هشدار

چند نکته برای حفظ امنیت گوشی‌ های هوشمند

امروزه کاربران حجم زیادی از اطلاعات خود را بر روی گوشی ذخیره می‌کنند و هکرها هم همیشه در کمین اطلاعات شخصی افراد هستند که برای این منظور حفظ نکات امنیتی مفید است.
همیشه از کد امنیتی استفاده کنید: می‌توانید با استفاده از کد عبور یا یک الگوی امنیتی در اندروید، از دسترسی سایر افراد به موبایل خود، جلوگیری کنید. این روش امنیتی می‌تواند از دسترسی سایرین به اطلاعات شخصی شما جلوگیری کند.
 از Jailbreak یا Root کردن گوشی هوشمند خود اجتناب کنید: این کار موجب آسیب پذیری تلفن شما می‌شود نمی‌توانید جدیدترین آپدیت‌های منتشر شده برای سیستم عامل تلفن خود را زمانی که در حالت پشتیبانی نشده قرار دارد، روی آن نصب کنید. مراقب اپلیکیشن‌ هایی که نصب می‌کنید باشید:این مورد در دستگاه‌ های اندرویدی اهمیت بیشتری دارد. گوگل اخیرا 50 هزار اپلیکیشن را که به عنوان نرم‌افزار مخرب شناسایی شده‌ بودند، حذف کرده است. تعداد اپلیکیشن‌ هایی مانند نرم‌افزار‌های مخرب، ویروس‌ها یا سایر نرم‌افزار‌هایی که به صورت مخفیانه اطلاعات شما را به سرقت می‌برند و به گوشی شما آسیب می‌رسانند، کم نیست. ۹۵ درصد از نرم‌افزار‌های مخرب با هدف آلوده کردن دستگاه‌های اندرویدی تولید می‌شوند. هنگام دانلود برنامه‌ها دقت زیادی به خرج دهید. بررسی کنید و ببینید که آیا تولیدکنندگان این اپلیکیشن‌ها وب سایت اختصاصی دارند یا نه. به علاوه می‌توانید در گوگل درمورد اسم این اپلیکیشن‌ها نیز تحقیق کنید.به جای مرورگر از یک اپلیکیشن استفاده کنید: اگر شما کار‌های بانکی، معاملات سهام یا کارهای دیگری از این قسم که نیازمند تبادل اطلاعات خصوصی و حساس بین تلفن و اینترنت هستند را از طریق گوشی خود انجام می‌دهید، بهتر است از یک اپلیکیشن موثق و رسمی به جای مرورگر گوشی خود، برای ارتباط با سایت یا شرکت مورد نظر استفاده کنید. اطلاعاتی را که یک اپلیکیشن می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد، کنترل کنید: پیام‌های بسیاری با این مضمون “AppName Would Like to Access Your Data” وجود دارند. این اطلاعات می‌توانند شامل تصاویر، موقعیت‌های جغرافیایی، مخاطبان و ...باشند. همیشه مراقب باشید و فقط روی OK کلیک نکنید. اگر شما همیشه روی هر چیزی کلیک می‌کنید، بهتر است که گزینه Don’t Allow را انتخاب کرده و اگر پس از آن نتوانستید از اپلیکیشن استفاده کنید، می‌توانید به صورت دستی به مرحله قبل برگردید و اجازه‌ دسترسی را برای آن صادر کنید. اغلب این پیغام‌ها مربوط به درخواست‌های متعارف و قانونی هستند و هیچ آسیبی ایجاد نخواهند کرد اما بهتر است که جانب احتیاط را رعایت کنید.
 از اطلاعات خود نسخه‌ پشتیبان تهیه کنید: ایجاد نسخه‌ پشتیبان از گوشی هوشمند می‌تواند در مواقعی که آن را جا می‌گذارید و فراموش می‌کنید آن را بردارید یا در مواردی که گوشی شما دزدیده شده و مجبور هستید اطلاعات آن را از راه دور پاک کنید، به شما کمک خواهدکرد. اگر بک‌آپی از اطلاعات خود نداشته باشید، درصورت دزدیده شدن گوشی، همه‌ اطلاعات آن را از دست خواهید داد.
 سیستم ‌عامل گوشی خود را به روزرسانی کنید: نصب آخرین آپدیت‌های منتشر شده برای گوشی هوشمندتان می‌تواند ایده‌ خوبی باشد. می‌توانید چند روز بعد از انتشار آپدیت جدید، صبر کنید و مطمئن شوید که با به روز‌رسانی گوشی، مشکلاتی مانند کم شدن طول عمر باتری برای گوشی شما ایجاد نخواهد شد و بعدا گوشی را آپدیت کنید.
وایرلس و بلوتوث را خاموش کنید: هر زمان که به یک شبکه‌ بی‌سیم نامطمئن متصل شوید، به هکر‌ها اجازه داده‌اید تا از طریق شبکه، اطلاعات شما را به صورت اجمالی بررسی کنند. هکر می‌تواند با اتصال به گوشی هوشمند شما، اطلاعات را به سرقت ببرد.