مرکز 10 تختخوابی مهرستان پاسخگوی 73 هزار نفر نیست

رنج بیماران مهرستانی در مسیرهای طولانی

شاهی- مهرستان از شهرستان های تازه تأسیس استان است که 73 هزار نفر جمعیت دارد اما مردم آن از داشتن خدمات درمانی مطلوب بی بهره اند. این جمعیت فقط یک مرکز درمان بستر 10 تخت خوابی در اختیار دارند که آن هم حدود دو سال پیش افتتاح شد.یکی از ساکنان مهرستان به خبرنگار ما می گوید: مردم شهرستان از لحاظ درمانی مشکلات زیادی دارند و بسیار محروم هستند.«ریگی» می افزاید: این شهرستان یک مرکز درمان بستر 10 تختخوابی دارد که پاسخ‌گوی این جمعیت نیست. از طرفی این مرکز پزشک متخصص ندارد و فقط چند پزشک عمومی فعالیت دارند. با همه این اوصاف این مرکز در شب فعالیت نمی کند و اگر کسی دچار مشکل شود باید یا شبانه خود را به شهرستان های اطراف برساند یا این که تا صبح صبر کند.
طی کردن مسافت 120 کیلومتری
یکی دیگر از مردم مهرستان بیان می کند: مهرستان چند سال پیش به شهرستان تبدیل شد اما هنوز بیمارستان ندارد و مردم برای درمان خود مجبور هستند فاصله 100 کیلومتری تا سراوان یا 120کیلومتری تا ایرانشهر را طی کنند. با توجه به این که سراوان هم یک بیمارستان دارد و شلوغ است برای نوبت گرفتن با مشکلات زیادی مواجه هستیم و گاه باید چندین روز معطل بمانیم.«درزاده» می افزاید: مهرستان نیازمند احداث یک بیمارستان است تا مردم محروم این منطقه فقط رنج بیماری خود را داشته باشند و دیگر رنج نبود بیمارستان و مسافت و هزینه های مالی را متقبل نشوند. جاده های این شهرستان نیز از ایمنی کافی برخوردار نیست و بیماری که بخواهد برای درمان به شهرستان دیگر مراجعه کند خطری دیگر را به جان خریده است.یکی دیگر از مردم مهرستان می گوید: هر هفته نیاز به دیالیز دارم و مجبور هستم هر بار مسافت 120 کیلومتری تا ایرانشهر را طی کنم اگر این شهرستان بیمارستان داشت دیگر مجبور نمی شدم هر هفته آن هم با این وضعیت جسمانی مسافر جاده ها باشم.«محمدی» ادامه می دهد: مسئولان به فکر رفع مشکلات درمانی مردم این منطقه هم باشند مردم این منطقه از طرح تحول نظام سلامت بهره چندانی نبرده اند.چندین سال است که مهرستان به شهرستان تبدیل شده است اما از بسیاری امکانات محروم است! چرا مسئولان به فکر مردم محروم این منطقه نیستند؟وی بیان می کند: زنان این منطقه حتی برای زایمان هم دچار مشکل هستند و مجبورند 100 یا 120 کیلومتر را طی کنند.
دریافت مجوز احداث بیمارستان
فرماندار مهرستان در این باره به خبرنگار ما می گوید: شهرستان دارای 73 هزار نفر جمعیت است که برای این تعداد جمعیت فقط یک مرکز درمان بستر 10 تختخوابی وجود دارد که آن هم پزشک متخصص ندارد و چند پزشک عمومی در این مرکز مشغول به کار هستند.«رشید پارسایی» افزود: مهرستان دارای مرکز بهداشت است و پزشکان متخصص زمانی در یک منطقه مشغول به کار می شوند که آن منطقه شبکه بهداشت و درمان داشته باشد اما این شبکه در مهرستان مستقر نیست.وی بیان می کند: به دنبال ارتقای مرکز درمان بستر 10 تختخوابی به صورت بیمارستان 32 یا 64 تختخوابی هستیم که مجوز آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دریافت شده  اما هنوز در عمل کاری برای راه اندازی آن انجام نشده است چون که ابتدا باید مرکز بهداشت و درمان در این شهرستان مستقر شود تا برای چارت سازمانی دچار مشکل نشویم.وی ادامه می دهد: مرکز بهداشت مهرستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است و به دنبال این هستیم که این مرکز زیر نظر دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار گیرد زیرا مسافت آن به ایرانشهر نزدیک تر است و با توجه به این که دانشکده ایرانشهر هم جدید است شاید بتوان اعتبارات بیشتری دریافت کرد که برای این کار به دنبال دریافت مجوز آن از وزارت بهداشت هستیم.
وی ادامه می دهد: مرکز بهداشت شهرستان دارای 40 پست سازمانی است که از این میزان سه پست تکمیل و بقیه خالی است و نیاز است که مجوز تکمیل چارت سازمانی آن هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گرفته شود تا حداقل نیروی انسانی آن تأمین شود. اگر این چارت کامل شود حداقل مشکل کمبود نیرو برطرف خواهد شد.وی با بیان این که 14 پزشک عمومی در مرکز درمان بستر 10 تخت خوابی این شهرستان فعالیت دارند خاطرنشان کرد: نیاز است تا زمانی که چارت مرکز درمان بستر مهرستان تکمیل شود، با رایزنی شرایط حضور متخصصان فعال در سراوان در طول ایام هفته در مهرستان نیز فراهم شود تا مردم این خطه برای درمان برخی از بیماری ها به ناچار به مرکز استان و دیگر استان ها سفر نکنند.