هشدار

اپلیکیشن‌های خطرناک

برخی اپلیکیشن‌های موجود در سایت‌ها از کدهای مخرب استفاده می کنند و کنترل گوشی کاربر را در دست می‌گیرند. بسیاری از دارندگان گوشی ‌های هوشمند این روزها با دانلود اپلیکیشن‌ های مختلف موبایلی از سایت‌ ها و فروشگاه های مختلف خود را در خطر جاسوسی قرار می ‌دهند. فهمیدن این موضوع نیز بسیار مشکل است، چرا که کدهای این اپلیکیشن‌ها با ترکیب میلیون‌ها کد مختلف دیگر در سیستم ‌عامل سبب می‌ شود تا از گوشی کاربران جاسوسی کنند.
برخی از این اپلیکیشن‌ها از کاربران می‌خواهند که به سوالاتی پاسخ دهند یا پیامکی به شماره‌ای یا ایمیلی ارسال کنند که این نوع ارتباط می‌تواند موجب آلوده شدن گوشی به بدافزارهایی شود که اطلاعات شخصی کاربران را مورد حمله قرار دهد.
موارد جاسوسی شامل ارسال پیامک‌ های دریافتی و ارسالی کاربر بدون آن که خود او متوجه شود، ارسال عکس‌ها، کلیپ‌ها و فیلم‌های موجود در حافظه گوشی، ارسال فهرست تماس‌های دریافتی و شماره مخاطبان موجود در گوشی و... است.
در بسیاری موارد قربانی این جاسوسی خود کاربر است و در برخی موارد دوستان و نزدیکان کاربر قربانی این جاسوسی‌ها می شوند، اخاذی از کاربر با توجه به داشتن اطلاعات زیاد از وی یکی از مهم ترین موارد است.
بسیاری از اطلاعات کاربران که از این طریق به سرقت می‌رود بعدها موجب آزار و اذیت وی و نزدیکان و بستگان او می‌شود چرا که مجرمان از این اطلاعات علاوه بر اخاذی برای سرگرمی و اذیت و آزار قربانیان استفاده می‌کنند. ارسال پیامک‌های مستهجن و محتوای نامناسب با شماره کاربر برای افراد دیگر، یک مورد اذیت و آزار است که مجرمان انجام می‌دهند.
تهدیدهای امنیتی گوشی ‌های همراه هوشمند بسیار بیشتر از لپ‌تاپ و رایانه های خانگی است، زیرا میزان اطلاعات شخصی که کاربران با خود در گوشی های تلفن همراه هوشمند حمل می‌کنند به مراتب بیشتر از نوت‌بوک و رایانه های خانگی آن هاست، ضمن آن که دسترسی سارقان یا هکرها به گوشی همراه به مراتب سهل‌تر است.
کاربران گوشی های هوشمند لازم است از سیستم رمز نگاری مناسب برای گوشی‌های خود استفاده کنند و رمز آن را ترکیبی از اعداد و حروف قرار دهند.
همواره آنتی ویروس گوشی و تبلت خود را به روز کنند و بر روی گوشی خود یک برنامه امنیتی مانند نرم‌افزار ضد جاسوس را نصب و برنامه‌‌هایی که استفاده نمی‌کنند حذف کنند.
هنگامی که کار کاربر با یک برنامه یا سرویس وب تمام شد، از برنامه خارج شود یا Log Out کند کانال را باز نگذارد تا دیگران اطلاعات را کنترل کنند.
دارندگان گوشی‌های هوشمند از دانلود بی مورد نرم‌افزارها و کلیپ‌‌های موجود در سایت‌ها خودداری کرده و فقط برنامه‌ها و نرم‌افزارهای لازم و کاربردی را دریافت و به نمونه‌های رسمی موجود اعتماد کنند و از سایت‌های معتبر که گاهی هم پولی است دریافت کنند. در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسCyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش های مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.
پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا