواهم داد.
تمرین در ریگ زار
وی بیان می کند: نبود پیست دوومیدانی مناسب در بمپور یکی از مشکلات دونده های این منطقه است و مجبورم به همراه سایر علاقه مندان به این رشته، در ریگ زار تمرین کنم.
مسئولان هم توجهی به قهرمانان ورزشی ندارند. با اینکه نایب قهرمان کشور شده ام و باز هم توانسته ام به اردوی تیم ملی راه یابم و برای مسابقات آسیایی آماده می شوم، حتی یک تماس تلفنی با من نداشته اند، تا با تشویق کردن من، انگیزه ام را افزایش دهند.
من در این مسابقات با کفش های معمولی شرکت کردم و توانستم نایب قهرمان شوم، اما اگر کفش حرفه ای داشتم، الان قهرمان کشور بودم و به خاطر پاهای آبله زده ام در راه رفتن مشکل نداشتم.
درزاده می افزاید: پدرم تحت پوشش کمیته امداد است و درآمدمان به دریافت مستمری از کمیته امداد و یارانه خلاصه می شود و توان مالی برای فراهم کردن امکانات مورد نیاز و استاندارد این رشته را نداریم، برای گرفتن کفش به رئیس اداره ورزش و جوانان ایرانشهر معرفی شدم که وی در حد توانی که داشت و با توجه به کفش های موجود در این شهر برایم کفش خرید، اما کفش هایم مختص دوومیدانی نیست.
 پس از بازگشت به اردوی تیم ملی به فرماندار مراجعه کردم که قول اهدای یک لوح تقدیر داده شد.
محروم از تغذیه مناسب
وی می گوید: هر ورزشکاری برای اینکه بخواهد حرفه ای کار کند، به تغذیه مناسب نیاز دارد، اما من از داشتن تغذیه مفید و مناسب نیز محروم هستم.
در دور قبلی اردوی تیم ملی چند باشگاه از استان های فارس، کرمان و کرمانشاه به بنده پیشنهاد دادند تا عضو تیم آنها شوم، اما به دلیل عشق به سیستان و بلوچستان هنوز هم بدون هیچ قرارداد و حمایتی برای این استان فعالیت می کنم.اگر بی توجهی ها و حمایت نشدن ها ادامه داشته باشد، مجبور می شوم که با سیستان و بلوچستان خداحافظی کنم و برای نشان دادن استعدادم و پیشرفت در این رشته به استان دیگری بروم.بمپور در ورزش دوومیدانی سرشار از استعداد است که به دلیل حمایت نشدن از این ورزش کناره گیری می کنند.
نبود پیست
مربی این ورزشکار نیز می گوید: بهترین دونده های استان در بمپور زندگی می کنند، اما مهم ترین مشکل هیئت دوومیدانی در این منطقه نبود پیست مناسب است و ورزشکاران در شن زارها تمرین می کنند که به دلیل نداشتن کفش مناسب، آسیب هایی را برای آنها به همراه دارد.
«بهرام بمپوری» می افزاید: بسیاری از علاقه مندان هم به علت پراکندگی در روستاها برای ایاب و ذهاب مشکل دارند، در بمپور اداره مستقلی برای ورزش و جوانان نداریم که بتوانیم پیگیر مشکلات ورزشکاران باشیم، در صورتی که به هیئت شهرستان ایرانشهر درآمدی تزریق شود تا از طریق آن بتواند با ورزشکاران قرارداد ببندد، بسیاری از مشکلات حل می شود.
وی ادامه می دهد: «عبدالرحیم درزاده»، یکی از بهترین های این رشته در کشور است و معتقدم در صورتی که کفش مناسبی داشت، می توانست عنوان قهرمانی کشور را به خود اختصاص دهد.
در رابطه با مشکلات این ورزشکار از هیئت استان کمک خواسته ایم، اما آنها هم مشکل بودجه دارند، به همین دلیل مجبور شدم تا درددل این ورزشکار را به گوش رئیس فدراسیون برسانم که وی قول همکاری داد.وی اظهار می کند: مدیرکل ورزش و جوانان پیگیر مشکلات ورزشکاران است و قول داده است تا برای این ورزشکار حامی مالی جذب کند که امیدواریم به زودی تحقق یابد.