اخبار

سفرعبدا...عبدا...به چابهار

جهانتیغی -  منطقه چابهار و بندر شهید بهشتی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری افغانستان است.  به گزارش خبرنگار اعزامی ما از چابهار، رئیس هیئت اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان که به چابهار سفر کرده است، در دیدار با اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد چابهار، جمعی ازمسئولان استان، مدیران کل و فرمانداران جنوب استان گفت: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران تأکید فراوانی بر افزایش مناسبات دو کشور و حمایت از افغانستان داشته اند زیرا ایران در تمام شرایط هم پیمان افغانستان بوده و سهم خود راداشته است. «عبدا... عبدا...» گفت: پیشینه روابط تجاری خارجی، فرهنگی و ... خوبی بین دو کشور وجود دارد که باعث نزدیک شدن دو ملت و دو کشور به هم شده است. هیئت سیاست جمهوری افغانستان سیاست اقتصاد محور دارد و در این زمینه برنامه توسعه روابط و مناسبات با کشورهای همسایه رادردستور کار دارد و در راستای همین ارتباطات به چابهار آمده ایم.
وی بیان کرد: چابهار یکی از بزرگ ترین بندرهای ترانزیتی است که باید از ظرفیت های آن استفاده کرد. افقی که برای سرمایه گذاری در بندر چابهار و سهم آن برای کشورهای منطقه گذاشته شده بسیار مهم است که باید از آن به بهترین شکل بهره گرفت. سیستان و بلوچستان از امنیت بسیار خوبی برخوردار است و ماخواهان گسترش روابط در زمینه تجاری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... هستیم. وی عنوان کرد: طبق بازدیدهایی که ازاین بندر داشتیم چابهار ظرفیت بسیار خوبی در راستای سرمایه گذاری دارد که سرمایه گذاری در تجارت و ترانزیت با تشویق سرمایه گذاران افغانی به سرمایه گذاری در بندر چابهار و دیگر کشورها جزو برنامه های ما خواهد بود. در این منطقه شرایط برای حضور تجار فراهم شده و دیدگاه افغانستان ایجاد پل ارتباطی بین آسیای میانه، خلیج فارس و کشورهای منطقه است افق توسعه اقتصادی منطقه افغانستان از طریق چابهار بسیار روشن است و سهم گیری برای ایجاد فرصت ها در کشورهای منطقه اولویت دولت افغانستان است.وی افزود: در سفر دیروز به چابهار، استاندار سیستان و بلوچستان توضیحات خوبی در زمینه فعالیت های انجام شده در چابهار و این استان داد که از نمونه های آن می توان به خط ریل و سرمایه گذاری های کشورهای مختلف اشاره کرد. رئیس هیئت اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان گفت: با توجه به موقعیت چابهار به زودی در این منطقه حضور می‌یابیم، یکی از درخواست های مسئولان ایران از ما ارتقای روابط استانداران استان های دو کشور است که به عنوان یک دستورکار در افغانستان تحقق پیدا خواهد کرد.معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل بنادر و کشتیرانی کشور نیز در  این جلسه گفت: مهم ترین عواملی که در توسعه بندر موثر است سرعت عمل و هزینه عملیات و امنیتی است که در یک منطقه می‌تواند وجود داشته باشد. «محمد سعیدی نژاد»  افزود: بسیاری از بنادر می توانند فضای رقابتی داشته باشند که امنیت بندر چابهار برای تجار و تجارت کشورهای مختلف روشن شده است. هیئت دولت یکی از اولویت های کلی خود در منطقه را توسعه منطقه چابهار قرار داده و یکی از محورهای مهم دولت توسعه محور شرق و سواحل مکران است که بحث حمل و نقل و ترانزیت یکی از اقدامات اساسی در این زمینه است و دولت سیاست خود را برای سرمایه گذاری در توسعه بندر چابهار قرار داده است.وی گفت: امیدواریم بتوانیم با سرمایه گذاری ها توسعه ترانزیت را درمنطقه گسترش دهیم. بندر چابهار پیش از آنکه برای ایران اهمیت داشته باشد برای کشورهای واقع در دریا و محدوده در خشکی، آسیای میانه و ... نیز دارای اهمیت است.وی گفت: هندوستان توجه ویژه ای به بندر چابهار دارد یک تفاهم نامه ای برای فعالیت هندوستان طی چندهفته اخیر به امضا رسیده و در دولت هندوستان نیز تایید شده است. به زودی قرارداد فعالیت هندوستان در حوزه تجهیزات بندر شهیدبهشتی با 85 میلیون دلار به امضا خواهد رسید.اجلاس سه جانبه ای بین افغانستان، ایران و هندوستان برای توسعه مناسبات قرار است به زودی برگزار شود. وی افزود: دولت به تنهایی و بدون بخش خصوصی 400 میلیون دلار برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی پیش بینی کرده است اما بخش خصوصی نیز سرمایه گذاری خاص خود را دارد.وی اضافه کرد: یک مطالعه مشترک در 40 سال گذشته توسط مشاور برای بندر چابهار انجام شده بود و طی آن این بندر به عنوان کانونی در بین دریای عمان و خلیج فارس شناخته شده بود که متأسفانه فعالیت خاصی طی این مدت برای توسعه منطقه انجام نشده است اما در برنامه ششم توسعه نیز توجه ویژه ای به این منطقه حوزه مکران و محور شرق شده است.
کارخانه آنتیموان در سفیدآبه سیستان به بهره برداری می رسد
استاندار نیز در این جلسه گفت: طی 10 روز آینده کارخانه آنتیموان باحضور مسئولان کشوری در منطقه سفیدآبه سیستان به بهره برداری خواهد رسید. «علی اوسط هاشمی»، افزود: سیستان و بلوچستان یکی از استان های پرمعدن کشور به حساب می آید و در این استان صحبت از معادن آهن، تیتانیوم، آنتیموان و ... می شود. این استان به عنوان رنگین کمان معادن کشور شناخته می شود و دولت در دوسال اخیر اکتشاف86 هزار هکتار از اراضی آن را در دستور کار خود قرار داده است. وی اضافه کرد: ما به شهرک صنعتی، بازارچه های مرزی، مناطق ویژه آزاد اقتصادی تجاری میان ایران و افغانستان می اندیشیم و چابهار می تواند با توجه به سواحل و پتانسیل های بسیار خوبی که در این منطقه وجود دارد قطب گردشگری افغانستان باشد. دو منطقه آزاد در سیستان و بلوچستان مستقر شده، که مراحل اداری منطقه آزاد سیستان در حال انجام است و به هر شکل می توانیم با افغانستان همکاری کنیم.وی افزود: کشورهای مختلف سیاست دریامحوری را در دستور کار خود قرار داده اند که  این سیاست در ایران نیز با جدیت  پیگیری می شود. دریا فرصت خوبی برای افغانستان است و افغانستان می تواند در این منطقه حضور پیدا کندو به فعالیت بپردازد و آماده صادرات نفت، گازوئیل و مواد نفتی از بازارچه ها، پایانه ها و به صورت عمده هستیم. وی با اشاره به تالاب هامون گفت: حیف است که هامون ایام تاریکی و روزهای مرگ خود رابگذراند هامون می تواند زینت بخش مرز مشترک باشد یک سوم این دریاچه بین المللی در افغانستان و دوسوم آن در ایران است. متأسفانه باخشکی پهنه این تالاب، سلامت انسان های ساکن در منطقه مورد تهدید از سوی ریزگردها، گردوغبار و... قرار گرفته است و ما به احیای تالاب هامون به صورت مشترک با همکاری افغانستان و ایران می اندیشیم. وی بیان کرد: خواستار بازنگری افغانستان در حوزه بازارچه های مرزی هستیم زیرا این بازارچه ها می تواند در شعاع 20 کیلومتر به مرزنشینان ساکن در این منطقه نقش دهد و نقش داشتن مرزنشینان می تواند ضامن امنیت پایدار منطقه باشد.انعطاف پذیری و احیای حق و جلوگیری از قاچاق و قانون گریزی از زمینه های توسعه فعالیت های مرزنشینان است و توسعه بندرچابهار مورد توجه ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و دولت است.استاندار خواستار فراهم شدن زمینه برای کلنگ زنی احداث دومین پل میلک با حضور مسئولان کشوری به منظور توسعه مناسبات و پیوند زدن روابط دو کشور شد.


سرپرست شبکه بهداشت خاش:
23 خانه بهداشت جدید در حال ساخت است

گروه خبر- از 37 پروژه در حال احداث شبکه بهداشت و درمان خاش، 23 پروژه مربوط به ساخت خانه های بهداشت است.به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سرپرست شبکه بهداشت و درمان خاش روز گذشته با بیان این مطلب، در اولین جلسه ناظران دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شبکه های بهداشت و درمان تحت پوشش که در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان خاش برگزار شد گفت: این شبکه مفتخر به دارا بودن بالاترین آمار ساخت خانه بهداشت در استان است چرا که 23 پروژه احداثی از 66 پروژه استانی مربوط به این شهرستان است.دکتر «پرویز براهویی» با اشاره به اهتمام دولت در تکمیل هر چه سریع تر زیرساخت های بخش سلامت در راستای ارتقای خدمات مراقبتی و پیشگیرانه از ابتلا به بیماری ها، تصمیم به تکمیل پایگاه های سلامت مورد نیاز در استان را گام مهم و موثری در این زمینه دانست.معاون اجرایی مرکز بهداشت استان هم در این جلسه با تأکید بر تلاش بیشتر کارشناسان دفتر فنی در زمینه نظارت برحفظ و ارتقای کیفیت پروژه ها گفت: در یک دوره زمانی برای تجهیز یک خانه بهداشت و یا یک مرکز بهداشتی درمانی دچار مشکل بودیم، اما اکنون تمام این مراکز با همت وزارت بهداشت و توجه  دولت و اعتبارات اختصاص داده شده، در حال تعمیر، تجهیز و تکمیل است.


تیم پزشکی قلابی در چابهار دستگیر شد
گروه خبر- سه عضو تیم پزشکی قلابی که اقدام به درمان بیماران می کردند در چابهار دستگیر شدند.به گزارش پایگاه خبری پلیس، فرمانده انتظامی چابهار گفت: در پی گزارش شهروندان مبنی بر حضور یک تیم پزشکی (آقا و خانم) برای انجام فعالیت های پزشکی در یکی از حوزه های استحفاظی گروه گشت پاسگاه نوبندیان به منظور تحقیقات به محل اعزام شد و در تحقیقات اولیه مأموران مشخص شد که تعدادی وارد روستا شده و اعلام کرده اند که از مرکز بهداشت چابهار برای درمان بیماری آنفلوآنزا در مناطق محروم به این مکان آمده اند.سرهنگ «محمدرضا کاظمی»، تصریح کرد: مأموران با اعزام به منطقه، از فردی که تحت عنوان پزشک به معاینه و درمان افراد اقدام می کرد مدارک پزشکی خواستندکه وی فاقد مدارک بود. وی با اشاره به این که این فرد به همراه دو همدستش برای بررسی بیشتر به مقر پلیس منتقل شدند، تصریح کرد: این افراد در تحقیقات تخصصی به اینکه بدون داشتن مدارک نسبت به درمان بیماران اقدام می کردند اعتراف کردند و در این رابطه 13 نفر از شکات نیز شناسایی شدند.این مقام انتظامی با بیان اینکه این افراد دارای سوابق چنین کاری در یکی از شهرستان های همجوار بوده اند، خاطرنشان کرد: متهمان پس از تکمیل پرونده برای تحقیقات به مراجع قضایی معرفی شدند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:
آخرین محدوده پراکنش تمساح های پوزه کوتاه در استان شناسایی و پایش شد

گروه خبر-آخرین محدوده پراکنش تمساح های پوزه کوتاه مردابی (گاندو) به عنوان ساکنان صد میلیون ساله جنوب استان شناسایی و پایش شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست، مدیرکل این اداره گفت: این اقدام در راستای اهداف مدیریت و حفاظت از نسل گونه های تییپیک جانوری استان و ضرورت کسب اطلاع از آخرین وضعیت گونه های شاخص با همکاری دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد.«سعید محمودی»افزود: در این زمینه نخست اولویت بندی مناطق حضور این گونه جانوری صورت گرفت که منطقه حفاظت شده گاندو به عنوان اولویت اول و سایر مناطق آزاد به عنوان اولویت دوم احتمال حضور تمساح پوزه کوتاه در برنامه پایش میدانی لحاظ شد.تمامی نقاطی که در سنوات گذشته گزارشاتی دال بر حضور تمساح مردابی وجود داشت مورد بررسی قرار گرفت.وی افزود: رودخانه های فصلی سرباز، کاجو و برکه های موجود در شهرستان های سرباز، چابهار، نیکشهر و قصرقند از جمله مناطقی در استان است که احتمال حضور این گونه در آنها وجود داشت که در تمامی زیستگاه های آبی این مناطق که حدود 50 نقطه برآورد شده بود پایش صورت گرفت.وی ادامه داد: برنامه پایش امسال متفاوت با سال های گذشته ارزیابی و ثبت زیستگاه، وضعیت پراکنش گونه، روند تغییرات جمعیتی، توالی اکوسیستم و مطلوبیت شرایط زیستگاهی بر اساس وجود جمعیت های جوان و بالغ، مکان های تخم گذاری، وجود منابع غذایی، پوشش گیاهی، بافت خاک، عوامل تهدید گونه و دیگر موارد بررسی و ارزیابی کارشناسی انجام شد. محمودی تصریح کرد: تمام اقدامات یادشده در راستای سرعت بخشیدن به برنامه سرشماری تمساح از سوم تا هشتم دی ماه جاری انجام شد.منطقه حفاظت شده گاندو به عنوان اولویت نخست حضور تمساح پوزه کوتاه مردابی(تالابی) با وسعت 465 هزار هکتار در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان از شهرستان سرباز تا آب های ساحلی عمان امتداد دارد.وی افزود: این منطقه در سال 49 با نام منطقه حفاظت شده باهوکلات ثبت شد و مورد حفاظت قرار گرفت و از سال 61 این منطقه به نام محلی این گونه جانوری «گاندو» تغییر نام یافت.عمده جمعیت تمساح ها در دو رودخانه کاجو و سرباز(باهوکلات) و سد پیشین زیست می‌کنند. شایان ذکر است: به علت خشکسالی های اخیر به ویژه در تابستان بیشتر تمساح ها به برکه های عمیق تر و سد پیشین مهاجرت کردند که نهایتا پس از بارش نزولات جوی در زمستان و مساعدتر شدن شرایط سایر زیستگاه ها در مناطق دیگر نیز مشاهده می شوند.حدود یک میلیون و 500 هزار هکتار معادل 9/7 درصد از گستره 18 میلیون و 750 هزار و 200 هکتاری سیستان و بلوچستان به عنوان منطقه حفاظت شده تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد.


بیش از 2 تن مواد مخدر در سراوان کشف شد
گروه خبر - 2 تن و 307 کیلوگرم مواد مخدر در درگیری مسلحانه با قاچاقچیان در سراوان کشف شد.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرماندهی مرزبانی استان، فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان گفت: مرزداران هنگ مرزی سراوان در چند روز گذشته با داشتن اطلاعات کافی از قصد یک باند مواد مخدر برای انتقال محموله خود به داخل کشور آگاه شدند و به تشدید پوشش نوار مرزی پرداختند.سردار «رهام بخش حبیبی» افزود: ماموران پس از ساعت ها پایش منطقه سرانجام قاچاقچیان را در حال انتقال مواد مخدر از حریم ممنوعه مرزی مشاهده و آنان را متوقف کردند.سوداگران مرگ پس از دقایقی درگیری مسلحانه به دلیل ناتوانی در رویارویی با مرزداران، با برجای گذاشتن محموله مواد مخدر و استفاده از تاریکی شب به پاکستان متواری شدند که ماموران پس از پایان درگیری با توجه به تاریکی شب و تهدیدات احتمالی صحنه را پاک سازی کردند.وی افزود: توقیف سه دستگاه خودروی تویوتا و کشف و ضبط دو تن و 307 کیلوگرم مواد مخدر شامل دو تن و 224 کیلو و 800 گرم تریاک و 82 کیلو و 200 گرم هروئین و مقادیری مهمات نتیجه اقدامات مرزداران هنگ مرزی سراوان در این عملیات بود.


زابل میزبان مسابقات فیگور شرق کشور شد
ریگی-هیئت بدن سازی و پرورش اندام استان، زابل را به عنوان میزبان مسابقات فیگور شرق کشور انتخاب کرد.مسئول روابط عمومی اداره ورزش و جوانان زابل به «سیستان وبلوچستان»، گفت: مسابقات فیگور شرق کشور با حضور نمایندگان استان های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی، یزد، کرمان و منتخب سیستان و بلوچستان، بهمن ماه امسال به میزبانی این شهرستان برگزار می شود. «حامد پیرکمالی» افزود: به این منظور جلسه ای با حضور رئیس هیئت بدن سازی و پرورش اندام زابل، مسئولان ورزش و جوانان و روسای باشگاه های این شهرستان در این اداره برگزار شد.در این جلسه درباره برنامه ریزی و تقسیم کارها به منظور هر چه بهتر برگزار شدن مسابقات فیگور شرق کشور که برای اولین بار به میزبانی زابل برگزار می شود مباحثی مطرح شد و رئیس هیئت بدن سازی این شهرستان از ورزشکاران، روسای باشگاه ها و مسئولان ورزش و جوانان زابل درخواست همکاری کرد.وی اظهار کرد: جلسه کار گروه احیای امر به معرف و نهی از منکر نیز با حضور مسئولان ورزش و جوانان این شهرستان، 14 دی جاری به منظور هم اندیشی و برگزاری برنامه های مفید و اثر بخش برگزار شد.وی ادامه داد: «مسعود رز»، «خلیل بزی قربان»، «مصطفی خمر»، «حمید رضا عبادی کیا» و «حامد بولاغی» اعضای تیم دوومیدانی زابل به مربیگری «محمد خواجه»، برای شرکت در مسابقات قهرمانی دوومیدانی استان که امروز و فردا در زاهدان برگزار می شود، شرکت کردند.این مسابقات در مواد400 ،600 ،800 ، هزار و 500 و 3 هزار متر، پرش طول، پرتاب وزنه و پرش ارتفاع، در رده سنی بزرگ سالان برگزار می شود.وی تصریح کرد: سه نفر از کبدی کاران جوان زابل از سوی کادر تیم ملی کبدی بانوان کشور، به اردوی تیم ملی که از 20 دی جاری به مدت یک هفته در مشهد برگزار می شود، دعوت شدند.


معاون صنعت، معدن و تجارت خبر داد:
توسعه فعالیت‌های اکتشافی در سیستان و بلوچستان در دستور کار

گروه خبر- توسعه فعالیت های اکتشافی در استان از طریق تهیه نقشه های یک صد هزارم زمین شناسی جزو برنامه های سازمان  صنعت، معدن و تجارت است.به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معاون امور معادن و صنایع معدنی این سازمان با اشاره به دیدار با مدیر کل دفتر ارزیابی و نظارت سازمان زمین شناسی کشور درباره نحوه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در استان گفت: در این دیدار نحوه ادامه فعالیت سازمان زمین شناسی و تعیین تکلیف ادامه اکتشاف محدوده های در اختیار و همچنین انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی تبادل نظر شد.«داوود شهرکی» گفت: مقرر شد با توجه به موافقت های استان برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی، سازمان زمین شناسی نیز به همان میزان اعتبار پیش بینی کند و این مطالعات در مساحتی معادل 20 هزار کیلومتر خطی انجام گیرد.همچنین توافق شد که برنامه تهیه نقشه های یک صد هزارم زمین شناسی استان طبق برنامه تدوین شده انجام و مطالعات اکتشاف در محدوده های در اختیار نیز در دستور کار قرار گیرد.


معاون فرهنگی ورزش و جوانان خبر داد:
اهدای880 میلیون ریال کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان‌میرجاوه

گروه خبر-880 میلیون ریال کمک هزینه خرید جهیزیه به نوعروسان میرجاوه اهدا شد.معاون فرهنگی و توسعه امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان به خبرنگار ما گفت: روز گذشته طی مراسمی، به 44 نفر از جوانان این میرجاوه کمک هزینه جهیزیه به مبلغ 88 میلیون تومان اهدا شد.«علیرضا کلانتری» با بیان این که تأمین مخارج ازدواج و جهیزیه از مهم ترین دغدغه های جوانان در آستانه ازدواج است، افزود: این اقدام به همت کمیته امداد میرجاوه و در راستای کمک به جوانان تحت حمایت انجام شد.اهدای جهیزیه به زوج های نیازمند اقدام پسندیده ای است که کمیته امداد و خیران استان به منظور کمک به این جوانان در تأمین مخارج ازدواج، گام های مثبتی برداشته اند.وی اظهار کرد: در ادامه سفر به این شهرستان به همراه فرماندار میرجاوه و مسئولان کمیته امداد از مجموعه ورزشی هزار نفری شهید ریگی میرجاوه بازدید شد.مجموعه ورزشی شهید ریگی 55 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زمین چمن این مجموعه تا 10 روز آینده به بهره برداری می رسد همچنین پیست تارتان و سکوی تماشاچی نیز در فاز دوم سال آینده احداث خواهد شد.