هشدار

نکات امنیتی در خرید اینترنتی

خرید آنلاین کالا و خدمات از با ارزش‌ترین خدماتی است که بر روی اینترنت ارائه می‌شود. این نوع خریدها در کنار دیگر خدمات الکترونیک در بازار به ویژه پرداخت‌های الکترونیک از طریق دستگاه‌های P.O.S و خودپردازها علاوه بر صرفه‌جویی در وقت کاربران، مزایایی چون امنیت در جابجایی پول، کاهش هزینه‌های بازاریابی، صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش فرصت‌های شغلی و غیره را به  دنبال دارد. اما در عین حال کلاهبرداران فضای مجازی و سارقان با استفاده از بی اطلاع یا کم دقتی خریداران و مشتریان آن را با تهدیدات و آسیب‌هایی مواجه ساخته اند که در صورت رعایت نکات ایمنی و توجه به هشدارهای پلیسی می‌توانید از یک خرید اینترنتی لذت ببرید.
اولین پیش فرض برای حقیقی و سالم بودن خدمات‌ یک فروشگاه الکترونیک‌، این است که کالا‌های مجاز ارائه می‌کند. بنابراین فروشگاه‌ هایی که کالاهای غیر مجاز به فروش می‌رسانند‌، به احتمال بسیار بالا‌، به قصد کلاهبر‌داری به وجود آمده‌اند. صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالا‌ها وارائه ‌خدمات هستند‌، ممکن است تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته با‌شند. سعی کنید در هنگام خرید آنلاین‌، با روش‌هایی نظیر گرفتن who is  ازدامنه ‌سایت اینتر‌نتی فروشگاه‌، یا جست وجو در انجمن‌هایی که اعضای آن‌ها‌، تجربیات خرید آنلاین خود را برای اطلاع دیگر اعضا، می‌نویسند‌، از مدیر و گردانندگان فروشگاه‌، احراز هویت کنید.
در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک رهنمون می‌شوید‌، دقت کنید که حتما آدرس صفحه‌ درگاه پرداخت الکترونیکی‌، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید. در بعضی از مواقع کلاهبرداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌ها، شما را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرسی بسیار شبیه آدرس بانک اصلی دارند‌. در صورت عدم دقت خریدار و ورود اطلاعات کارت بانکی خود شامل شماره ‌کارت‌، رمز عبور‌، cvv2 و تاریخ انقضای کارت‌، این ‌اطلاعات را در سیستم خود ثبت کرده و عملا امکان هر گونه اقدامی را با حساب و موجودی قربانی دارند.
سیستم پرداخت الکترونیکی همه بانک‌ها از ssl وروش‌های مطمئن رمز نگاری استفاده می‌کند دقت کنید که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک نماد یک قفل یا عبارت https درج شده باشد. در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد به سرقت بردن اطلاعات کارت بانکی شما را دارد‌.
منبع:  پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا