معاون رئیس کل دادگستری استان خبرداد:

ایمن سازی 28 نقطه حادثه خیز در استان

گروه حوادث- از ابتدای سال تاکنون 28 نقطه حادثه خیز در استان ایمن سازی شد.
به گزارش «سیستان و بلوچستان» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان روز گذشته در کارگروه پیشگیری از تصادفات و سوانح استان پیشگیری از تصادفات جاده را یکی از برنامه های این معاونت در سال 96عنوان کرد و افزود: سیستان و بلوچستان در سال های گذشته رتبه 31 را در تصادفات و تلفات جاده ای داشته است که با پیگیری و پیشگیری های انجام شده تلفات جاده ای در این استان کم شده و اکنون رتبه استان در کشور به 14 رسیده است.
«محمدعلی حمیدیان» عنوان کرد: اقدامات موثر نهادهای متولی از سال گذشته منجربه ارتقای 17 رتبه ای جایگاه استان در مدیریت ایمنی و سوانح رانندگی شد. همچنین امنیت سفرهای برون شهری به یک دغدغه عمومی برای این نهادها تبدیل شد. وی با اشاره به این که دستگاه های متولی در امر جاده سازی و حمل و نقل جاده ای به دنبال از بین بردن محورهای حادثه خیز و حادثه ساز هستند، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 28 نقطه حادثه خیز در استان ایمن سازی شد. تاکنون تلفات جاده ای کاهش چشمگیری پیدا کرده و قرار است اداره کل راه و شهرسازی در زمینه جاده سازی کار خود را با سرعت بیشتری انجام دهد. وی با بیان این که در سال جاری یک میلیون و 500 هزار تردد در جاده های استان انجام شده است، افزود: متاسفانه در این تردد ها شاهد تخطی 25درصدی از سرعت مجاز بودیم.
معاون رییس کل دادگستری استان افزود: با توجه به این که محورهای زابل به زاهدان و زاهدان به خاش مشکلات جدی دارند و بیشتر تصادفات در این محورها رخ می دهد باید بیش از دیگر محور ها به آن ها رسیدگی شود. حمیدیان افزود: در مورد جاده زابل به زاهدان نسبت به جاده زاهدان به خاش دغدغه کمتری وجود دارد چرا که آمار تصادفات در این جاده بیش از جاده زابل به زاهدان است که امیدواریم با برنامه هایی که معاونت پیشگیری با دستگاه های متولی دارد این تصادفات کاهش پیدا کند. معاون رییس کل دادگستری استان عنوان کرد: برنامه های عملیاتی محور زاهدان به زابل مدون شده که فقط به دلیل مشکل اعتبار کار آن با سرعت کمتری انجام می شود همچنین برنامه ریزی در مورد محور زاهدان به خاش در حال پیگیری است تاهرچه سریع تر مشکلات آن بر طرف شود.
کاهش 7 درصدی تلفات جاده ای
حمیدیان گفت: تلفات جاده ای استان در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 درصد کاهش داشته است که با توسعه فرهنگ ترافیکی در استان و ارتقای آگاهی های همگانی می توان این روند را سرعت بخشید.
وی برخورد با دام های سنگین از جمله شتر، قاچاق سوخت و انسان و کمبود زیربناهای مناسب در جاده های ایمن و بزرگراه های استاندارد را از شایع ترین عوامل  وقوع تصادفات منجربه فوت دانست و افزود: به دلیل تردد شتر در سطح جاده بارها شاهد حوادث تلخ بوده ایم از این رو پیشنهاد شده مانع ورود آن ها از اطراف جاده به داخل جاده شوند همچنین می توان برای متوجه ساختن رانندگان از حضور شتر در محل ها از شبرنگ استفاده کرد. معاون رئیس کل دادگستری استان تاکید کرد: مطابق قانون صاحب شتر مسئول نگهداری از حیوان خود است و اگر حیوانش به کسی آسیب بزند با وی برخورد قاطع خواهد شد.
وی در مورد قاچاق انسان و حمل و نقل اتباع خارجی گفت: به علت سرعت زیاد رانندگانی که قاچاق انسان انجام می دهند تصادفات زیادی رخ داد که شاهد مرگ یک باره 10انسان در این حوادث بوده ایم از این رو پیشنهاد شده دادستان های هر شهرستان به تخلفات آن ها رسیدگی کنند.
معاون رئیس کل دادگستری استان گفت: محرومیت های استان در حوزه ترددهای برون شهری یک واقعیت اجتناب ناپذیر است که توسعه مجتمع های خدمات رفاهی ،صیانت از زیرساخت های جاده ای از جمله دوربین های ثبت تخلفات و تجهیز جایگاه های سوخت از ضرورت های مدیریت مطلوب سفرهای برون شهری به شمار می رود.
حمیدیان در انتها ابراز داشت: با کاهش نقاط پرتصادف محورهای مواصلاتی برون شهری و اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز قطعاً می توان بر چالش های موجود غلبه کرد.