گروه جامعه- ازدواج از اصلی ترین پیوندهای به شمار می رود بنابراین باید با دقت، تدبیر، آینده نگری و ... همراه باشد اما گاهی دختران و پسران با ازدواج و تشکیل خانواده می خواهند به دیگران ثابت کنند بزرگ شده اند و در این میان افرادی هم هستند که به اجبار خانواده و بدون رضایت در سنین خیلی کم پای سفره عقد می نشینند! این ازدواج ها در مقابل ازدواجی که اکثر خانواده ها زودتر از 25 سالگی به فرزندانشان اجازه تشکیل خانواده نمی دهند ازدواج زودهنگام نامیده می شود.
البته جامعه شناسان همه ازدواج های زودهنگام را اجباری نمی دانند اما معتقدند در برخی مناطق باور مردم بر این است که ازدواج دخترعمو و پسرعمو در آسمان بسته شده و این امر نیز در اکثر مواقع برای فرزندانشان قابل پذیرش است چرا که این موضوع به فرهنگی برای آن ها تبدیل شده است.
متاسفانه در برخی موارد خانواده ها به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، دختران خود را به عقد افراد پولدار در می آورند. ازدواج با کسی که سال ها با دخترشان تفاوت سنی دارد که به دلیل درک نادرست زوجین از یکدیگر آسیب های روحی و روانی زیادی را به دنبال خواهد داشت در حالی که والدین می توانند به عنوان یک حامی برای فرزندان خود از شکل گیری ازدواج های تحمیلی و اجباری جلوگیری کنند.
«فریبا» یکی از دخترانی است که در سن پایین یا همان کودکی پا به حجله مشکلات گذاشته است. ازدواج با مردی که نه به اندازه کافی او را می شناخته و نه علاقه ای به او داشته است و حاصلش داشتن کودکی 3ساله در 17 سالگی است.
وقتی به صورتش دقیق می شوم کم و بیش جای زخم های کهنه ای دیده می شود که به جای نوازش مردی 40ساله بر صورتش دیده می شود، مردی که بیش از 27سال با او فاصله سنی دارد!
رو به رویش که می نشینم سرش را پایین تر می گیرد. جای بخیه های روی سرش به راحتی دیده می شود وقتی نگاهم را می بیند دوباره چادرش را جلو می کشد. از او می خواهم برایم از سرنوشتش بگوید که با بغضی پنهان شروع به سخن گفتن می کند تا پرده از زندگی سراسر درد و رنج 4 ساله اش بردارد.
13 سال بیشتر نداشتم که خانواده ام برای این که یک نان خور از سر سفره شان کم شود با اجبار مرا به عنوان همسر دوم به عقد مردی 40 ساله درآوردند. به خاطر دارم که وقتی از مدرسه به خانه آمدم مادرم از من خواست لباسم را عوض کنم و پیش مهمان ها بروم.
در اتاق مهمان با مردی هم سن پدرم روبه رو شدم و در میان بهت و ناباوری متوجه شدم پدرم بدون نظر نظر من همه چیز را بریده و دوخته و قرار است از چند روز دیگر همسر آن مرد شوم! بعد از رفتن آن ها به پدرم اعتراض کردم و برای تحقق آرزوهایم جنگیدم اما حاصلش جز کتک خوردن نبود.
تا چشم باز کردم خودم را پای سفره عقد با مردی عیاش و معتاد دیدم که قرار بود تکیه گاهم باشد و زندگی مشترکم با وجود او رقم بخورد. محمود مرد هوس بازی بود که با وجود زن و فرزند ، زندگی و سرنوشتم را که فقط 13سال داشتم با پول خرید.
اتاقی برایم اجاره کرد. چند ماهی از ازدواجم با محمود نگذشته بود که روزی به همراه مردی دیگر برای مصرف موادمخدر به خانه آمد. جای اعتراض نبود چرا که بارها بدون توجه به من دوستانش را به خانه راه می آورد و ساعت ها با آن ها مشغول مصرف تریاک می شد.
فریبا در حالی که اشک هایش سرازیر می شود ادامه می دهد: اولین فرزندم را 4 ماهه باردار بودم که با دوستانش به خانه آمد و از من خواست از او و دوستانش پذیرایی کنم وقتی امتناع مرا برای حضور در جمع خود و دوستانش دید با مشت و لگد به جانم افتاد به گونه ای که اگر دوستانش جلویش را نگرفته بودم مرا کشته بود.
همین مشت و لگدها سبب شد فرزندم را از دست بدهم. قهر کردم و به خانه پدرم برگشتم که در آنجا با رفتار نامناسب خانواده مواجه شدم با نا امیدی پس از گذشت چند روز و بهتر شدن شرایط جسمی ام به اجبار به خانه همسرم برگشتم.
زندگی برایم به جهنم تبدیل شده بود جهنمی که در آن جرات اعتراض نداشتم چون کوچک ترین سرپیچی و اعتراض جوابی جز کتک خوردن از محمود نداشت. فرزند دومم را باردار بودم که از همسر اولش جدا شد و به دلیل این که در مغازه برادر همسرش کار می کرد با این جدایی کارش را هم از دست داد.
وی می افزاید: برای تهیه خرج خانه و موادش، خانه مان را به مرکز فروش مواد مخدر تبدیل کرد. رفتارش عوض شده بود و روز به روز بد اخلاق تر می شد و هر حرفی از طرف من مساوی با یک کتک کاری از طرف او بود. من را که بار دیگر باردار شده بودم مجبور می کرد برای خرید مواد مخدر به همراهش به خانه مواد فروش ها بروم یا همانند یه کلفت از او و دوستان عیاشش پذیرایی کنم!
فرزندم که به دنیا آمد برای چند روز کارش را تعطیل و از من مراقبت کرد اما این خوشی عمر کوتاهی داشت و هنوز به یک ماه نکشیده بود که دوباره کارش را از سرگرفت.
کودکم در خانه ای پر از دود که سرپناه مردانی عیاش و معتاد بود رشد می کرد بنابراین برای نجات آینده او تصمیم گرفتم از همسرم جدا شوم. بعد از شنیدن این حرف و ترس از دست دادنم قول داد اعتیادش را ترک کند. مدتی کارهایش را کنار گذاشت حتی در خانه مواد مصرف نمی کرد اما بعد از یکی دوماه مجدد کارهایش را از سر گرفت.
حالا و در 17سالگی که دیگر دخترهای هم سن و سالم حتی به ازدواج فکر نمی کنند می خواهم بدون هیچ چشم داشتی فقط برای نجات جان خودم و آینده فرزندم پس از تحمل 4 سال سختی از همسرم جدا شوم چرا که احساس می کنم این تنها راه حل برای خاتمه دادن به این اوضاع است.
مرگ کودکی با ازدواج زودهنگام
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی به خبرنگار ما می گوید: ازدواج های زودهنگام و با تفاوت سنی زیاد بین زوج ها شانس داشتن یک زندگی شاد و بدون تنش را از آن ها می گیرد.
«محمد نعیم محمد حسنی» می افزاید: دخترانی که زودتر از سن قانونی به اجبار خانواده ها تن به ازدواج می دهند و زودتر از هم سن و سال های خود باردار می شوند به طور طبیعی از رشد جسمی و روحی باز می مانند.
وی با بیان این که ازدواج هایی که در سنین کم اتفاق می افتد سبب می شود دختران به یک باره بدون پشت سر گذاشتن دوره کودکی و نوجوانی وارد مرحله جدیدی از زندگی شوند تصریح می کند: این چنین ازدواج هایی مانع پیشرفت در آموزش و تحصیل آن ها می شود. همچنین به دلیل نداشتن تجربه، در زندگی زناشویی با مشکلات زیادی رو به رو خواهند شد.
وی می افزاید: این باور غلط بین زوج ها جا افتاده که برای ازدواج، مادیات و رفاه دخترانشان از هر موضوعی مهم تر است اما دختران امنیت روانی، اخلاقی و محبت را بیش از هر چیزی در ازدواج مهم می دانند.وی ادامه می دهد: والدین با دیدن شرایط زندگی فرزندانشان با تصور این که آن ها به بلوغ فکری نرسیده اند در زندگی آن ها دخالت می کنند که این امر خود سبب ایجاد اختلاف های بیشتر و در اکثر مواقع طلاق زوج ها خواهد شد.
این مشاور عنوان می کند: مشکلات اقتصادی یا فرهنگ های نادرست که از قدیم در میان برخی خانواده ها جا افتاده است سبب طرح ازدواج زودهنگام دختران و پسران می شود که می توان برای رفع این مشکل فرهنگ سازی کرد. همچنین خانواده ها باید بدانند ازدواج های اجباری و زودهنگام فرزندان شان راهی برای گریز از مشکلات نیست.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه شهرستان ها- 43 درصد معضلات در حوزه قاچاق ناشی از ناکارآمدی دستگاه های اجرایی استان است.به گزارش «سیستان و بلوچستان» معاون امنیتی انتظامی استاندار، روز گذشته در جلسه کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: اداره ها و دستگاه های مختلف باید بخش های نظارتی خود را در موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز تقویت کنند.«علی اصغر میرشکاری» با بیان این که 43 درصد معضلات در زمینه قاچاق کالا و ارز ناشی از ناکارآمدی دستگاه های اجرایی است، افزود: این ناکارآمدی به این معناست که یا مدیر، تدبیر لازم برای رفع معضلات را ندارد یا این که کارش را به موقع انجام نمی دهد. از طرفی ممکن است سیستم بازرسی و نظارتی دستگاه های اجرایی مربوطه کار خود را به خوبی انجام ندهد که همه این ها خلا و اشکال به شمار می رود.مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی سال های گذشته در کشور به طور جدی دنبال شده که دولت یازدهم هم به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری به این موضوع توجه داشته است.وی با بیان این که طی سال های گذشته هر زمان درباره مشکلات و بیماری های مشترک بین انسان و دام موضوعی مطرح شده نگاه ها به سمت این استان بوده است، ادامه داد: خوشبختانه با ساماندهی انجام شده در این زمینه این استان مشکل خاصی ندارد و طبق رصد دامپزشکی استان بهترین شرایط را دارد.وی با اشاره به این که مسئولان مخالف فعالیت های تجاری مردم نیستند، گفت: قانون مداری را باید سرلوحه کار خود قرار داد و با افرادی که قانون را دور می زنند مبارزه کرد. باید بر روند مبادلات کالا در چابهار نظارت کرد همچنین مردم باید بدانند به بهانه تجارت نمی توانند به سمت قاچاق کالا بروند. بنابراین نظارت بر روند واردات و صادرات از معابر مرزی باید مورد توجه قرار گیرد چرا که بازارچه های مرزی برای استان منافع بیشتری دارد.
افزایش 42 درصدی قاچاق سوخت
دبیر کمیسیون شورای هماهنگی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این جلسه گفت: در سال 92 برای اولین بار قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب هیئت دولت و مجلس شورای اسلامی رسید و برای اجرا ابلاغ شد.«محمدشریف خالقی» افزود: تاکنون بیش از 90 درصد آیین نامه های داخلی برای اجرا آماده شده که مهم ترین آن ها مربوط به سامانه تجارت با 7 زیرسامانه است.وی با بیان این که 21 دستگاه که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همکاری دارند مشمول این آیین نامه هستند، تصریح کرد: با وجود این آیین نامه ها هم افزایی جدی در بین دستگاه ها برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور ایجاد خواهد شد.وی درباره آخرین وضعیت قاچاق کالا و ارز استان گفت: کشفیات سوخت در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 42 درصد افزایش داشته است که بیشترین آمار آن نیز مربوط به کشف محموله ای است.در سه ماه اول سال گذشته یک میلیون و 882 هزار و 768 لیتر سوخت کشف شد که امسال این رقم به 2 میلیون و 674 هزار و49 لیتر رسید.
افزایش 48 درصدی قاچاق برنج
وی با بیان این که در زمینه قاچاق برنج به عنوان یک کالای هدف، 48 درصد افزایش کشفیات وجود دارد خاطر نشان کرد: درباره چای 6 درصد کاهش کشفیات داشته ایم که در این مورد تغییر محسوسی ایجاد نشده است.وی با اشاره به این که واردات شتر از ابتدای خردادماه آغاز شد، افزود: میزان واردات شتر تا 9 تیرماه 451 نفر بود که اگر واردات به طور رسمی انجام نمی شد با توجه به نیاز استان، قاچاق شتر حتمی بود.متأسفانه استان های همجوار و استان های عمق کشور اهمیتی به دام قاچاق نمی دهند و هر دامی که آن جا باشد بدون تشخیص قاچاق بودن یا نبودن آن، مجوز کشتارگاه داده می شود.وی ادامه داد: برای کاهش قاچاق دام باید به استان های همجوار بسپاریم دامی را که وارد کشتارگاه می شود با مجوز دامپزشکی بپذیرند.وی با بیان این که قاچاق لوازم آرایشی بهداشتی در استان تغییر رویه داده و به قاچاق چمدانی تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه قاچاق لوازم آرایشی رشد 47 درصدی وجود دارد به همین دلیل تجارت چمدانی را باید از منطقه آزاد کنترل کرد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه شهرستان ها- با وزش بادهای 120روزه و شدت گرفتن ریزگردها در منطقه سیستان تیم خبری روزنامه سیستان و بلوچستان برای بررسی مشکلات مردم به این منطقه اعزام شد و با ساکنان مناطق مختلف سیستان به گفت و گو پرداختند.به گزارش خبرنگار ما براساس گفته برخی مردم سیستان، روستای محمد شاه کرم یکی از محل های بحرانی در هنگام وزش بادهای 120 روزه است که بر این اساس تیم اعزامی در این روستا حاضر و از نزدیک شرایط نا بسامان روستای محمدشاه کرم را مورد برسی قرار داد.
مرگ سیستان ناشی از بی تدبیری مدیران
یکی از ساکنان روستای محمدشاه کرم در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: سال ها در روستا زندگی می کردم اما چندی پیش طرحی اجرا کردند و بر اساس آن ما را از روستا به این مکان انتقال دادند که پس از ساکن شدن متوجه شدیم این مکان جدید یعنی روستای محمد شاه کرم در مسیر کانون ریزگرد ها قرار دارد.«رضا مرادقلی» می افزاید: متاسفانه دولتمردان بدون برنامه اقدام به تخریب 20 روستا و انتقال ساکنان آن به این روستا کردند که با این اقدام نه تنها مزارع و منازل روستاییان تخریب شد بلکه در مسیر حرکت ریزگردها اسکان یافتند!وی بیان می کند: ساکنان محمدشاه کرم، دیگر توان تحمل این سختی ها را ندارند و از دولتمردان می خواهند که اجازه دهند به روستا های خود برگردند و مجدد به کشاورزی بپردازند چرا که نه تنها در این مکان شغلی برای مردم نیست بلکه به دلیل قرار گرفتن در مسیر حرکت ریزگرد ها امنیت جانی نیز از مردم سلب شده است.یکی دیگر از افراد ساکن در این روستا می گوید: سال ها در روستا زندگی کرده ایم و به کشاورزی پرداختیم اما هیچ مشکلی برای مردم به وجود نیامد اما امروز طی حرکتی بی دلیل، مردم 20 روستا از محل زندگی شان خارج و در مسیر ریزگرد ها اسکان داده شدند شاید برای این بود که نقش مانع برای ریزگرد ها را ایفا کنیم. "عبدا... کوهکن" می افزاید: روستای محمد شاه کرم نه تنها در مسیر بلکه در کانون ایجاد ریزگردها واقع شده است و مردم این مکان هر روز با مرگ دست و پنجه نرم می کنند علاوه بر آن اغلب جوانان منطقه را ترک کرده و به شهرهای زابل یا زاهدان رفته اند. اندک افراد مانده در روستا نیز به دلیل شدت ریزگرد ها کاری جز ماندن در خانه ها ندارند.یکی دیگر از ساکنان می گوید: منطقه بی بی دوست و زمین های منابع طبیعی، کانون اصلی ریزگردها است و می توان با کاشت درخت در این مراتع مانع از وجود ریزگرد ها شد اما متاسفانه منابع طبیعی در این باره اقدامی انجام نمی دهد.« شهرکی» می افزاید: اگر دولت اعتبار و منابع کافی برای احیای این مراتع ندارد به ساکنان منطقه اجازه دهد تا خود وارد عمل شوند و منابع طبیعی فقط آب لازم برای درختان را فراهم کند چرا که با این کار نه تنها جلوی فرسایش خاک و ایجاد ریزگرد ها گرفته می شود بلکه به سلامت کمک می شود.
جنگل های منابع طبیعی کانون ریزگردهای سیستان
دهیار محمدشاه کرم در این بازدید تیم خبری «سیستان و بلوچستان» به خبرنگار ما می گوید: این روستا از گرد هم آمدن 20 روستا تشکیل شده است در حالی که اگر این اقدام رخ نمی داد ساکنان روستاها در محل زندگی خود به کشاورزی می پرداختند و علاوه بر کشت و کار در 20 نقطه سیستان مشکلات امروز برای آنان به وجود نمی آمد.«عیسی بختیاری» می افزاید: ریزگرد های سیستان از منطقه بی بی دوست آغاز می شود و با عبور از زمین های منابع طبیعی شدت می گیرد اما این شدت به نوعی در روستای محمدشاه کرم دفن می شود و از این رو باید گفت ساکنان روستا به سدی برای پیشگیری از ریزگردها تبدیل شده اند.وی عنوان می کند: این روستا بحرانی ترین منطقه سیستان در هنگام وزش بادهای 120 روزه است و می توان از آن به عنوان یکی از بحرانی ترین کانون های سیستان نام برد که مناطق زهک، چاه نیمه ها، روستاهای امیرنظام و سد کوهک، نیز از این منطقه تهدید می شود بنابراین بهتر است از مسیر بی بی دوست تا زمین های خصوصی مجاور روستای محمدشاه کرم و زمین های منابع طبیعی احیا شود بنابراین با توجه به شرایط بحرانی موجود می طلبد که دولت برای اخذ این زمین های خصوصی حتی به اجبار اقدام و پس از بررسی قیمت کارشناسی این مبلغ به مالکان پرداخت شود چرا که دولت می تواند این اقدام را انجام دهد.بختیاری خاطرنشان می کند: اقدام دومی که می توان برای نجات جان ساکنان این روستا انجام داد، آن است که دولت اجازه دهد مردم به نوار مرزی و روستاهای خود بازگردند و به کشاورزی بپردازند یا حتی به صورت فصلی در ایام زمستان در این منطقه حضور پیدا کنند یا این که جنگل های خشک شده منابع طبیعی و مراتع کنار دست آن ها که خصوصی است و عده ای با روابط و ضوابط آن ها را خریداری کرده اند با کاشت درخت احیا شود.
روستاییان به دنبال مراتع منابع طبیعی هستند
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زابل در این باره به خبرنگار ما می گوید: محدوده ای که توسط دهیار و ساکنان روستای محمد شاه کرم از آن نام برده شده است مربوط به منطقه نیاتک است و منابع طبیعی از سال 56 برای احیای این مناطق برنامه های متعددی را اجرا کرده و در این مدت علاوه بر کشت گیاهان، برای تثبیت شن های روان مالچ پاشی نیز انجام داده است.«فرقانی» می افزاید: احیای این مراتع با سختی های بسیاری رو به روست به گونه ای که حتی در برخی از مناطق، آب رسانی به گیاهان با سطل انجام شد اما روستاییان با هدف به دست آوردن این مراتع خود اقدام به تخریب و حتی از ریشه کندن درخت ها کردند که این اقدام ها فرسایش خاک و شدت ریزگردها را در پی داشته است و باید از افرادی که ادعا کرده اند منابع طبیعی اقدامی انجام نداده است پرسید آنان تا چه حد در احیای این مناطق همکاری و تعامل داشته اند؟وی با اشاره به این که در احیای این مراتع شدت خشکسالی نیز خود سبب شد تا گیاهان از بین برود و حرکت در مسیر احیای این مناطق به کندی باشد، بیان می کند: دولت به تنهایی نمی تواند برای احیای مراتع و رفع مشکل ریزگردها اقدام کند بلکه مردم نیز باید صادقانه در کنار دولت قرار گیرند و حد اقل تخریب نکنند و با حرکتی مشارکتی این اقدام را انجام دهند.وی درباره موارد مطرح شده مبنی بر اجازه ندادن منابع طبیعی برای ورود مردم به منظور احیای مراتع و جنگل های خشک شده، می گوید: این زمین ها منابع ملی است و تضمینی در خصوص حرف مردم وجود ندارد در همین راستا منابع طبیعی اقدام به تثبیت تپه های شنی کرده است و اگر این مناطق به مردم محلی داده شود ممکن است با گریدر و بولدوزر اقدام به تخریب آن کنند. از سوی دیگر در صورت این اقدام ممکن است در یک سال آب وجود داشته باشد و کشت انجام شود اما اگر در سال بعد آب فراهم نشود تکلیف مشخص نیست.وی با بیان این که ساکنان محلی به دنبال منافع کوتاه مدت خود هستند، می افزاید: اگر این زمین ها به مردم واگذار و مالچ ها نابود شود بی شک با یک توفان، رودخانه هیرمند دفن خواهد شد. از طرفی افغانستان نیز اجازه لایروبی به ایران را نخواهد داد که در این صورت سیستان نابود می شود و این در حالی است که منابع طبیعی به صورت بنیادی برای رفع این مشکلات اقدام کرده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه شهرستان ها- 15 هزار اتباع بیگانه در سراوان ساکن هستند.به گزارش «سیستان و بلوچستان» فرماندار سراوان در جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان که باحضور مدیر کل غله ، رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان و دیگر اعضا در فرمانداری برگزار شد گفت: بر اساس آخرین سرشماری سال95 سراوان 192 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 15 هزار نفر از این جمعیت اتباع بیگانه ساکن سراوان هستند و بر جمعیت هدف خدمات دهی حوزه های مختلف افزوده شده اند. «درویش نارویی» سرانه آرد ماهانه شهرستان را هزار و 800 تن اعلام کرد و افزود: از این سهمیه هزار و 50 تن به روستاها و 750 تن به نقاط شهری اختصاص دارد. وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های اخیر و پایین بودن توان خرید، مصرف نان شهروندان به ویژه در روستاهای شهرستان افزایش یافته است. مدیر کل غله هم گفت: باید برای رفع مشکلات حوزه نان مردم خارج از موضوع سرانه کار شود و نگاه دولت نیز در همین راستاست.«محمود یوسفی» با بیان این که هیچ محدودیتی برای احداث نانوایی آزاد پز وجود ندارد، افزود: متقاضیان می توانند در این باره اقدام کنند اما ایجاد خبازی های یارانه ای با مصوب کمیسیون استان قابل انجام است. وی بیان کرد: بیش از 150 هزار تن صرفه جویی در مصرف گندم انجام شده است و در همین راستا بر تداوم گشت های مشترک اداره صنعت، معدن و تجارت و شبکه بهداشت و درمان در نقاط شهری و روستاها تأکید می شود. با توجه به حجم مراجعات مردم برای تأمین نان در کله گان سراوان ایجاد یک باب نانوایی در این منطقه ضروری است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ریگی- 42 اثر شعر رضوی به دبیرخانه جشنواره بین المللی شعر رضوی در منطقه سیستان ارسال شد که از میان آن ها و به رای داوران 12 اثر برای رقابت در این جشنواره انتخاب شد.رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زهک به خبرنگار ما گفت: پانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری شب های شعر رضوی امام رضا(ع) در حوزه سیستان به نمایندگی زهک با دو گویش سیستانی و پارسی برگزار می شود.«محمد عودی» افزود: این جشنواره در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی وگسترش فعالیت های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین(ع) به ویژه امام رضا(ع) و گرامیداشت تولید کنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی، هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف آن امام همام برگزار می شود.وی ادامه داد: این جشنواره بیست و ششم تیرماه در زهک برگزار می شود و از 42 اثر ارسال شده به دبیرخانه ، پس از بررسی توسط داوران، 12 اثر برای رقابت در این جشنواره در حوزه سیستان انتخاب و معرفی شدکه از میان 12 اثر راه یافته به این جشنواره، در پایان 3 اثر برتر به مرحله استانی و در صورت انتخاب مجدد به مرحله کشوری راه خواهد یافت.وی با اشاره به این که آثار ارسالی و راه یافته به این جشنواره از سراسر منطقه سیستان است، ادامه داد: شرکت در این جشنواره محدودیت سنی ندارد و شاعران می توانستند شعر های خود را در هر قالب ادبی ارسال کنند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گروه فرهنگ - انتقادی به جشنواره محلی آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان که برای اولین بار برگزار شده است نمی توان داشت.داور جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای محلی به خبرنگار ما گفت: برای به سرانجام رسیدن این جشنواره مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی استان زحمات بسیاری کشیده اند تا این فضا ایجاد شود که قابل تحسین است چراکه فقط جشنواره استانی نبود بلکه در سطح ملی برنامه ریزی شد.دکتر «کیهان پهلوان» افزود: بخش دوم جشنواره به تجربه گروه ها مربوط می شود که می طلبد این نوع جلسات بیشتر برگزار و محافل انس اهالی شعر و هنر با حضور هنرمندان برپا شود تا هر سال با بهره گیری از انتقادها و تشویق ها بررسی های لازم انجام شود چراکه در انتقادها قصد و غرضی نیست و کسی با دیگری مشکلی ندارد یا تشویق ها بی دلیل نبوده و هیچ فامیل و باند بازی در کار نیست.وی ادامه داد: نظرها بر اساس قوانین مشخص شده ارائه می شود و ممکن است در پی آن بسیاری از هنرمندان ناراحت شوند، در حالی که آنچه را داوران بیان می کنند بر اساس دانش چند ساله آنان است.وی با بیان این که تجربه ها از طریق آشنایی با افراد با تجربه و حضور در چنین جشنواره هایی به دست می آید تصریح کرد: انتقادها، پیشنهادها و راهکارهایی که در جشنواره موسیقی مطرح می شود شرایطی را ایجاد می کند که در آینده این جشنواره ها بهتر برگزار شود.به گفته وی از آنجایی که هنوز اولین های هنر را نمی دانیم و اولین کتاب های فون کلر و سنت های گذشته که در غرب تهیه و ترجمه شده است را در دست نداریم می طلبد آدابی را که از گذشتگان به یادگار مانده است حفظ کنیم و در برنامه هایی که خاص سنت هاست به دنبال نوآوری نباشیم.پهلوان بیان کرد: فون کلر، یعنی آنچه که طی قرون و هزاره ها به ما رسیده و این مجموعه همه چیز بشر است شامل لباس، شعر، لالایی ها، موسیقی، ساز و ده ها فاکتور دیگر که در کتابی 21 جلدی در بخش آواهای گفتاری منتشر کرده ام و مربوط به همه استان های ایران به همراه افغانستان و تاجیکستان است.وی گفت: این جشنواره خاص موسیقی محلی بوده که مربوط به سنتی است که از گذشته به ما ارث رسیده به معنای این که نباید مواردی به آن اضافه شود به همین دلیل افرادی که در جشنواره از نوآوری استفاده می کنند امتیاز منفی می گیرند.وی تصریح کرد: این جشنواره بنیان فون کلر در موسیقی است که باید همه قوانین آن را رعایت کنیم و هر آنچه را از گذشتگان به ما رسیده است پاس بداریم و به آیندگان منتقل کنیم که اگر این اتفاق نیفتد به فرهنگ ایران خیانت می شود و آداب و رسوم گذشتگان از بین می رود.این داور ملی ادامه داد: لباس محلی استان نیز یکی از این فرهنگ هاست، لباسی که از سنتی زیبا و رنگ های متعددی برخوردار بوده اما امروز تنها سیاه شده است، فضاهای شاد کشور تیره شده و رنگ های تیره خود نمایی می کند در حالی که اگر به عنوان مثال رنگ سبز دیده نشود انسان بیمار می شود و به همین دلیل اغلب مردم ایران دپرس شده اند زیرا چشم، رنگ را نمی بیند و گوش موسیقی نوازش گر را نمی شنود، واژگانی که در شعر است و اتفاق های عاشقانه، پهلوانی و جنگ آوری از طریق شعر و موسیقی مطرح می شود از بین می رود.وی گفت: وظیفه بنیادها و دولت است که با برگزاری این گونه جشنواره ها سنت ها را ثبت و حفظ کنند و با تبلیغ، چاپ کتاب و برگزاری کنفرانس به دنبال ترویج آن باشند، در این جشنواره خطاها در حضور همه مطرح شد تا دیگران هم بشنوند و به خطاهای خود پی ببرند.وی درباره نخستین جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان گفت: بدون تعارف باید بگویم نمی توان هیچ انتقادی به این جشنواره ای داشت که برای اولین بار برگزار شده است چرا که از نظر اجرایی در سطح عالی برگزار شد، اما گروه های موسیقی نیاز به کسب تجربه دارند که با برگزاری چنین برنامه هایی ممکن می شود، از مسئولان اجرایی این جشنواره به دلیل زحماتی که کشیده اند قدردانی می کنم.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محققان در نتیجه مطالعات تخصصی به این مهم دست یافته اند که موسیقی سیستانی، حلقه مفقوده میان هند و ایران است. یکی از پژوهشگران برجسته استان که اغلب پژوهش های او در زمینه مردم شناسی، گویش، موسیقی و هنر سیستان است درباره موسیقی اصیل سیستان گفت: از زمان کودکی از زبان سیدخان نارویی و نظر براهویی درباره موسیقی سنتی این منطقه سخنان بسیار زیبا و جالبی شنیده ام، همچنین این بزرگان از قدمت موسیقی این منطقه و تاثیرهای بسیار خوب آن بر روح انسان سخن گفته اند. «جواد محمدی» که بسیاری از مقالاتش در نشریات مختلف منتشر شده و به عنوان منابع مهمی از سوی پژوهشگران و علاقه مندان به فرهنگ، جغرافیا، شعر و ادب و هنر منطقه سیستان محسوب می شود، افزود: در زمان های گذشته ساز رباب، موسیقی معروف و پر طرفدار منطقه بود که توانست علاقه مندان زیادی را جذب کند و استعدادهای فراوانی را پرورش دهد، افرادی که در کشور سبب توسعه جایگاه موسیقی این منطقه شده اند.وی ادامه داد: در موسیقی مرسوم منطقه سیستان بعد از رباب، قیچک کاربرد فراوانی دارد، این ساز همانند سروز بلوچی بسیار معروف بوده و طرفداران خاصی داشته است و دارد و موسیقی که در گذشته رواج داشته با موسیقی کنونی بسیار متفاوت است.وی اظهار کرد: در گذر زمان به جای استفاده از موسیقی محلی سیستان در محافل رقص و آوازهای سیستانی از موسیقی دیگر مناطق استفاده می شد که به هیچ وجه نمی تواند تاثیرگذاری موسیقی منطقه سیستان و زیبایی آن را داشته باشد و سبب می شود که موسیقی سنتی به فراموشی سپرده شود، این کار هنوز هم رواج دارد و به موسیقی منطقه آسیب می رساند.به گفته وی موسیقی سیستانی همانند موسیقی است که در کشور همسایه افغانستان رواج دارد و می توان نتیجه گرفت که اصالت موسیقی افغانستان ریشه در موسیقی اصیل سیستانی دارد.جوادی اظهار کرد: موسیقی سیستانی در واقع حلقه مفقوده میان هند و ایران است؛ بسیاری از محققان در نتیجه مطالعات تخصصی به این مهم دست یافته اند، در گذشته موسیقی این منطقه بسیار متنوع و زیبا بود و در محافل مختلف از آن استفاده می شد و مردم زیادی را گرد هم جمع می کرد اما تحول های زیادی نیز در آن به وجود آمده همان گونه که گویش سیستانی متحول شده است و تغییراتی در آن مشاهده می شود.وی گفت: همان گونه که موسیقی بلوچستان هویت مستقلی دارد، موسیقی این منطقه نیز خاص و مستقل بوده و در آن از کلمات عربی به ندرت استفاده شده است، هزاران سال پیش سازهایی در سیستان رواج داشته که در منطقه بسیار معروف بوده اما در دوره کنونی دچار تغییرات و تحولاتی شده است.این پژوهشگر با بیان این که برخی از ترانه های منطقه سیستان در هرات ساخته شده است اذعان کرد: نسل های کنونی آن گونه که باید از میراث گذشتگان و مراجع موسیقی منطقه اطلاعی در دست ندارند و در پی یافتن ریشه های اصیل آن هم نیستند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
از چه سنی و چگونه به کودکان پول توجیبی بدهیم؟
فرشته مباشری، مشاور و روانشناس: کودکان وقتی با مفاهیم شمارش، پول، قیمت، مقایسه کردن و ارزشگذاری اشیا آشنا میشوند، میتوانند پول توجیبی دریافت کنند. زمانی که کودک تشخیص دهد در ازای پرداخت مبلغ مشخصی میتواند کالا یا خدمات مشخصی دریافت کند، آنگاه از این پول بهعنوان پاداش نیز میتوان برایش استفاده کرد مثلا برای انجام کار و فعالیتی که سبب موفقیت چشمگیر یا پیشرفت بزرگی برای او شده باشد. آنان در ابتدا نمیتوانند تشخیص دهند که مثلا دوهزار تومان دوبرابر هزارتومان ارزش دارد و مقایسه کردن برایشان سخت است. برای این کار ابتدا باید کودک را با مفهوم شمارش و مقدار آشنا کنید مثلا کودک بتواند پول را بشمارد اما برای شروع میتوانید مقادیر اندک و مشخصی از پول را برای خرید خاصی در اختیار کودک قرار دهید؛ مثلا هزار تومان برای خرید.
چه قدر پول توجیبی مناسب است؟
از 6 سالگی به بعد میتوان به کودکان پول توجیبی داد اما به مقدار اندک و برای خرید مواردی که با اجازه پدر و مادر باشد مثلا اولین پولی که به فرزندتان میدهید میتواند برای خرید بستنی باشد. شما دقیقا همان مبلغ را به فرزندتان میدهید و همراه او برای خرید به مغازه میروید. اجازه میدهید پول را به فروشنده بدهد و بستنی را تحویل بگیرد. وقتی که کودک بزرگتر شد؛ مثلا در سن 8 سالگی میتوانید مخارج کودک را برای مدتی محاسبه کنید و مبلغی را به صورت آزمایشی در اختیارش قرار دهید تا خودش آن را مدیریت کند. در ابتدا کمکش کنید و راهکارهایی ارائه دهید مثلا راهنمایی اش کنید.
روال کار بر این است که کودکان تا ده سالگی از طریق تقویت کننده های غیر نقدی مانند ژتون، جدول ستاره و ... به خواسته های خود می رسند برای مثال کودک بهازای رفتارهای خوبش ستاره میگیرد و با جمع شدن این ستاره ها آنچه را که میخواهد برایش تهیه میکنند. یعنی آنجا ستاره یا ژتون حکم پول را دارد؛ اما پولی که در نزد پدر و مادر تعریف شده و فقط به کمک آنان یا افراد مورد اعتماد میتوان کالایی را خریداری کرد؛ مثلا از قبل تعریف شده که یک خوراکی به ازای دو ستاره، رفتن به شهربازی با 5 ستاره و به همین ترتیب دیگر خواستههای کودک برآورده میشود. حال با بزرگتر شدن کودکان و آشنایی بیشتر آنها با پول میتوان به جای ژتون به آنان پول داد ولی دقیقا مشخص کرد که این پول برای خرید چه مواردی میتواند خرج شود و بعد اختیاراتی به کودک میدهیم تا خودش تصمیمگیری کند؛ مثلا اگر هر روز 5 هزار تومان پول توجیبی داشته باشد، میتواند آن را پسانداز کند تا آخر هفته تفنگ آبی دلخواهش را بخرد یا این که هر روز کارتون مورد علاقهاش را از سیدی فروشی تهیه کند یا ممکن است هر روز قسمتی از این پول را پسانداز کند تا پایان ماه لباس ورزشی مورد علاقهاش را خریداری کند. کودک متوجه میشود که اگر پولش را بیهوده خرج کند دیگر پولی نخواهد داشت تا خرج کند و این کار سبب میشود با برنامهریزی مالی از همان دوران کودکی آشنا و مسئولیتپذیر شود.
مقدار پول متناسب با سن کودکان متفاوت است
پول توجیبی و میزان آزادی عمل یک کودک 11 ساله با 8 ساله متفاوت خواهد بود. همچنین مقدار آن در خانوادههای مختلف متفاوت است. یک خانواده ممکن است در توانش باشد که هر روز 20 هزار تومان به فرزندش پول بدهد وخانواده دیگر پانصد تومان هم نتواند اما برای این مبلغ باید سقفی در نظر گرفت. ممکن است خانواده ای در توانش باشد روزی دویست هزار تومان به کودک 7 ساله بدهد اما این کار صحیح نیست. حداقل تا زمانی که کودکان به سن نوجوانی نرسیدهاند، باید برای میزان پول توجیبی آنان سقفی را در نظر گرفت. در ادامه نکاتی بیان میشود که در این باره به شما کمک کند. قبل از این که بخواهید به فرزندتان پول توجیبی بدهید، زمان خرید او را با خود همراه کنید و برخی از کارها را از او بخواهید؛ مثلا برای خریدهای کوچک پول را به کودک بدهید تا همراه شما به فروشنده بدهد و بقیه پول را تحویل بگیرید.
کودکان را از هفت سالگی به بعد با دستگاه عابربانک و دستگاه کارت خوان آشنا کنید. برای این کار هنگام برداشت پول از دستگاه او را با خود ببرید تا فرایند این کار را مشاهده کند.
گاهی برای موفقیتهای چشمگیر فرزندتان میتوانید علاوه بر پول توجیبی مبلغی را بهعنوان پاداش به او بدهید. فقط مراقب باشید که با پول توجیبی یکی نشود مثلا اگر میخواهید ده هزار تومان به فرزندتان پاداش بدهید آن را با پنج هزار تومان پول توجیبیاش یکی نکنید بلکه جداگانه بدهید و تاکید کنید که این پول، پاداش فلان کار است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ذوالفقاری – مردم زاهدان در نیمه تیرماه و گرمای این سرزمین میزبان اهالی فرهیخته هنر موسیقی استان هستند، موسیقی سرزمین مادری که ریشه در اعماق سیستانی و بلوچ دارد. در نخستین جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای وحدت سیستان و بلوچستان، همه آمدند به امید شادمانی، پیشکسوت و سپیدمو، نوجوان، جوان و میانسال آمدند تا با زبان شیرین موسیقی از همدلی، همراهی و وحدت بگویند، بخوانند و بنوازند، آمدند تا قلبشان به آوای همدلی و همراهی، هم صدایی و هم قدمی بتپد، آمدند تا سرود وحدت سیستانی و بلوچ را با زبان ماندگار موسیقی سردهند.
جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای سیستان و بلوچستان برای اولین بار با حضور جمعی از هنرمندان استان و قضاوت سه داور ملی از سه شنبه گذشته آغاز به کار کرد و امشب به پایان می رسد.
تقویت وحدت سیستانی و بلوچ
یکی از پیشکسوتان موسیقی استان می گوید: سابقه حضور و اجرا در جشنواره موسیقی کرمان را دارم، ولی به عنوان پیشکسوت برای اجرای عمومی در این جشنواره شرکت کرده ام، البته در دیگر جشنواره ها موفق به کسب مقام هم شده ام.«محمد حسن کوهی» ادامه می دهد: برگزاری چنین جشنواره ای کمک می کند که موسیقی اصیل استان که در زمان پدران و اجدادمان نواخته می شد زنده بماند و به فرزندانمان نیز معرفی شود.وی اظهار می کند: انتظار می رود چنین جشنواره هایی حداقل در سال یک مرتبه و به میزبانی شهرستان های مختلف استان برگزار شود تا نسل فعلی با سنت های استان و موسیقی که در میان گذشتگان مرسوم بوده آشنا و وحدت میان شیعه و سنی نیز بیش از پیش تقویت شود.وی با بیان این که وجود این جشنواره ها لازم و ضروری است و سبب معرفی فرهنگ منطقه می شود تصریح می کند: فقط موسیقی پهلوانی و حماسی را دنبال کرده ام در جریان هستم در این منطقه در سبک موسیقی پهلوانی مولاکمالان و غلام قادر بیشترین تأثیر را داشته اند و در صوت و نازنیک پیربخش صاحب داد و ماشاءا... بامری از جمله تأثیرگذارترین ها بودند.به گفته وی خوانندگان جدید و نوجوان معمولاً از موسیقی بلوچی فاصله گرفته اند و بیشتر از موسیقی عربی، ترکی و هندی استفاده می کنند.یکی دیگر از پیشکسوتان و سرپرست گروه موسیقی نیکشهر و قصرقند می گوید: همان طور که از نام این جشنواره مشخص است می توان گفت که فرصتی فراهم شده است تا سیستانی و بلوچ در کنار هم به اجرای موسیقی محلی بپردازند چراکه به دلیل پراکندگی استان آن گونه که باید نمی توانیم با دیگر هم استانی ها دیدار داشته باشیم ولی با استفاده از چنین فرصتی می توانیم بار دیگر وحدتمان را به رخ جهانیان بکشیم.
«گل محمد بلوچی» ادامه داد: به واسطه برگزاری این جشنواره پس از گذشت سال ها فرصتی فراهم شد که موسیقی محلی سیستان وبلوچستان به گوش نسل جدید برسد، برای آن ها به یادگار بماند و سالیان سال حفظ شود اما انتظار می رود که اقدامات فرهنگی استان توسعه پیدا کند.
یکی از نوازندگان استان هم می گوید: بسیار خوشحالم که برای اولین بار شاهد برگزاری جشنواره ای برای توسعه موسیقی استان هستم، چراکه موسیقی سیستان وبلوچستان در کشور جایگاه ویژه ای دارد و از استعدادهای بسیاری برخوردار است.«نواب روهنده» می افزاید: زحمات مسئولان اجرایی این جشنواره جای تقدیر دارد و امیدوارم که برگزاری این برنامه ها در راستای توسعه موسیقی استان تداوم داشته باشد.
موسیقی؛ قسمتی از فرهنگ مردم استان
یکی از هنرمندان موسیقی استان که خواننده، آهنگساز و سازنده ساز است می گوید: بسیار خرسندم که جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای وحدت سیستان وبلوچستان برای اولین بار در استان برگزار می شود، این در حالی است که در گذشته چنین اقدامی انجام نشده است.
«مهدی یارمحمدزهی» می افزاید: موسیقی این استان ظرفیت های زیادی دارد و قسمتی از فرهنگ مردم این منطقه محسوب می شود که باید حفظ شود و برای نسل های آینده به یادگار بماند، برگزاری این جشنواره به طور قطع سبب می شود که موسیقی کهن و بومی استان از یادها نرود بلکه سالیان سال زنده بماند.وی اضافه می کند: با خبر شدیم که قرار است کارگاه ساخت ساز در استان راه اندازی شود و مسئولان در حال پیگیری آماده کردن تجهیزات آن هستند که این خبر بسیار خوشحال کننده است، چراکه می تواند تاثیر زیادی در رونق ساز محلی داشته باشد.یکی از نوازندگان قیچک از سرباز نیز می گوید: اولین بار است که چنین اقدامی در استان در راستای توسعه و ترویج موسیقی محلی استان انجام می شود که جای تقدیر دارد.
«صدیق زردکوهی» ادامه می دهد: گذشته در جشنواره های محلی کرمان حضور یافتم و موفق به کسب مقام نیز شدم اما اولین بار است که در استان رقابت می کنم.یکی از نوازندگان سه تار از خاش نیز بیان می کند: برگزاری جشنواره موسیقی ویژه هنرمندان سیستان وبلوچستان موسیقی محلی این استان را زنده می کند و خوشحالم که در این جمع حضور دارم.«ا... بخش مزارزهی» ادامه می دهد: این اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای اولین بار انجام شد جای تقدیر دارد و جا دارد چنین جشنواره هایی هر سال به صورت منظم برگزار شود.
فقدان مراکز آموزش تخصصی
یکی از نوازندگان سازهای بنجو، رباب و تنبورگ می گوید: ضرورت برپایی جشنواره های مختلف در زمینه موسیقی کهن و گرانقدر این دیار که از پیشینه ای بسیار طولانی برخوردار است، بیش از پیش مهم است و من از شنیدن خبر برگزاری جشنواره محلی آواها و نواهای سیستان و بلوچستان بسیار خرسند شدم چراکه چنین جشنواره هایی برای شناساندن هرچه بیشتر و پیشرفت موسیقی استان بسیار مؤثر و مهم است.«ابوالقاسم حسینی نژاد» اضافه می کند: با توجه به فقدان مراکز آموزش تخصصی و آکادمیک برای رشد، بالندگی و ماندگاری موسیقی فاخر بلوچی باید استادان پیشکسوت تجارب و داشته های خویش را در اختیار علاقه مندان این عرصه به ویژه جوانان قرار دهند.
وی با اشاره به افراد تاثیرگذار در زندگی اش بیان می کند: در زمینه موسیقی عرفانی و به ویژه ساز رباب که نوازندگی آن میان اجدادم طی زمان های طولانی مرسوم بوده است بیشترین تأثیرگذاری را برادر و دامادم و دیگر نوازندگان چیره دست رباب حتی از افغانستان بر من داشته اند.وی اضافه می کند: در زمینه موسیقی بلوچی به طور کلی ساز بنجو و به طور خاص از استاد عبدالرحمن سوری زهی نوازنده معروف بنجو بهر ه های فراوان برده ام که تسلط و آگاهی او به موسیقی بلوچی و بنجو نوازندگی این ساز را برای من بسیار آسان کرد و تجربه های فراوان اندوخته ام. بر هیچ کس از اهالی موسیقی پوشیده نیست که بسیاری از تکنیک های نوازندگی بنجو و نوآوری های آن برگرفته از تلاش های خستگی ناپذیر و آگاهانه استاد عبدالرحمن سوری زهی است.هیئت داوران بازبین ۱۶ گروه موسیقی در بخش رقابتی گروهی و ۵۶ اثر تک نوازی در ۷ ساز شامل رباب، بنجو، قیچک، دهلک، دهل بزرگ، سرنا و دونلی را انتخاب کردند و هشت گروه موسیقی پیشکسوت نیز به جشنواره دعوت شدند.به گزارش خبرنگار ما نخستین جشنواره موسیقی محلی آواها و نواهای سیستان و بلوچستان از سه شنبه گذشته با حضور هنرمندان موسیقی سیستانی و بلوچ آغاز شد و امشب با معرفی برترین ها به کار خود پایان می دهد، این جشنواره در بخش های گروه نوازی، تک نوازی، تک خوانی و پیشکسوتان برگزار شد.
در کنار این جشنواره اجراهای عمومی نیز برگزار شد و گروه های موسیقی محلی از نقاط مختلف استان با اجرای نواها و آواهای سنتی و بومی و محلی، وحدت و همدلی مردم سیستان و بلوچستان را در تالار اشراق و سه فضای عمومی شامل پارک فرهنگیان، پارک یاس و محوطه مجتمع فرهنگی و هنری به نمایش گذاشتند. در حاشیه جشنواره هم نمایشگاه سراسری عکس از پیشکسوتان کشوری و استانی در نگارخانه فردوسی مجتمع فرهنگی و هنری برگزار شد و بر اساس برنامه ریزی معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امشب در مراسم اختتامیه علاوه بر تجلیل از برگزیدگان جشنواره حدود ۳۰ نفر از پیشکسوتان، استادان و ریش سفیدان موسیقی استان نیز تجلیل می شوند.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.