رئیس دانشگاه اعلام کرد:

انجام 70 درصد فعالیت های دانشگاه سیستان و بلوچستان توسط دانشجویان

گروه شهرستان ها- 70 درصد فعالیت های دانشگاه سیستان و بلوچستان توسط دانشجویان انجام می شود. به گزارش خبرنگار ما، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز گذشته با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره شورای سیاست گذاری هفتمین جشنواره فیلم و عکس دانشجویی در این دانشگاه برگزار شد گفت: در سال تحصیلی گذشته توسط کانون های دانشجویی بیش از 600 فعالیت در حوزه دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد به گونه ای که در حوزه دینی 21 برنامه، مذهبی 56، علمی و فناوری 292، سیاسی 29، فرهنگی و هنری 140 و انقلاب و دفاع 29 برنامه تدوین و توسط دانشجویان برگزار شد. دکتر «علیرضا بندانی» افزود: همه این برنامه ها توسط دانشجویان برنامه ریزی شده و با فعالیت های این افراد به مرحله برگزاری رسیده است، در همین راستا می توان گفت که بیش از 70 درصد فعالیت های دانشگاه توسط دانشجویان انجام شده که نشان دهنده فعالیت دانشجویان و دانشگاه ها در حوزه های فرهنگی و هنری است.
وی ادامه داد: فعالیت در حوزه ایثار و شهادت یکی از اقداماتی است که دانشگاه سیستان و بلوچستان به طور جدی در آن وارد شده و در همین راستا به راه اندازی کتابخانه تخصصی امام راحل(ره)، رهبری و شهادت اقدام کرده و برنامه ریزی ها در این باره به گونه ای تدوین شده است تا با توجه به حضور در عصر دیجیتال، کتب موجود در این کتابخانه به صورت دیجیتال نیز ارائه شود تا دانشجویان سراسر استان بتوانند از آن بهره ببرند. وی خاطرنشان کرد: مرکز نو آوری و شکوفایی نیز در دانشگاه ایجاد شده و مرکز کارآفرینی هم در حال راه اندازی است و درباره علوم دانش بنیان نیز فعالیت 50 شرکت در دانشگاه آغاز شده که خود نوید بخش آینده ای خوب برای استان است. با توجه به بیکاری قشر جوان و دانش آموختگان، چند تفاهم نامه با اداره فنی و حرفه ای استان منعقد شده تا دانشجویان پس از دانش آموختگی در کم ترین زمان ممکن وارد عرصه کار شوند و اقدام به کار آفرینی کنند و سبب ایجاد اشتغال برای دیگر جوانان شوند. بندانی گفت: مر کز نوآوری در راستای ایجاد اشتغال برای دانشجویان فارغ التحصیل در دانشگاه ایجاد شد و ایده های نو دانشجویان پس از بررسی مورد پردازش قرار گرفت که این ایده ها در صورت داشتن شرایط لازم به شرکت تبدیل و برای بسیاری از جوانان اشتغال ایجاد می شود، بنابراین دانشجویان می توانند ایده های خود را برای ثبت و احداث شرکت به این مرکز ارائه دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.
لزوم توجه به مشکلات اجتماعی
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: فعالیت های قرآنی، دینی، مذهبی، فرهنگی، هنری، علمی و سیاسی فعالیت های دانشگاهی است که به طور سازمان یافته و قانونمند در دانشگاه های کشور اجرا می شود دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز فعالیت هایی را در این زمینه داشته است.
دکتر «فضل ا... ایرجی کجوری» ادامه داد: در این میان برخی از فعالیت های انجام شده درون سازمانی است که به طور منطقی و علمی برنامه ریزی و برگزار می شد، اما پس از سال 89 بیشتر آن به دلایل مختلف متوقف شد که جشنواره های حرکت و رویش نیز از این دسته بود اما پس از مدتی اغلب فعالیت ها دوباره آغاز و امسال با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد. وی با اشاره به این که در سال های اخیر جشنواره های برگزار شده از کمیت و کیفیت بالایی نیز برخوردار بوده است ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر دارد تا برنامه ها و فعالیت های علمی، فرهنگی، هنری و مذهبی تمرکز زدایی شود و علاوه بر تهران در دیگر استان ها نیز برگزار شود که این اقدام در سال های اخیر اجرا و بیش از 105 هزار مناسبت در سال گذشته در دانشگاه های کشور برگزار شد که در این میان دانشگاه سیستان و بلوچستان توانست اقدامات قابل قبولی را انجام دهد و این فعالیت ها نشان داد که این دانشگاه جزو دانشگاه های در حال توسعه است.  وی خاطرنشان کرد: معضلات اجتماعی یکی از چالش های بزرگ موجود در کشور است و دانشگاه ها با توجه به کانون علمی بودن باید برای رفع این مشکلات راه حل هایی ایجاد کنند بنابراین با توجه به این مهم درباره معضلات اجتماعی کشور در دانشگاه ها اقداماتی انجام شود و برنامه هایی برگزار شد که حاصل آن آشنایی قشر دانشجو با معضلات اجتماعی موجود بوده است. وی ادامه داد: با وجود این که ترویج علم، هدف اصلی دانشگاه هاست اما دانشگاه های نسل سوم تبدیل به دانشگاه های کار آفرین شده است و دانشجویان در مراکز خدماتی و صنعتی، دوره های کارآموزی خود را سپری کرده و حتی پس از فارغ التحصیلی برخی در همین مکان ها مشغول به کار می شوند اما باز هم به دنبال راه حل برای این معضل هستیم. ایرجی اظهار کرد: بیش از 200 تشکل اسلامی، 5 هزار انجمن علمی و 32 اتحادیه این انجمن ها به همراه 3 هزار و 500 کانون دانشجویی در کشور فعال است علاوه بر این کانون ها حدود 8 هزار نشریه دانشجویی مجوز فعالیت گرفته است و از این تعداد نزدیک به پنج هزار نشریه فعالیت دارد.