گردشگری

آمادگی ایرانشهر برای میزبانی نوروز
مرادبیکی- ایرانشهر به عنوان یکی از شهرستان های استان با وجود پیشینه تاریخی بالا، داشتن ابنیه شاخص در سال جدید برای پذیرش گردشگران داخلی و خارجی آمادگی کامل دارد و با همه ظرفیت ها و امکاناتش به استقبال نوروز می رود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر گفت: این شهرستان با توجه به قدمت و پیشینه تاریخی، شاهراه بودن در مسیر جاده ترانزیتی چابهار و وجود قلاع ناصری، بمپور، ابتر، علیخان، قلعه سیه تپه، بیت مقام معظم رهبری (موزه قرآن و عترت)، مقبره سیدمهدی، ساختمان بهداری قدیم، منزل یزدانشناس، حمام های قدیمی بمپور، آبگرم بزمان، مناطق حفاظت شده کوه خضر بزمان، اسپیدژ، سایت‌های پیش از تاریخی دامن، بزمان و بمپور که هر کدام عرصه پیشتازان تاریخی بوده و گذر عمری طولانی را بر خود دیده اند با ایجاد رفاه لازم در این ابنیه تاریخی برای حضور مسافران، هرسال در ایام نوروز شاهد حضور تعداد زیادی از بازدیدکنندگان از گوشه و کنار کشور است که طبق آمار سال های گذشته، از میان این آثار باستانی، قلعه ناصری، بیت مقام معظم رهبری، قلعه بمپور، آبگرم بزمان بیشترین آمار بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. 
«عبدالحمید خدایاری» با اشاره به مرمت چند اثر تاریخی در این شهرستان افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هر سال باتوجه به بودجه مشخص شده به هر شهرستان اقدام به مرمت و بازسازی برخی از ابنیه های باستانی و در معرض خطر می کند که از این میان، سهم ایرانشهر باتوجه به تعدد ابنیه باستانی و نیاز آن ها به مرمت، بازسازی دو فاز از قلعه ایرانشهر (سربازخانه)، قلعه بمپور، آبگرم بزمان و خانه یزدان شناس(کاهگل پشت بام)، بوده که عملیات بهسازی برخی به اتمام رسیده است و تعدادی نیز تا پایان سال برای بازدید گردشگران در ایام نوروز به بهره برداری می رسد. 
وی با بیان این که چند منطقه و روستا در این شهرستان هدف گردشگری است ادامه داد: با توجه به میزبانی سیستان و بلوچستان در سال آینده از گردشگران کشور پرداختن به ظرفیت های فراوان روستایی با ویژگی های منحصر به فردش یکی از مهم ترین ضروریات محسوب می شود.
وی اضافه کرد: روستاهای ایرانشهر و به ویژه روستاهای سرسبز حاشیه جاده این شهرستان با بافت بسیار زیبا و چشم اندازهای طبیعی فراوانش می تواند چشم هر بیننده ای را به خود جذب کند. این مناطق باتوجه به بارندگی های اخیر در ایرانشهر و تامین منابع آبی و آبگیری سدهای شهرستان چشم انداز زیبایی را ایجاد کرده و در انتظار مهمانان نوروزی است.
خدایاری خاطرنشان کرد: از روستاهای مهم ایرانشهر که با توجه به ویژگی های تاریخی، محیط زیستی، صنایع دستی و بافت سنتی از سوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای میزبانی از گردشگران انتخاب شده اند می توان به روستای بلوچکان، کچ(کوچ)، کورین، کجکوش، قاسم آباد بمپور اشاره کرد. این روستاها با داشتن آب و هوایی مطبوع، قرارگرفتن در حاشیه رودخانه دامن و بمپور، محیطی پاک و تمیز و بافتی سنتی در برنامه ریزی هایی از سوی اداره میراث فرهنگی برای معرفی هر چه بیشتر و بهتر به مردم به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب شده است که سعی داریم با افزودن بر تعداد این روستاها سبب افزایش در تعداد اقامتگاه های بوم‌گردی منطقه شویم.
وی درباره حضور گردشگران و مسافران در این شهرستان گفت: با توجه به این که ایرانشهر در مرکز جغرافیایی استان قرار گرفته بنابراین در همه فصول سال شاهد حضور مهمانان داخلی و خارجی است، زیرا مسافرانی که قصد سفر به چابهار دارند باید از این مسیر عبور کنند که با دیدن زیبایی های ایرانشهر، این مسافران، ساعاتی و گاهی یک شب را در این شهر سپری می کنند.به گفته رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر، روستای قاسم آباد بمپور قطب سوزن دوزی کشور و مهد هنر و گهواره ای برای پرورش هنرمندان بی مثال سوزن دوزی همچون مرحوم مهتاب نوروزی، ناز بانو کلکلی و زینب نوروزی به عنوان متبحرترین سوزن دوزان نامی منطقه و فعالان این عرصه و زادگاهی برای ادامه دهندگان راه آن هاست. علاوه بر آن بمپور زادگاه و مامن استادانی چون شیرمحمد اسپندار است که با نوای ساز خود زیبایی را به رخ همگان می کشند.
 
 
مستندسازی از زیبایی های ایرانشهر
خدایاری گفت: در همه ماه های سال گروه های مستندساز صدا و سیما برای به تصویر کشیدن زیبایی هایی که سرما و گرما را نمی شناسد پا به این شهرستان می گذارند. در ایرانشهر علاوه بر قلعه سر به فلک کشیده بمپور ظرفیت های دیگری هم از جمله منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع کوه خضر بزمان، آب گرم بزمان و اسپیدژ وجود دارد که با دارا بودن غنای فرهنگی پذیرای مهمانان است. 
وی بیان کرد: ادارات شهرستان با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  اقدام به برنامه ریزی های زیادی برای رفاه حال گردشگران و مسافران نوروزی و استفاده هر چه بیشتر آن ها از امکانات منطقه همکاری دارند که از جمله این برنامه ها می توان به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و برگزاری نمایشگاه ها اشاره کرد.
وی ادامه داد: ستاد سفر این شهرستان برای اسکان مسافران در هر سه بخش مرکزی، بمپور و بزمان مکان هایی را در نظر گرفته و همه هتل ها و مهمان پذیر ها در آماده باش کامل برای پذیرایی هرچه بهتر از مهمانان قرار دارند و در راستای تحقق شعار سال 1396 مبنی بر سیستان و بلوچستان مقصد گردشگری ایرانیان، ستاد سفر برای معرفی فرهنگ بومی منطقه و با توجه به تقاضا برای خانه های بوم گردی، به معرفی تعدادی خانه بوم گردی، احداث کپرها و سیاه چادرها در مبادی های ورودی (بم، نیکشهر، سرباز، خاش)، روستاهای هدف گردشگری و شهر را در برنامه های ایام نوروز خود اقدام کرده است.خدایاری افزود: ستاد سفر در برنامه های مصوب خود برنامه فرهنگی زیادی شامل برگزاری جشن ها، نمایش ها، موسیقی سنتی و پاپ را با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری و میراث فرهنگی در برنامه خود قرار داده است. اکیپ های آماده هلال احمر با نصب چادرهای راهنما، نمازخانه و چادر کودک راهنمای گردشگران در ورودی های شهر برای خدمات رسانی و خوش آمد گویی به مهمانان نوروزی هستند. 
وی با اشاره به اقامت گاه های بوم گردی گفت: در بخش مرکزی و دهستان دامن و ابتر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعداد زیادی از اقامتگاه بوم گردی را آماده خدمات رسانی به مسافران کرده است و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، جشنواره های غذا، اجرای موسیقی سنتی و برگزاری تورهای تفریحی و آموزشی نیز در برنامه های بعدی قرار دارد.