ریگی- رونق اقتصادی و بهبود معیشت هشت تا 10 میلیون نفر از مردمی که از سطح رفاه پایین برخوردار هستند از وعده های انتخاباتی رئیس جمهور بود که عملی نشده است. به گزارش «سیستان وبلوچستان» امام جمعه زاهدان روز گذشته در خطبه های نمازجمعه این شهر با اشاره به مشخص بودن وظایف هر یک از سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه گفت: با توجه به این که وظیفه دستگاه قضایی کشور، حفظ سلامت جامعه اسلامی است بنابراین می طلبد تا جلوی خطاهای برخی افراد خاطی را بر اساس قانون گرفت و تلاش شود از حاشیه سازی این افراد جلوگیری کرد. آیت ا... «عباسعلی سلیمانی» افزود: از وظایف قوه مقننه نیز این است که علاوه بر تدوین قوانین اسلامی بر اجرای صحیح قوانین نظارت مستمر داشته باشد و قوه مجریه هم با اجرای قوانین و مصوبات مجلس به طور صحیح با هدف رونق اقتصادی و مهار رکود و تورم و ایجاد اشتغال برنامه های خود را به کار برد زیرا موضوع مهم امروز در کشور، اقتصاد و معیشت مردم و تحقق شعار امسال است.وی ادامه داد: متأسفانه عده ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با آمریکا با نگاهی عوام فریبانه این موضوع را با مذاکره حضرت علی (ع) با زبیر و همچنین مذاکره امام حسین (ع) با عمر بن سعد تشبیه می کنند که این کار کاملاً اشتباه است. مذاکره انواع و معنای گوناگون دارد. یکی از معانی مذاکره این است که رهبران و اولیای دین، کافران و دشمن را نصیحت و به دین مبین اسلام دعوت کنند.وی تصریح کرد: نوع مذاکره بزرگان دین با دشمنان از نوع مذاکره به عنوان هشدار، نصیحت و اندرز و به معنای تبلیغ دین و ابلاغ رسالت بوده و از نوع مذاکره عرف سیاسی متعارف امروز نبوده است.وی خاطرنشان کرد: چنان چه صحبت اباعبدا...الحسین(ع) با عمر بن سعد و صحبت امیرالمومنین(ع) با زبیر را با مذاکره در برجام مقایسه کرد، تردیدی نیست که تحریفی در سیره بزرگان دین اتفاق افتاده است.آیت ا... سلیمانی افزود: آن چه که از ریاست جمهور انتظار می رود تحقق بخشی از شعارهای انتخابی است که در بهبود یافتن وضع رفاهی و برداشته شدن فقر از جامعه بیان شده است.وی ادامه داد: رئیس جمهور در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری شعارهای زیادی برای عملی کردن داد که باید در زندگی روزمره مردم و بهبود وضعیت اقتصاد جامعه دیده شود اما تاکنون عملی نشده است.وی اضافه کرد: رئیس جمهور در سفر اخیر خود به خرم آباد قول از بین بردن فقر مطلق برای همیشه را داد همچنین درباره بهبود برنامه های اقتصادی کشور برای چهارسال آینده وعده بهبود وضعیت رفاهی هشت تا 10 میلیون نفر از خانوارهایی را داد که در پایین ترین سطح زندگی می کنند و برای تحقق آن برنامه سه مرحله ای مطرح کرد که برای اولین بار در کشور مفهومی برای استاندارد زندگی و تعریف سطح رفاه مردم و بهبود بخشیدن آن به سطح استاندارد دیده شد اما متأسفانه تاکنون این طرح عملی نشده است.نماینده ولی فقیه ادامه داد: معلوم نیست افزایش قیمت آهن و کمرشکن شدن اجاره بهای خانه ها و افزایش گرانی کالا ها تا کی ادامه خواهد داشت و چه زمان دولتمردان به وعده های خود مبنی بر مهار آن و بهبود وضعیت معیشت مردم و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور عمل خواهد کرد.وی همچنین در گذشت مولوی محمد یوسف حسین پور را به علما، طلاب و جامعه اهل سنت استان به ویژه مردم سراوان و گشت تسلیت گفت و پیام تسلیت مقام معظم رهبری را در پی این مصیبت از تریبون نماز جمعه به جامعه اهل سنت استان ابلاغ کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه شهرستان ها- در حالی پس از گذشت هفت ماه، 45 میلیارد تومان از محل اعتبارات پیشگیری و جبران خسارت بلای طبیعی به استان اختصاص یافت که به گفته مدیر کل بحران مجموع خسارات سال گذشته استان بیش از 690 میلیارد تومان است. از مجموع این خسارت پرداخت 98 میلیارد تومان مصوب شد که مسئولان به تخصیص 45 میلیارد تومان ابلاغ شده در نیمه دوم امسال امیدوارند. همچنین 206 میلیارد تومان نیز میزان خسارت استان در سال94 بود که جبران 11 میلیارد و 700 میلیون تومان مصوب شد اما به گفته مدیرکل بحران، مبلغی برای آن تخصیص نیافت.
به گزارش «سیستان و بلوچستان» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در شورای برنامه ریزی و توسعه گفت: 450 میلیارد ریال از محل اعتبارات ماده 10(پیشگیری از حوادث طبیعی) و ماده 12 (جبران خسارات) سال 95 این استان که تاکنون به دلیل مشکل در تامین نقدینگی پرداخت نشده بود ابلاغ شده است.«غلامرضا مالکی» ادامه داد: این میزان اعتبار در میان 166 دستگاه دولتی آسیب دیده ناشی از حوادث طبیعی سیستان و بلوچستان توزیع می شود.همچنین جمع بندی خسارات سال گذشته استان در وزارت کشور انجام شده و امید است این اعتبار در نیمه دوم امسال به این استان تخصیص یابد.
تخصیص 61 میلیارد ریال جرایم رانندگی به استان
وی اعلام کرد: بیش از 61 میلیارد ریال از محل جرایم راهنمایی و رانندگی به این استان تخصیص پیدا کرد که 70 درصد آن برای شهرها و 30 درصد دیگر نیز به دهیاری ها تعلق گرفت.وی افزود : بر اساس قانون همه پرداختی های جرایم راهنمایی و رانندگی پس از واریز به خزانه دولت به طور 100 درصد در اختیار خود استان ها قرار می گیرد.18 میلیارد ریال از اعتبارات تخصیص یافته در حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی به دهیاری های استان تعلق گرفت و 28 میلیارد ریال آن به شهرهای زابل و ایرانشهر با برخورداری از جمعیت بیش از 100 هزار نفر اختصاص یافت.وی ادامه داد: همچنین 40 درصد از اعتبارات تخصیص یافته از این محل به کلانشهر زاهدان تعلق گرفت و برای دیگر شهرستان های استان بر اساس میزان جرایم راهنمایی و رانندگی و جمعیت آن ها، بین 400 تا 700 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.وی اظهار کرد: این اعتبارات در زمینه افزایش فرهنگ عمومی در زمینه راهنمایی و رانندگی و روان سازی عبور و مرور در شهرها هزینه می شود.وی با اشاره به بخشنامه بودجه سال 97 گفت: الزامات و ضوابط بودجه سال 97 مورد بحث و تبادل نظر اعضای ستاد توسعه سیستان و بلوچستان قرار گرفت تا بخش های اصلاحی آن به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شود.وی بیان کرد: مدیران باید از سیاست های ابلاغی سازمان برنامه و بودجه با هدف توسعه استان نهایت استفاده را ببرند.بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان در سال 97 بودجه هر دستگاه بر اساس عملکرد آن پرداخت می شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ارباب افضلی- این جا آسمان از هر جای ایران زودتر روشن می شود. این جا سراوان است شهری مرزی در جنوب شرق ایران که نامش را زادگاه خورشید گذاشته اند. این جا تلالو خورشید زودتر بر تن زمین می تابد و زیبایی نخلستان ها را دوچندان می کند اما این زیبایی با ورود به شهر دوام چندانی نمی یابد و هر چه بیشتر در کوچه و خیابان های این شهر مرزی قدم می زنی مشکلات و کمبودها جای زیبایی ها را در چشم رهگذران می گیرد. ساعت 10 صبح است. از ورودی شهر، خیابان های سراوان را به سمت بازار اصلی طی می کنم تا به خیابان نبوت می رسم مانند هر جای دیگر، شلوغی اولین نشانه بازار است اما وقتی در بازار قدم می زنم متوجه می شوم این بازار به جز شلوغی ویژگی های منحصر به فرد دیگری هم دارد. ابتدای بازار مغازه هایی وجود دارد که با وسایل مختلف و زیاد چیده شده است. آن قدر تنوع اجناس در آن ها زیاد است که نمی توان تشخیص داد مربوط به کدام صنف است! از کتاب و پارچه گرفته تا وسایل خرازی و خیاطی در بیشتر این مغازه ها یافت می شود. هر چه به سمت میدان قدس که مرکز بازار است پیش می روم بر شلوغی افزوده می شود. البته آشفتگی هم به آن اضافه می شود. گویا در این جا خبری از نظم و مقررات نیست. این در حالی است که بازاریان این شهر خوشرو، خونگرم و مهربان هستند و از مشتری های خود استقبال می کنند، خصلتی که همه مردم این دیار را برمی گیرد.
کسی معترض نیست
آشفتگی در تردد گاری ها، خودروها و عابران پیاده و آشفتگی در وسایل چیده شده در پیاده رو و ساخت و ساز آشفته معابر این بازار، آزار دهنده است. به نظر می رسد سد معبر و استفاده از خیابان برای چیدن وسایل مغازه ها به موضوعی عادی و طبیعی تبدیل شده است. این جا مغازه داران و دست فروشان در کنار یکدیگر کاسبی می کنند و گویا کسی هم معترض نیست. خانم های مسن، هر یک در گوشه ای از بازار بساط خود را پهن کرده اند و به نظر می رسد که هر چه داشته برای فروش به بازار آورده است. خرما، سبزیجات، داروهای گیاهی و انواع ادویه در کنار دوغ و کشک محلی بساطی است که توسط آنان در بازار پهن شده است. به نظر می رسد بازار دست فروشان از کاسبان اصلی بازار هم گرمتر است. از استقبال مشتری ها پیداست کمتر کسی از عرضه مواد غذایی اولیه مانند سبزیجات و لبنیات بدون پوشش بهداشتی آن هم در کف پیاده روهای بازار معترض است. گرد و غبار حاصل از تردد در بازار که جای خود دارد، حتی وفور حشرات در اطراف این مواد غذایی نیز برایشان نگران کننده نیست و برخی افراد به راحتی از دست فروشان خرید می کنند.
رکود بازار
در کنار رونق کار دست فروشان یکی از مغازه داران از رکود بازار سراوان می گوید و معتقد است: اوضاع خرید و فروش در بازار مناسب نیست. چند سالی است که دخل و خرج ها با هم نمی خواند و هر چه کاسبی می کنیم جبران هزینه های مغازه و مالیات می شود. با این اوضاع اقتصادی تغییر شغل نیز امکان پذیر نیست. اجناس مغازه اش آن قدر متنوع و متفاوت است که نمی توان نام خاصی برای شغلش انتخاب کرد. وقتی از خودش می پرسم چه نامی باید برای مغازه اش انتخاب کرد می خندد و می گوید: هر چه مورد نیاز مردم باشد می فروشیم.
سد معبر طبیعی است
کمی جلوتر نوبت به مغازه های فروش لوازم خانگی می رسد. سد معبر در این قسمت از بازار از پیاده رو هم فراتر رفته و دامن خیابان را گرفته است. کثیفی خیابان و جوی آب نیز در بازار میوه و تره بار بیشتر از هر جا به چشم می خورد. رفت و آمد مشتری ها هم در این قسمت از بازار بیشتر است. در این قسمت، دست فروشان و خودروها در کنار یکدیگر انواع صیفی ها، سبزی و میوه را عرضه می کنند. این جا هم خبری از بهداشت نیست و زمین و جوی های اطراف میوه فروشان پر است از میوه های خراب و دور ریختنی که در نزدیکی گاری یا خودروی آن ها بر زمین افتاده است. یکی از مشتری ها که در حال جمع کردن میوه است درباره وضعیت بازار می گوید: بازار سراوان چندین سال است که این وضعیت را دارد. نه تنها در بازار بلکه در شهر تغییر و تحولات بسیار محدود است. سر و سامان دادن به این شهر و بازار کار آسانی نیست و تقریبا مردم این جا هم به این وضعیت عادت کرده اند شاید بهتر باشد بگوییم وضعیتی بهتر از این را ندیده اند که بخواهند ناراضی باشند. مشکلات شهری در کوچه ها و خیابان های این شهر آن قدر زیاد است که آشفتگی و وضعیت غیربهداشتی بازار در برابر آن چیزی نیست. دنیای رنگارنگ پارچه ها هم جای خود دارد. سوزن دوزی های مخصوص لباس بلوچی زنانه در کنار پارچه های زیبا کمی حال و هوای مشتری ها را عوض می کند اما زرق و برق آن فقط در ظاهر است زیرا به گفته یکی از فروشندگان پارچه، اوضاع اقتصادی سبب شده است تا پارچه ها و سوزن دوزی های بافته دست زنان بلوچ کمتر از گذشته مورد استقبال قرار گیرد. به گفته او بازار سوزن دوزی های رایانه ای رونق بیشتری دارد چرا که قیمت آن بسیار کمتر از سوزن دوزی های بافته دست است.
تلاش برای رفع مشکلات
فرماندار سراوان درباره وضعیت بازار این شهر به خبرنگار ما می گوید: متاسفانه عمده مشکلات اجتماعی موجود در سراوان ریشه در مشکلات فرهنگی دارد و رفع آن نیازمند هم افزایی مسئولان دستگاه های اجرایی و همچنین مشارکت و خواست مردم است. «دوریش نارویی» با تأکید بر ارتقای فرهنگ برای رفع مشکلات، ادامه می دهد: مشکلات موجود در بازار سراوان از جمله مشکلاتی است که در اکثر شهرهای این استان و حتی برخی شهرهای کشور نیز دیده می شود که بسیاری از آن مانند دست فروشی نتیجه شرایط اقتصادی و مشکل اشتغال است. وی با اشاره به این که مشکلات موجود از طریق فرمانداری پیگیری می شود، تصریح می کند: تاکنون نیز برنامه هایی برای رفع این مشکلات داشته ایم و به دستگاه های اجرایی ابلاغ کردیم اما هنوز نتوانستیم نتیجه مورد نظر را به دست آوریم. وی به اهمیت فرهنگ سازی در این باره اشاره می کند و می گوید: در کنار اقدام دستگاه های اجرایی برای سامان دهی وضعیت بازار، رسانه هم باید به بهبود فرهنگ زندگی شهری کمک کنند و موجب تغییر نگاه جامعه و ترغیب مردم به سمت پیشرفت شوند. وی خاطر نشان کرد: اقدام هایی برای سامان دهی مشکلات سراوان در دست اجراست اما از آن جایی که این مشکلات فراوان است سعی می کنیم مشکلات را به حداقل برسانیم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه شهرستان ها- در حالی که یک سال و نیم از افتتاح و نصب تابلوی کتابخانه تخصصی ایران شناسی دکتر ایرج افشار سیستانی در پارک ملت زابل می گذرد این کتابخانه نه کتاب دارد و نه مسئول. زمان افتتاح این کتابخانه در شورای فرهنگ عمومی زابل از این مکان به عنوان جایگاه توسعه و گسترش فرهنگ ایران و اسلام یاد شد و به شهروندان و فرهنگ دوستان نوید داده شد که با وجود این کتابخانه فرهنگ شکوفاتر می شود و میراث گذشتگان به آیندگان انتقال می یابد اما هنوز دوستداران فرهنگ و تمدن از خدمات فرهنگی و معنوی این کتابخانه بهره مند نشده اند و منتظر مساعدت مسئولان هستند.«کیخا» از فرهنگیان بازنشسته زابل می گوید: وجود این کتابخانه در پارک شهر و آن هم در کنار کانون بازنشستگان مهر فرصتی را برای مطالعه و شناخت تمدن ایران فراهم می سازد اما با تأسف باید گفت که فقط تابلوی این کتابخانه نصب شده است و حتی کتابخانه هم ندارد.شهروند دیگری هم بیان می کند: در دنیای کنونی که گردشگری و فرهنگ سازی یکی از شاخص های توسعه است و کتابخانه ایران شناسی می تواند این راه را هموارتر سازد خودش در پیچ و خم بهره وری مانده است.«شهریاری» ادامه می دهد: کانون بازنشستگان و کتابخانه ایران شناسی آن هم در پارک شهر می تواند بر غنای فرهنگی و علمی شهروندان بیفزاید که کانون بازنشستگی وجود دارد اما متأسفانه کتابخانه بدون امکانات افتتاح شده است.
کتابخانه ایران شناسی بدون استفاده است
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز زابل با ابراز نارضایتی از این نابه سامانی گفت: از سال 64 از این مکان به عنوان محل شاهنامه خوانی و شعرخوانی استفاده می شد که اکنون به دلیل اختصاص به کتابخانه ایران شناسی هیچ استفاده ای از آن نمی شود و بنای قدیمی که معماری زیبایی دارد بدون استفاده است.«عباس باقری» وجود فرهنگسرا یا محلی را که بشود در آن تمدن و پیشینه فرهنگی ایران را ترویج داد، ضروری می داند و می افزاید: این کتابخانه باید توسط مسئولان تعیین تکلیف شود چرا که وضعیت نابه سامانی دارد اما در گذشته حداقل کاربری های فرهنگی، تفریحی و رفاهی داشت.«گلزار سرگلزایی» عضو شورای اسلامی زابل هم از پیگیری و همت لازم برای استفاده از این کتابخانه سخن می گوید و این شرایط را برای شهر شایسته نمی داند.رئیس شورای اسلامی شهرستان زابل نیز از نرسیدن و نبود کتاب های کتابخانه مذکور خبر می دهد و می افزاید: کتابخانه دکتر افشارسیستانی هنوز راه اندازی نشده است و این موضوع را رسیدگی می کنیم تا به مرحله آخر برسد و مردم از آن بهره مند شوند.«مهدی سرگلزایی» مشکلات فرهنگی را یکی از دغدغه های موجود می داند و خاطرنشان می کند: برای ارتقای تمدن و فرهنگ شهر باید اهتمام بیشتری داشت که مشارکت شهروندان در این زمینه لازم و ضروری است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ذوالفقاری- فرنگی کاران استان در رقابت های قهرمانی کشور به میزبانی سیرجان موفق به کسب سه مدال شدند.رئیس هیئت کشتی استان به خبرنگار ما گفت: رقابت های قهرمانی کشتی فرنگی جوانان ایران در گروه ج روز گذشته به میزبانی سیرجان برگزار شد، تیم کشتی فرنگی استان با حضور در این مسابقات 3 نشان ارزنده به خود اختصاص داد.«عادل شاهسونپور» افزود: امید آرامی در وزن 55 کیلوگرم و سلمان کهخا پور در وزن 77 موفق به کسب مدال طلای این رقابت شدند و در ۶۰ کیلوگرم هم مصطفی گلاوی به مدال برنز دست یافت.وی ادامه داد: محمد علی کیخا و میثم توجگی در وزن 63، مصطفی طارقی در وزن 82، ابوالفضل سنچولی در 97 کیلوگرم با سرمربیگری محمد رضا سلیمانی، مربیگری عباس آرامی و سرپرستی محمود شیخی دیگر اعضای تیم کشتی فرنگی استان در این رقابت ها هستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه فرهنگ- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ کتاب شاعران ایرانشهر، برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب همزمان با مرکز استان در سه شهر زابل، چابهار و ایرانشهر و راه اندازی کتابفروشی به نام استاد آبسالان در ایرانشهر حمایت می کند. به گزارش «سیستان و بلوچستان» مشاور معاون فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه گذشته در همایش بزرگداشت زنده یاد استاد قادربخش آبسالان شاعر آیینی استان که همزمان با روز بزرگداشت حافظ، با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، امامان جمعه ایرانشهر و جمعی از شاعران ملی از جمله مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، حسین اسرافیلی و شاعران استانی در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایرانشهر برگزار شد گفت: اگر بتوانیم شاخصه ای از مردم بلوچ و شعر این قوم را در ذهنیت ایرانی ها جست وجو کنیم، به این نتیجه می رسیم روح حماسی که امروز بر شعر بلوچ غلبه دارد نشات گرفته از اصالت ایرانی این قوم است . «همایون امیرزاده وفاداری» با بیان این که زنده یاد آبسالان گنجینه ای از قوم بلوچ بود اظهار کرد: اگر به دنبال توسعه فرهنگ شعر و هنر در استان هستیم باید زندگی مفاخر از جمله این شاعر بزرگ را ملاک قرار دهیم و به نسل جوان معرفی کنیم. وی ادامه داد: وفاداری، میهن دوستی و ناموس پرستی، ویژگی بارز قوم بلوچ است به گونه ای که در شاهنامه هم از این قوم به عنوان یک قوم اصیل ایرانی به صراحت یاد شده است و شجاعت و دلاور مردی های آن ها بر هیچ یک از ایرانی ها پوشیده نیست. وی با بیان این که تلاش می کنیم از مقام مرحوم آبسالان در تهران نیز تجلیل شود تصریح کرد: تقدیر از آبسالان قدردانی از قوم بلوچ است، زیرا در میان این قوم هیچ گاه واگرایی و وطن فروشی رواج نداشته و از مرزهای ایران با جان و مال خویش محافظت کرده است. وی اظهار کرد: تجلیل از مفاخر، فقط مختص تهران نیست، به این منظور برنامه داریم در حاشیه نمایشگاه کتاب سال آینده تهران یک روز برای معرفی مفاخر سیستان و بلوچستان به ویژه زنده یاد استاد آبسالان در نظر گرفته شود.
ظرفیت های بالای فرهنگی و هنری استان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان این که سیستان وبلوچستان بزرگان زیادی در عرصه شعر و هنر دارد گفت: قادربخش آبسالان متولد سال 1319 بود که تحصیلات ابتدایی را در بمپور زادگاه خود آغاز کرد و در سال 1336 موفق به کسب مدرک دیپلم شد. «حسین مسگرانی» افزود: آبسالان، شاعر و محقق برجسته اهل سنت استان است، اما تجلیل از مفاخر استان زمانی ارزش بیشتری دارد که همچون استاد شیرمحمد اسپندار در قید حیات باشند. وی تصریح کرد: اشعار آبسالان به دو زبان فارسی و بلوچی است و مضمون ملی و مذهبی دارد، این مرحوم در بیشتر قالب های شعری طبع آزمایی کرد، اما شهرت عمده او در سرودن غزل بود. او برای زبان و ادبیات بلوچی دست به تحقیق و پژوهش زد و در این زمینه موفق بود و در اشعار خود از گل، بلبل و بهار سخن به میان آورد و با آوردن داستان های دل انگیز در اشعارش بذر محبت بلوچستان را در قلب های مردم بلوچ کاشت و عشق به سرزمین و وطن را در ضمیر آنان شعله ور ساخت. وی ادامه داد: برگزاری جشنواره های متعدد در استان نشان داده است که سیستان و بلوچستان ظرفیت فرهنگی بالایی دارد که پیش از این کمتر به آن توجه شده است. به گفته وی سیستان و بلوچستان تا توسعه فرهنگی فاصله زیادی دارد اما با پیگیری های این اداره کل توانسته ایم توجه ویژه وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر را به استان جلب کنیم. وی با تاکید بر این که استان ظرفیت فرهنگی و هنری بالایی دارد تصریح کرد: پیگیری بیمه و مستمری هنرمندان گام بزرگی برای حمایت از هنر در استان بود که با همکاری صندوق اعتباری هنر انجام شد. وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره آواها و نواها، جشنواره تئاتر استانی و دائمی شدن کنگره شعر پیامبر مهربانی در استان نشان دهنده فرهنگی بودن مردم این مرز و بوم است که در سال های گذشته اهمیت چندانی به آن داده نمی شد. شایان ذکر است: استاد آبسالان بیش از 450 سروده غزل و مثنوی به زبان بلوچی دارد و دو کتاب به نام های «آوای نخلستان و نسیم کویر» نیز از وی به چاپ رسیده است. به گزارش خبرنگار ما در این آیین از کتاب استاد آبسالان رونمایی شد، شاعران ملی، استانی و خانواده استاد آبسالان نیز تجلیل شدند و شعرخوانی شاعران استانی از دیگر برنامه های این همایش بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ظرفیت های سیستان و بلوچستان در نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کشور معرفی می شود. معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به خبرنگار ما گفت: نهمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کشور و چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی 8 تا 11 آبان ماه به میزبانی جزیره کیش برگزار می شود. «آریا نارویی» افزود: در این نمایشگاه یک پنل تخصصی مرتبط با فعالیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یک پنل تخصصی با عنوان توسعه نوار سواحل مکران ارائه می شود که 32 پروژه به عنوان فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان با مشارکت این اداره کل و شهرداری زاهدان در این نمایشگاه عرضه می شود. وی با اشاره به بعد بین المللی نمایشگاه و حضور سرمایه گذاران خارجی در آن ابراز امیدواری کرد بتوان در معرفی فرصت های استان در این نمایشگاه شاهد رویدادهای خوبی برای این خطه بود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه جامعه - پنج شنبه گذشته در عبور رهگذران از تقاطع خیابان های مصطفی خمینی و جام جم زاهدان بوی بد فاضلاب و زباله مشامشان را آزار داد. در کنار آن نیز صحنه عجیبی جلب توجه می کند. در حاشیه جوی های جمع آوری روان آب های سطحی در خیابان جام جم و نرسیده به تقاطع خیابان مصطفی خمینی، هر چند متر انباشته ای از زباله ها و گل و لای جوی های آب دیده می شود که به گفته اهالی منطقه و به تازگی توسط ماموران شهرداری لای روبی و این زباله ها و گل و لای در خیابان و در اطراف جوی ها رها شده اس! بوی آب های راکد هم در فضا متصاعد است و مشام هر رهگذری را می آزارد. در این میان بسیاری از ساکنان از لای روبی های ناتمام گلایه دارند گویا این اقدام چندین بار تکرار شده است و هر بار لای روبی این جوی ها انجام و زباله های ناشی از جمع آوری در کنار جوی های آب در حاشیه پیاده رو یا خیابان مدتی به حال خود رها شده است، به طوری که بر اثر وزش باد و ... دوباره در اطراف پراکنده شده است. لای روبی جوی های جمع آوری آب های سطحی هنگامی اثر بخش است که کامل انجام شود و همان روز زباله های ناشی از آن جمع آوری شود، نه این که مدت ها در کنار جوی و معابر بماند و بوی آن ها رهگذران و ساکنان منطقه را آزار دهد و موجب گسترش آلودگی در منطقه شود. این اقدام، مربوط به خیابان های جام جم و مصطفی خمینی نیست و در برهه های زمانی مختلف و دیگر خیابان های زاهدان هم این معضل مشاهده شده است، اما به گفته برخی از شهروندان خیابان های مرکزی شهر با این معضل ناآشنا هستند و گویا مشاهده چنین معضلاتی خاص دیگر مناطق شهر زاهدان است!
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ذوالفقاری- انسان در عصر برنز گام های بلندی برای هر چه بهتر کردن وضع زندگی اش برداشت و تولید محصول مازاد بر مصرف، سبب به وجود آمدن تجارت و تبادل تجربه و مواد اولیه در میان انسانها شد و عمیق ترین تحول را در زندگی اجتماعی به دنبال داشت از این دوره شواهدی از تجارت و داد و ستد سنگ های قیمتی مانند یشم، صدف، لاجورد، مرمر و لوازم مختلف به جا مانده است. شهر سوخته نیز با قدمت 5 هزار ساله یکی از محله های باستانی ایران است که آثار هنری زیادی از آن به دست آمده است، آثاری که شواهدی را در ارتباط با تحول تدریجی از مرحله ساده تولید غذا به شکل جوامع دارای متخصص در رشته های گوناگون ارائه می دهد. شمار زیادی از مهر و لوحه هایی با متون کهن نیز در شهر سوخته پیدا شده است به گونه ای که براساس برخی آثار مکشوفه باستانی می توان گفت که این سرزمین از گذشته های دور دارای تمدن و فرهنگی بسیار شکوفا بوده است.
بزرگترین استقرار شهرنشینی
یکی از کارشناسان میراث فرهنگی می گوید: شهر سوخته و تمدن هوشمند و خلاق آن با 5 هزار سال قدمت به عنوان بزرگترین استقرار شهرنشینی در نیمه شرق فلات ایران، نمونه ای منحصر به فرد و حکایتگر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته های دور سیستان است، شهری که با چهار میلیارد ماده فرهنگی، حفاری آن با تکنولوژی امروزی بیش از 450 سال به طول می انجامد. «مرعشی» ادامه می دهد: محوطه باستانی شهر سوخته میان جاده زاهدان به زابل قرار گرفته و با زابل در حدود 55 کیلومتر فاصله دارد این استقرار دوران شهرنشینی بر روی یکی از تراس های دلتای سیستان که از دشت های مجاور بلندتر است و در هزاره سوم قابل کشاورزی بوده قرار دارد. این سلسله تپه های کم ارتفاع در کنار کهن ترین دلتاهای رود هیرمند از مهم ترین مراکز عصر مفرغ در شرق ایران به شمار می رود که بهترین آثار باقیمانده که متعلق به هزاره های چهارم و سوم قبل از میلاد است در سمت شرقی این محوطه مشاهده می شود. وی با اشاره به اشیای پیدا شده در شهرسوخته اظهار می کند: داخل فضاهای مختلف بنا اشیایی از جنس سنگ، استخوان، فلز، چوب، سفال و گل ساخته شده است، در میان این اشیا وسایل مربوط به زندگی روزمره مانند ظروف سفالی، اشیا و ابزار پرستشی، مذهبی و آیینی مانند پیکره های انسان و جانور، فلاخن های تخم مرغی شکل، اشیا و ابزار مربوط به بازرگانی و کنترل اقتصادی مانند مهر و اثر مهر و اشیای شمارشی و سرپوش های مهر شده و دیسک های مدور و مثلث و طاس های گلی، قطعات مختلف پارچه و طناب، اشیای چوبی مانند قالب ها و شانه ها، سبدهای حصیری، مهره های گوناگون سنگی و گلی و ابزار کار فلزی بسیاری پیدا شده است.
پیکرک های گلی و سنگی
به گفته وی در میان این اشیا پیکره های گلی از جایگاه خاصی برخوردار است، این پیکره ها از گل نپخته به سرعت و با دست ساخته می شد که پیدا شدن ده ها قطعه پیکره ناتمام گویا و نشان دهنده روش ساخت آن هاست. قطعه ای گل به اندازه کمتر از حجم یک مشت متوسط در دست سازنده به سرعت با یک دست ورز داده می شد و با دست دیگر اجزای بدن انسان یا جانور شکل می گرفت. پیکره ها معمولاً دارای تزیین نبود هر چند برخی نمونه ها مزین به برخی تزیینات نیز در میان آن ها دیده می شود، برای تزیین پیکره ها از ناخن یا ابزارهای چوبی و استخوانی ظریف استفاده می شد و در چند مورد خاص و استثنایی نیز از پولک های گلی چسبان یا نوارهای پهن گلی استفاده می کردند. وی اضافه می کند: پیکره های گاو کوهاندار، خوک، سگ و گراز در میان پیکره جانوران به راحتی قابل تشخیص است اما تشخیص تعداد دیگری از آن ها به آسانی ممکن نیست و تنها از روی شکل ظاهریشان می توان تا حدودی به نوع آن ها پی برد. پیکره های انسانی هم از دو گروه مونث و مذکر تشکیل شده است، تزیینات بر روی پیکره یک زن نیز وجود دارد، پیکره های مردان بیشتر از نوع ایستاده است، دست های باز یا آویخته این مردان و عضلات برجسته آنان جالب به نظر می رسد با آن که مردان شهر سوخته در رده مردان نسبتاً کوتاه قد طبقه بندی شده اند اما پیکره های مردان، بدن هایی عضلانی و قوی را نشان می دهد. وی می افزاید: در میان اشیای پیدا شده تعداد قابل توجهی اشیا و ابزاری که از آن ها می توان به عنوان ابزار کنترل و قدرت نام برد، پیدا شده است. این گروه از اشیا را مهرهای مختلف، اثر مهر، اثر مهر و موم و طناب کشی ظروف بزرگ و درهای اتاق ها و انبارها، سرپوش های مهر شده، دیسک های مثلث و گرد محاسباتی و مانند آن تشکیل می دهد. طناب و حصیر پیدا شده در شهر سوخته نیز نشان دهنده استفاده از آن ها برای مهر کردن در انبارها یا ظروف بسیار بزرگ انباری است. آثار مهر بر روی دهانه ظروف کوچک تر با حجم های بسیار کوچک هم به صورت دیسک های گلی گرد و مهر شده دیده می شود، همه بقایای مهر و موم های پیدا شده در بناهای یادمانی توسط مهرهای سنگی و فلزی مهر شده و بیشتر اثر مهرها نشان دهنده شکل هندسی آن است.
هنر پارچه بافی و اشیای چوبی
مرعشی می گوید: هر چند میزان زیادی پارچه، حصیر و طناب در مناطق باستانی گوناگون پیدا شده است اما به لحاظ مقدار، بافت و تنوع با آن پارچه کشف شده از شهر سوخته قابل مقایسه نیست. پارچه های به دست آمده در این محوطه تاریخی جدا از قطعات پودر شده و از بین رفته، نرم و تازه به نظر می رسد و برخی از نمونه ها را می توان مانند دستمالی پیچید و باز کرد بدون آن که به شکل آن ها آسیبی وارد شود. پارچه های پیدا شده اغلب به رنگ قهوه ای سوخته و گاهی کرم است اما چند مورد پارچه دو رنگ نیز مشاهده شده است.
وی با بیان این که پیدا شدن تعداد قابل توجهی ابزار بافندگی و ریسندگی چوبی، گلی، سفالی و فلزی نشان دهنده تولید پارچه در شهر سوخته است ادامه می دهد: منشا و ریشه بیشتر طناب های موجود در شهر سوخته گیاهی بوده در حالی که پارچه ها دارای منشا گیاهی و جانوری است. به گفته وی، اشیای چوبی به اشکال مختلف در شهر سوخته دیده شده است، اشیای تزیینی، قالب کفش، جعبه ها، اشیا و ابزار کار و نیز ابزار شخصی از شاخص ترین گروه اشیای چوبی شهر سوخته است. در کاوش های سال 79 دو عدد شانه شکسته و ناقص در محل بناهای یادمانی پیدا شد که هر دو در تغییر نظر آن چه که بیشتر درباره هنر معرق بر روی چوب که ریشه های چینی داشت و قدیمی ترین نمونه های آن در دوره قاجار و یکی دو نمونه به دوران صفویه یعنی حدود 300 تا 400 سال پیش می رسید تغییراتی داد.
ظرف های رنگارنگ شهر سوخته
این کارشناس، می گوید: شهر سوخته یکی از محوطه های باستانی ایران است که مقدار تولید سفال آن به دلیل زیادی جمعیت و گستردگی بیش از حد شهرها و روستاهای آن بسیار زیاد بود. حتی امروزه به ویژه در قسمت های شرقی شهر حجم سفال های پراکنده در خرابه های آن بسیار زیاد است به طوری که در برخی از قسمت های شهر بدون پا گذاشتن بر روی توده های سفالی امکان عبور و مرور نیست. وی اظهار می کند: در نزدیکی شهر سوخته و در زمین های شرق آن نیز آثار کوره های متعدد و در خود شهر و در قسمت های شمال غربی منطقه موسوم به بناهای یادمانی نیز آثار کوره های سفالگری دیده می شود که به نظر می رسد مربوط به دوره های جدیدتر استقرار باشد.
بزرگی شهر، جمعیت زیاد، قدمت آن و تعدد روستاهای اقماری برخی از دلایل زیاد بودن سفال در این شهر قدیمی است. وی خاطرنشان می کند: سفال شهر سوخته، نخودی رنگ چرخ ساز و دارای شاموت ماسه بادی و نرمی است. سفال های ساده دارای بدنه ناهموار و تقریباً زبر است و از نظر ساختمانی جزو گروه سفال های استاندارد به شمار می رود و سفال نوع خشن یا ظریف در میان آن ها نادر است.
این سفال در مجموع دارای کیفیتی قابل قبول بوده و ظروف سفالی به شکل های مختلف و شامل لیوان، ساغر، جام، انواع کاسه ها، بشقاب ها، سینی ها، خمره های بزرگ و کوچک، کوزه ها، دیگ ها، پیاله ها، گلدان ها و دیگر اشکال است. در شهر سوخته سفال های رنگارنگ و دو رنگ تولید می شد که نمونه هایی از آن ها از قبرها به دست آمده است، سفال های چند رنگ این منطقه معمولاً خمره های شکم دار و در برخی موارد خمره های استوانه ای و لیوان ها با کف صاف و تخت است و در رنگ آن از رنگ های معدنی چون سنگ، کلوخه آهن، پودر مالاکیت، سنگ لاجورد و زغال استفاده شده است.
نگاه بی مهر مسئولان به منطقه
با وجود همه این موارد متاسفانه نگاه مسئولان اسرار آمیز شده و سر نگاه مدیران به این منطقه مظلوم مشخص نیست و باید گفت که هم شهر سوخته ناشناخته است و هم نگاهی که مسئولان به آن دارند، به همین دلیل سر آن برای افکار عمومی ناشناخته مانده است که چرا این چنین از روی بی مهری به این منطقه نگاه می کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.