استاندار: محروم بودن از برنامه، استان را محروم کرده است

ریگی- 120 هزار میلیارد ریال پروژه طی 4 سال گذشته با تکیه بر منابع مالی پایدار در استان اجرا شده است. به گزارش«سیستان و بلوچستان»، استاندار در همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که با حضور قائم مقام وزیر کشور، مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران، مشاوران استانداری های سراسر کشور در امور ایثارگران، معاونان استاندار، برخی از سران نیروهای نظامی و انتظامی و مدیران ارشد استان روز گذشته در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد گفت: با وجود این که سیستان و بلوچستان بزرگترین استان کشور به لحاظ وسعت است اما هنوز ظرفیت آن بر برنامه ریزان کشور ناشناخته مانده است. «علی اوسط هاشمی» افزود: آن چه این استان را در ردیف استان های محروم قرار داده است تنها محروم بودن از برنامه است زیرا تاکنون به درستی از امکانات و ظرفیت های آن استفاده نشده است، اما امروز به سمتی در حرکت هستیم که ظرفیت ها را معرفی و به دنبال توسعه استان هستیم. وی خاطرنشان کرد: امروز با تکیه بر آگاهی مردم و جلب نظر مقام معظم رهبری و راهنمایی های ایشان توانسته ایم با تکیه بر نیروهای امنیتی و آگاهی مردم، امنیت را به این استان برگردانیم. امروز عدالت اجتماعی از 25 درصد در سال 60 به 76 درصد در سال های اخیر رسیده است. همچنین توسعه راه آهن در منطقه نیز رو به رشد بوده و دولت کارهای خوبی در این استان انجام داده است. وی گفت: 120 هزار میلیارد ریال پروژه در استان در حال اجراست و همه زمینه ها برای نقش ملی دادن به این استان و مردم آن در راستای توسعه آماده است و این به برکت خون شهدا و عنایت ویژه حق تعالی است. 
رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور 
قائم مقام وزیر کشور نیز در این همایش گفت: نقش ایثار و شهادت در پیروزی انقلاب نقشی بی بدیل است زیرا در طول تاریخ انقلاب و قبل از آن کسانی حضور داشتند که در دوران پهلوی شرایط مناسبی نداشته و با پا گذاشتن در مسیر انقلاب و جهاد و ایثارگری راهی انتخاب کردند که مرجع تقلید و فقیه آن امام خمینی(ره) بوده است. «محمدحسین مقیمی» افزود: حضور نیروهای مردمی و نیروهای مسلح در کنار هم درس فراموش نشدنی به اشغال گران داده که نقش ایثارگران در این راه تعیین کننده بوده و امروز هم در جبهه مقاومت از جمله فلسطین این ایثار با روحیه جهادی دنبال می شود و همان راهی را طی می کنند که رزمندگان ما در سال های گذشته گذرانده اند. وی خاطرنشان کرد: امروز ایثارگران، جهادگران و همه کسانی که برای پیشرفت انقلاب اسلامی فعالیت می کنند و حتی آن هایی که در راه علم و فناوری تلاش کرده و الگوی خود را از بین شهدا انتخاب می کنند مانند دانشمندان هسته ای کشور هیچ گاه از دید مردم دور نخواهند شد. وی ادامه داد: دستاوردهای انقلاب بعد از پیروزی تنها به دلیل ایثارگری و فداکاری رزمندگان و خانواده شهدا بوده است و راه خارج شدن از تنگناهای اقتصادی نیز نیاز به کار گرفتن فرهنگ ایثارگری بوده که با به کارگیری مدیران جهادی و ایثارگران و با تلاش بیشتر و دور کردن خود از هرگونه ریا، خودخواهی و خودشیفتگی و تنها با روحیه صادقانه و بدون حب مقام و منت گذاشتن بر مردم سبب رشد جامعه خواهد شد. وی اضافه کرد: امروز توانستیم به رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور برسیم و این به دلیل داشتن مدیران فعال و جهادگر بوده که تورم 43 درصد را به 7 درصد رسانده اند. برای برون رفت از چالش ها نیاز به برنامه ریزی و تلاش ایثارگران داریم که تمام وجود خود را در این راه قرار دهند تا جبران عقب ماندگی ها در بخش های مختلف از جمله اقتصاد و فقر به دست آید. وی ادامه داد: گستردگی فرهنگ جهاد و روحیه ایثارگری باید در همه اقشار جامعه جا بیفتد. باید شورای فرهنگ توسعه و ایثار و شهادت در استان توسط استاندار به عنوان رئیس این شورا شکل گیرد و آحاد جامعه از جمله ایثارگران در جامعه به کار گرفته شوند زیرا می تواند با برنامه ریزی و خلاقیت، ابتکارهای خوبی را در حل مسائل اجتماعی و فرهنگی به کمک بگیرد. 
فرهنگ ایثار فراتر از همه فرهنگ هاست
 در ادامه این همایش مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران هم گفت: فرهنگ ایثار فراتر از فرهنگ ها از جمله فرهنگ سیاسی قرار داشته و متعلق به یک دولت نیست. دکتر«غلامرضا عباسی» با گلایه از مدیران برخی دستگاه ها به دلیل حضور نداشتن در چنین جلساتی افزود: مسئولان دستگاه های اجرایی باید با احترام به خون شهدا و ایثارگران در چنین همایش ها و جلساتی شرکت فعال داشته باشند و در تجهیز کتابخانه ایثار و شهادت دانشگاه سیستان و بلوچستان نقش پررنگ تری از خود نشان دهند. وی اضافه کرد: افرادی هستند که اندکی با بی مهری قرار گرفتن ناخواسته، پشت به همه اعتقادهای خود می کنند که نیاز است فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه بیشتر از گذشته مورد توجه وترویج قرار گیرد. وی ادامه داد: فرهنگ ایثار و شهادت است که توانسته برای نظام در عرصه های مختلف آبرو و عزت برقرار کند و این موضوع مرهون فداکاری های ایثارگران بوده است و نباید دچار سلیقه عمل کردن شویم زیرا نظام دچار صدمه خواهد شد. وی افزود: شهدا هیچ گاه کار را بر فریضه های الهی از جمله نماز اول وقت مقدم ندانستند و براساس همین فرهنگ ایثار و شهادت رنگ و بوی ارزشمندی به شهدا داده است که باید ما نیز در زندگی خود آن را به کار ببریم. وی بیان کرد: فرهنگ ایثار و شهادت موهبتی ارزشمند است و شکست در مقابل دشمن معنا ندارد بی گمان این فرهنگ موتور حرکت انقلاب و مقابله با تهدیدات دشمنان است و تولید و قطع وابستگی در این دوره را به همراه دارد. وی اضافه کرد: همه مدیران دستگاه های اجرایی در استان به ویژه استاندار باید در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت توجه ویژه ای داشته باشند. 
باید فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود
 رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان هم در ادامه این همایش گفت: باید فرهنگ ایثار و شهادت درجامعه امروز نهادینه شود تا در ذهن همه مردم و مسئولان جاری شده و آثار آن در جامعه دیده شود. دکتر «محمدرضا بندانی» افزود: ایثارگری نماد صبوری و استقامت است که باید تبدیل به الگویی برای همه جوانان شود. وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان مفتخر است که بیش از 2 هزار شهید، 4 هزار جانباز و 500 آزاده دارد که نقش خود را در این کشور به خوبی ایفا کردند و دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز افتخار دارد که از میان 60 شهید دانشجو، 50 شهید آن از این دانشگاه بوده و تنها نهادی است که بیشترین ایثارگر را در خود جای داده است. شایان ذکر است در پایان این همایش از کتاب فرهنگ «اعلای شهدا» رونمایی شد  و از چند خانواده شهید با اهدای لوح تقدیر به عمل آمده است، همچنین پیام وزیر کشور در این همایش توسط مشاور وی در امور ایثارگران قرائت شد.