لحظاتی با دلدادگان پیامبر مهربانی
ذوالفقاری- قرن هاست مردم سیستان و بلوچستان با وحدت و همبستگی، هم دلی و هم آوایی چهره ای زیبا از وحدت و یکپارچگی به نمایش گذاشته اند و این بار هم مردم مرکز این استان یعنی زاهدان، پایتخت وحدت اسلامی میزبان شاعرانی از سراسر کشور و مهمانان ارزشمندی از دیگر نقاط اسلامی جهان هستند، شاعرانی که در وصف نبی مکرم اسلام(ص) شعر سروده و پیام مهربانی پیامبر مهربانمان را با زبان شعر برای مردم دیار نخل و آفتاب به ارمغان آورده اند.با توجه به این که کنگره ملی شعر پیامبر مهربانی (ص) از روز گذشته در زاهدان در حال برگزاری است و در این کنگره شاعران برجسته ای از نقاط مختلف ایران و دیگر کشورها حضور دارند با جمعی از بزرگان شعر و ادب گفت و گویی انجام شد.
اهمیت شعر آیینی
یکی از شاعران برجسته ایران درباره شعر آیینی می گوید: شعر آیینی حوزه گسترده ای دارد و بخش زیادی از فرهنگ، مذهب و مسائل ملی ما را می تواند پوشش دهد، اما در جریان انقلاب و ادبیات انقلاب اسلامی به شعرهایی آیینی گفته می شود که درباره اهل بیت (ع) و پیامبر (ص) و ستایش و مرثیه آن ها سروده می شود.«مصطفی محدثی خراسانی» می افزاید: آموزه های انقلاب اسلامی و نگاه تازه امام (ره) به آموزه های دینی و روحیه مبارزه و ظلم ستیزی که از ابتدا در امام راحل و آرمان های انقلاب اسلامی بود و در ادامه پیش آمدن جنگ تحمیلی و دفاع مقدس توانست به ادبیات و شعر ما کمک زیادی کند.وی ادامه می دهد: در واقع بخشی از شعر مذهبی و آیین ما مغفول مانده بود که امام(ره) چشم ها را بیدار کردند، در واقع امام حسین(ع) سرمشق و الگویی برای امام راحل بودند و همه شعارهای جنگ تحمیلی درباره اباعبدا... بود و با ایشان پیوند داشت، ما با کشوری می جنگیدیم که بارگاه امام حسین(ع) در آن جا بود و این موضوع باعث شد وجه حماسی و تأثیر تاریخی که از زندگی اهل بیت(ع) و قیام امام حسین(ع) داشته است در شعر متجلی شود.به گفته این شاعر نقد و تاملات ما در حوزه شعر آیینی باید دقیق تر باشد زیرا با اعتقادهای ما همراه است و ورود هر کم مایه ای را نباید در این عرصه بپذیریم، باید دقت شود که شعر آیینی ما جایگاه اصلی خود را پیدا کند. کسانی که درحوزه شعر آیینی کار می کنند باید آن ها را به عنوان مسلمان و محبان اهل بیت (ع) بشناسیم و موضع گیری ها به گونه ای باشد که این وجوه برجسته شود و کسی که می خواهد علم شعر آیینی را بردارد باید شناسنامه اش محبت اهل بیت باشد.وی با اشاره به کنگره شعر پیامبر مهربانی، بیان می کند: چنین کنگره هایی می تواند در وحدت اسلامی بسیار تاثیر گذار باشد، اما اگر این برنامه ها کارشناسی شده طراحی نشود می تواند به این وحدت آسیب برساند و به آن لطمه بزند، افرادی که برنامه ریزی را برعهده دارند باید هوشمند باشند و با اشراف به حساسیت های فرهنگی و مذهبی منطقه برنامه ریزی کنند و مهمان هایی هم که دعوت می شوند بدانند که برای ترویج وحدت آمده اند و از نکاتی که موجب آسیب به وحدت می شود پرهیز کنند.
عاملی برای نزدیک شدن شیعه و سنی
یکی از شاعران بلوچ استان نیز که شعری با عنوان مبعث امین سروده و از برگزیده های این کنگره است بیان می کند: وحدت در ایران اسلامی و به ویژه در سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه ای در میان مردم دارد و برگزاری چنین کنگره هایی می تواند در توسعه آن نقش تاثیرگذاری داشته باشد.«شریفه حسن زهی» ادامه می دهد: وقتی در چنین مجالسی شیعه و سنی در کنار هم جمع می شوند و از پیامبر مهربانی سخن می گویند وحدت منسجم تر می شود، به طور قطع چنین کنگره هایی به نزدیک شدن بیش از پیش شیعه و سنی کمک زیادی می کند.
تحکیم وحدت مسلمانان
یکی از شاعران عمان که حدود 20 سال است شعر می گوید و به گفته خودش 4 دیوان شعر دارد و در این کنگره قصیده ای برای پیامبر (ص) آماده کرده است می گوید: بسیار خوشحالم که در این مراسم شرکت می کنم زیرا معتقدم این گونه برنامه ها عاملی برای توسعه وحدت بوده و شعر بهترین زبان برای تحکیم وحدت میان مسلمانان است.«احمد ابری» ادامه می دهد: شعر قبل از اسلام نیز وجود داشته است اما بعد از اسلام شعرا به یاری پیامبر (ص) شتافتند که میان شعرای شاخصی که در گسترش اسلام بسیار تأثیرگذار بودند و سبب جذب افراد زیادی به دین مبین اسلام شدند می توان حسان ابن ثابت را نام برد، فردی که به واسطه اشعار او افراد زیادی به اسلام گرایش پیدا کردند و علاقه مند به این دین شدند.وی ادامه می دهد: شعر علاوه بر گسترش اسلام، سبب ترویج خواندن و نوشتن شده و افراد زیادی را تقریب کرده است تا به عرصه کتابت ورود پیدا کنند. زیرا وقتی که امور شرعی در قالب شعر بیان می شود لطافت و جذابیت خاصی دارد و بیشتر تأثیرگذار است.وی با اشاره به داعش اظهار می کند: افرادی که در جوامع غربی اشاعه خشونت میکنند نمایندگان اسلام نیستند، هیچ یک از مراجع دینی آن ها را تایید نکرده اند آن ها وجهه سیاسی دارند و نمایندگان واقعی اسلام نیستند، اگر یک مسلمان دارای قلبی پاک باشد نباید از دایره وحدت خروج پیدا کند.یکی از وظایف شاعران این است که با قلبی پاک مانند انسانی مومن و مسلم شعر بگویند و کلمات پاکی از زبانشان خارج شود، آحاد جامعه مسلمانان را در بر بگیرد و برای قشر خاصی شعر نگویند.وی درباره ادبیات ایران نیز بیان می کند: خیلی علاقه مند به ادبیات فارسی هستم اما در عمان به کتاب های فارسی دسترسی ندارم و در مدتی که در زاهدان حضور دارم از این فرصت استفاده می کنم و دیوان های شعر فارسی که به زبان عربی ترجمه شده است را تهیه می کنم.به گفته این شاعر عمانی، شعر سرودن برای پیامبر(ص) 3 دلیل دارد، حدیث قدسی داریم که می فرمایند اگر کسی برای حضرت محمد(ص) یک درود بفرستد من 100 درود می فرستم بنابراین با سرودن شعر، اجر و مزد می خواهیم و همچنین هدف داریم چهره واقعی پیامبر (ص) را به جهان اسلام و غیراسلام معرفی کنیم. از طرفی شعر سرودن باعث می شود به دین مبین اسلام یاری برسد.
شاعر هندی: ادبیات مذاهب را در کنار هم می آورد
یکی از شاعران هندی هم می گوید: با توجه به این که زبان سانسکریت به فارسی نزدیک است با استخدام در بخش زبان سانسکریت در هند و سرودن شعر به این زبان توانستم اشعاری به زبان فارسی بسرایم.
«بلرام شکلا» می افزاید: زبان فارسی شعر است زیرا آهنگین بوده و شیرینی خاصی دارد هر کس که فارسی را یاد می گیرد با شیرینی آن آشنا می شود و هر فردی هم که تبع شاعری دارد محال است که زبان فارسی را یاد بگیرد و به این زبان شعر نگوید.
وی ادامه می دهد: دین من هندو است به همین دلیل درباره محمد مصطفی(ص) از نظر شرعی اطلاعاتی ندارم اما از وصف سعدی با این پیامبر آشنا هستم، سعدی می گوید «ماه فروماند از جمال محمد» با خواندن این شعر می توانیم حس کنیم که محمد (ص) چقدر جمیل است که کلام خداوند برای او فرود آمده است.به گفته وی، ادبیات مذاهب و ادیان را در کنار هم می آورد و در مردم تأثیرگذار است، شاعران صادقند شاید یک هندی با حافظ، سعدی و خیام آشنایی دارد پس ادبیات همیشه اثرگذار می شود.وی تصریح می کند: در قرن پیش اجداد ما به فارسی و اقف بودند و شعر فارسی از جمله سعدی و مولانا را می خواندند، زیرا شعر فارسی هم میراث ایرانیان است و هم هندی ها، حافظ، سعدی و خیام نه تنها مال ایران هستند بلکه به به همه مردم جهان تعلق دارند ما تلاش می کنیم که زبان این بزرگان به زبان هندی منتقل شود تا جوانان ما با پیام های این شاعران بزرگ آشنا شوند.این شاعر هندی با اشاره به شعر معاصر و قدیم می گوید: اما شعر قدیم فارسی خیلی مرصع و مسجع است اما شعر معاصر به مردم خیلی نزدیک است، ادبیات نیز باید برای مردم بکوشد که شعر امروزی نزدیک به مردم است و نمی توان از آن صرف نظر کرد.