غبارروبی مساجد ؛خانه تکانی دل

5 هزار مسجد غبارروبی می شود

ذوالفقاری- غبارروبی مساجد و خانه تکانی دل ها، آغازی برای استقبال از ماه مهمانی خداست، ماهی که مردم در دهه آخر شعبان با پاک کردن دل، خانه و مسجد به سراغ آن می روند، چرا که با فرا رسیدن روزهای مهمانی خدا، با مشارکت مردمی برای مراسم عبادی این ماه نورانی، مساجد آماده تر می شود.
غبارروبی از خانه خدا در آستانه ماه مهمانی او سنت نیکویی است که به واسطه آن مردم به مساجد می آیند تا بار دیگر غبار از دل و جان خود نیز بزدایند و برای مهمانی دوست مزین و آماده شوند. این دهه به نظافت فرش ها، پاک کردن شیشه پنجره ها، غبارزدایی از طاقچه ها و عطرافشانی فضای مساجد خلاصه نمی شود، بلکه آن چه در این سنت نیکو جریان دارد عطوفت و مهربانی است و می تواند مردم را برای حضور پرشور و تقویت همدلی و همراهی آنان با یکدیگر در این مکان مقدس به ویژه در ماه مبارک رمضان آماده تر کند.
در همین راستا این روزها گروه های مختلف مردم و به ویژه جوانان با به دست گرفتن جارو، فرش ‌های مساجد و اماکن مذهبی را تمیز و با عطرافشانی، فضای خانه خدا را برای حضور پرشورتر مردم در عبادت‌ های ماه مبارک آماده می ‌کنند، آن ها همزمان با فرارسیدن ماه مهمانی خدا علاوه بر غبارروبی مساجد خود را نیز برای استقبال از این ماه مبارک آماده می کنند تا با تزکیه نفس، بهترین توشه را از این ماه آسمانی به دست آورند و در پیشگاه خداوند باری تعالی سرافراز باشند.
دهه نکوهداشت مساجد
مدیرکل تبلیغات اسلامی در این باره می گوید: خداوند در آیاتی از قرآن تطهیر مساجد را به مومنان سفارش کرده است که این امر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان سنتی حسنه اجرا می شود، در همین راستا از آغاز دهه سوم شعبان که به عنوان دهه غبارروبی مساجد نام گذاری شده است برنامه هایی در مساجد استان برگزار می شود.
حجت الاسلام «عیسی بزمانی» می افزاید: هرسال در روزهای پایانی ماه شعبان و با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان مساجد استان با مشارکت مردم و به همت نمازگزاران، هیئت امنای مساجد و هیئات مذهبی غبارروبی و عطرافشانی و برای ماه مهمانی خدا آماده می شود که امسال نیز همزمان با این دهه مسجد حضرت ابوالفضل (ع) و یک مسجد محوری از برادران اهل سنت به صورت نمادین در مرکز استان غبارروبی و فضای مساجد با گلاب عطرافشانی شد، در دیگر شهرستان ها هم مساجدی برای این امر مشخص شده است.
وی تصریح می کند: از نگاه ائمه معصوم (ع) مسجد، نورانی ترین پایگاه بندگان صالح خداست از این رو، توجه به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی مساجد از هر مکانی شایسته تر است و با توجه به این که ماه مبارک رمضان نیز ماه اوج حضور فعال‌ مردم در خانه خداست باید این فضای مقدس از هر آلودگی پاک شود.
وی ادامه می دهد: با توجه به این که سال های گذشته همزمان با دهه نکوهداشت مساجد، غبارروبی و عطرافشانی این مکان مقدس در همه نقاط استان انجام شد، این فرهنگ در میان مردم جایگاه خود را پیدا کرده و آن ها هر سال به صورت خودجوش در دهه پایانی شعبان در مساجد حضور پیدا می کنند و در این کار مشارکت دارند.
وی اظهار می کند: امسال هم از ابتدای دهه کرامت حضور مردم برای غبارروبی مساجد بسیار پررنگ بوده و همچنان آن ها برای انجام این سنت حسنه در مساجد حاضر می شوند و خانه دوست را برای مراسم و عبادت های ماه رمضان آماده می کنند.
غبارروبی 5 هزار مسجد
به گفته وی تا روز آغازین ماه مبارک رمضان 5 هزار مسجد با مشارکت مردم، نمازگزاران و هیئات مذهبی غبارروبی و برای ماه مبارک رمضان آماده می شود بنابراین مردم با عطرافشانی و غبارروبی مساجد به استقبال ضیافت الهی می روند.
وی با اشاره به اهداف طرح نکوهداشت مساجد بیان می کند: زمینه سازی حرکت هماهنگ تر و جریان ساز و کسب آمادگی برای پذیرایی در این مکان مقدس از روزه داران از مهم ترین اهداف اجرای این طرح است، از طرفی آموزه های دینی نسبت به تطهیر مساجد و فضاسازی آن برای نمازگزاران عنایت خاصی دارد و آیاتی نیز به تکریم و عمران مساجد تاکید دارد.  
وی تصریح می کند: فضایی که در آن نماز اقامه می شود و محل عبادت است باید مطهر باشد که تجربه های سال های گذشته در دهه غبارروبی مساجد در استان برای استقبال از ضیافت ا... نشان می دهد حضور گروه های مردمی و تشکل های دینی به ویژه نوجوانان و جوانان در این عرصه پررنگ است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی تاکید می کند: آنچه در این میان اهمیت دارد این است که سنت نیکوی غبارروبی مساجد در پیشواز فرارسیدن ماه پرنور رمضان پرشورتر از همیشه با حضور گرم مردمی جریان دارد، جریانی از مهربانی که در ماه مهمانی خدا به بندگان رسم مهرورزی می آموزد.
وی در ادامه از اعزام مبلغان بومی و غیربومی به مناطق مختلف استان همزمان با ماه رمضان خبر می دهد و اظهار می کند: در آستانه ماه مهمانی خدا تعدادی از مبلغان استان و دیگر نقاط کشور از مبادی مختلف از جمله اداره کل تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه با هدف برپایی نماز جماعت، پاسخگویی به سوالات دینی و مسائل روز مردم و جذب آن ها به مساجد، تبلیغ فرهنگ وقف، ترویج سیره و زندگی اسلامی به مناطقی که نیازمند تبلیغ هستند اعزام می شوند.
وی تصریح می کند: با توجه به این که روحانیان در مسائل دینی نقش آفرین هستند، ماه مبارک امسال نیز از حضور آن ها در مناطق مختلف استان بهره مند می شویم و از رهنمودهای آن ها استفاده می کنیم.
همایش طلایه داران
وی می افزاید: جمعه هفته جاری همزمان با شب اول ماه مبارک رمضان همایش طلایه داران تبلیغ با حضور مبلغان بومی و اعزامی از دیگر استان ها برگزار می شود و هدایت های تبلیغی با توجه به نیاز مردم صورت می گیرد که احکام، آداب روزه داری، موضوعات اخلاقی، نیازهای جامعه و توجه به آسیب های اجتماعی از محورهای این همایش است.
وی اظهار می کند: در ایام ماه رمضان به تفسیر قرآن کریم توجه بیشتری می شود تا نگاه مردم و به ویژه جوانان به این کتاب آسمانی افزایش پیدا کند.
وی می گوید: با توجه به این که در ماه رمضان امسال سالروز ارتحال امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد را داریم بزرگداشت این ایام با شکوه توسط مبلغان به منظور تبیین اهداف امام (ره) برگزار می شود و مبلغان به نیازهای تبلیغی مردم توجه ویژه ای خواهند داشت.
بزمانی به مردم استان توصیه می کند: که ماه مبارک که ماه توجه و تحول است به حضور در مساجد توجه بیشتری داشته باشند چرا که در این ایام در اماکن مذهبی سخنرانی هایی را خواهیم داشت و کرسی تلاوت قرآن برپا می شود که می طلبد مردم به آن توجه ویژه ای داشته باشند.
وی ادامه می دهد: یکی از راه های ارتباط با حضرت حق توجه به فقرا و محرومان است که انتظار می رود افراد غنی و کسانی که درآمد خوبی دارند با توجه به احسان و نیکوکاری در این ماه افراد کم درآمد را فراموش نکنند.
وی خاطرنشان می کند: همزمان با ماه مبارک رمضان، علاوه بر اعزام روحانیان به بقاع متبرکه برای پاسخگویی به مسائل شرعی، برپایی خیمه های معرفت، برگزاری نماز جماعت و محافل انس با قرآن کریم، برگزاری کلاس احکام و پاسخگویی به پرسش های شرعی از دیگر برنامه‌های فرهنگی این اداره کل در ماه مبارک رمضان است.